VARNING oljebyte DCI med partikelfilter.

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
x1/9
Posts: 17
Joined: 04 Jan 2007, 12:53
Location: Säffle

VARNING oljebyte DCI med partikelfilter.

Post by x1/9 »

Har just fått tillbaka min bil från 3000mila service och såg till min förskräckelse att man hällt i mobil 1.
Nu är mobil 1 en väldigt bra olja men den skall enligt instruktionsboken inte användas till dieselbilar med partikelfilter.
Detta känner inte volvoverkstäderna till utan de använder den äåndå.
Enligt instruktionsboken skall olja med klassning ACEA C3 användas och mobil 1 (0w-40) har klassats ACEA A3 B3 B4 men ej C3.
Jag fick inget bra bemötande på volvoverkstaden när jag påtalade detta utan det var överslätande och de sa egentligen att det är lungt det är en jättebra olja.
Till er som har eller skall lämna in er diesel på service kolla vilken klass det är på oljan ni byter till.
Volvoverkstäderna verkar alltid prioritera volvo och det som passart på volvo passar alla övriga märken.
Jag har dock påtalat detta fel för renault i sverige och internationellt så förhoppningsvis kommer det till en ändring i volvos service eller i renaults instruktionsbok.
Håkan Gustavsson
Säffle
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Oljan som skall användas för dieselbil m. partikelfilter skall vara "low ash" godkänd.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

Har du servat bilen på en verkstad med adressen Stamvägen 1 i Säffle?
Dödskalle märkt verkstad säger jag. :evil:
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
x1/9
Posts: 17
Joined: 04 Jan 2007, 12:53
Location: Säffle

Post by x1/9 »

Hej jag servade bilen i Åmål för de har lite bättre rykte.

sent igår ringde verkstaden och erkände felet med oljan. Det är fel i volvos service instruktion enligt dem.
Jag skall få ny olja i motorn så fort de får hem oljan.
Jag tycker inte att jag skall betala för servicen när man har gjort ett så stort mistag. Dessutom så hade man inte gjort alla service punkter som man enligt protokollet gjort (ex smörjt luckor och dörrar samt kollat bälte).
Då jag har garanti kvar på bilen så måste jag nog göra service men jag tror att jag gör den själv när garantin gått ut.
Håkan Gustavsson
Säffle
x1/9
Posts: 17
Joined: 04 Jan 2007, 12:53
Location: Säffle

Post by x1/9 »

Nu har jag fått rätt.
Renault (eg Volvo) Sverige har nu bekräftat att oljan skall vara enligt instruktionsboken och jag har fått oljan i motorn byt av verkstaden.
Någon kompensation för att jag fått en del mer jobb och resor har jag dock inte fått än. Verkarn ville tanka upp bilen åt mig (motsvarande en kostnad på 160kr då den nästan var ny tankad) men jag avböjde.
Jag föreslog att han skulle ge mig ett takräcke men det var för dyrt då hans utpris var 1700 på det (vad han själv betalade vet jag inte men det lär vara under 1000kr). Man kan ju tycka att servicen på 3500 är dyrt som privatperson men 1700 för en firma!!!
Oljan som han hälde i bilen kostade ca 600 sek.
Så om han skall göra service på 6 bilar så motsvarar de kosten på en service.
Nå vi får väl se om han vill kompensera mig om om det är rimmligt.
Jag fick iallafall ett trevligt bemötande av verkstaden denna gång.
Håkan Gustavsson
Säffle
Post Reply