Renault Megané -02. Bra köp? Kostnader?
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 2
- Joined: 19 Sep 2007, 09:44
- Location: Uddevalla
- Contact:
Renault Megané -02. Bra köp? Kostnader?
Är intresserad av denna modell och har på nätet sett en Renault Megané 1,6 -02 som har gått 8300mil.
Vad ska jag tänka på när jag ska gå och kolla på den?
Jag kör ca 1600mil om året och därmed kommer ju ett kamremsbyte om ca1,5år för min del. Vad kostar ett sådant ungefär?
Vad brukar en vanlig service kosta?
Sedan har jag en del funderingar ang tändspolarna som tydligen brukar gå sönder ofta på denna modell. Brukar det hända ofta och hur långt kan man köra om en tändspole har gått sönder? Finns det ingen risk då att man får bensin i katalysatorn som därmed också går sönder?
Kan man se vilken tändspole som har gått sönder och lätt kunna byta en själv?
Annars verkar detta vara en bil för mig, vill ha en billig och bensinsnål bil som är bekväm och snygg. Tycker att de kriterierna stämmer in på denna bil.
Funderar också på Opel Astra 1,6 01-02. Men det lutar nog år Meganén.
Vad ska jag tänka på när jag ska gå och kolla på den?
Jag kör ca 1600mil om året och därmed kommer ju ett kamremsbyte om ca1,5år för min del. Vad kostar ett sådant ungefär?
Vad brukar en vanlig service kosta?
Sedan har jag en del funderingar ang tändspolarna som tydligen brukar gå sönder ofta på denna modell. Brukar det hända ofta och hur långt kan man köra om en tändspole har gått sönder? Finns det ingen risk då att man får bensin i katalysatorn som därmed också går sönder?
Kan man se vilken tändspole som har gått sönder och lätt kunna byta en själv?
Annars verkar detta vara en bil för mig, vill ha en billig och bensinsnål bil som är bekväm och snygg. Tycker att de kriterierna stämmer in på denna bil.

Andreas Andersson
-
- Posts: 2
- Joined: 19 Sep 2007, 09:44
- Location: Uddevalla
- Contact:
Re: Renault Megané -02. Bra köp? Kostnader?
Tillverkaren av tändspolar har haft problem med kvaliteten på spolarna, vilket har drabbat deras kunder (bl a Renault, Audi-Volkswagengruppen m fl) och inneburit en kortare livslängd än normalt. Risken att få en dålig tändspole igen när man byter ut den dåliga som satt i från fabrik är liten och inget jag tycker man ska bekymra sig för.
Dock är problemet det att det inte går att se på spolen innan om den har förkortad livslängd eller inte (om Renault eller Audi-Volkswagen hade kunnat se detta innan så hade de givetvis inte monterat dessa tändspolar från början!).
Hälsar
R
Dock är problemet det att det inte går att se på spolen innan om den har förkortad livslängd eller inte (om Renault eller Audi-Volkswagen hade kunnat se detta innan så hade de givetvis inte monterat dessa tändspolar från början!).
Hälsar
R
Hälsar
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04