Renault Megané -02. Bra köp? Kostnader?

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
AndreasA78

Renault Megané -02. Bra köp? Kostnader?

Post by AndreasA78 »

Är intresserad av denna modell och har på nätet sett en Renault Megané 1,6 -02 som har gått 8300mil.
Vad ska jag tänka på när jag ska gå och kolla på den?
Jag kör ca 1600mil om året och därmed kommer ju ett kamremsbyte om ca1,5år för min del. Vad kostar ett sådant ungefär?
Vad brukar en vanlig service kosta?

Sedan har jag en del funderingar ang tändspolarna som tydligen brukar gå sönder ofta på denna modell. Brukar det hända ofta och hur långt kan man köra om en tändspole har gått sönder? Finns det ingen risk då att man får bensin i katalysatorn som därmed också går sönder?
Kan man se vilken tändspole som har gått sönder och lätt kunna byta en själv?

Annars verkar detta vara en bil för mig, vill ha en billig och bensinsnål bil som är bekväm och snygg. Tycker att de kriterierna stämmer in på denna bil. :-) Funderar också på Opel Astra 1,6 01-02. Men det lutar nog år Meganén.
Andreas Andersson
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

kamrem skall bytas på ÅR lr MIL i ditt fall iår NU :!: :!: 02-07 =5år så det skall göras bums...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
AndreasA78

Post by AndreasA78 »

Hoppas att den är bytt redan eftersom bilen har gått 8300mil och den ska väll bytas vid 6000mil (eller år).
Ska kolla på bilen imorgon, så det blir ju såklart en granskning i serviceboken.
Andreas Andersson
Joakim16v

Post by Joakim16v »

12000 eller 5 år brukar det vara på Renault..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
RolandM

Re: Renault Megané -02. Bra köp? Kostnader?

Post by RolandM »

Tillverkaren av tändspolar har haft problem med kvaliteten på spolarna, vilket har drabbat deras kunder (bl a Renault, Audi-Volkswagengruppen m fl) och inneburit en kortare livslängd än normalt. Risken att få en dålig tändspole igen när man byter ut den dåliga som satt i från fabrik är liten och inget jag tycker man ska bekymra sig för.
Dock är problemet det att det inte går att se på spolen innan om den har förkortad livslängd eller inte (om Renault eller Audi-Volkswagen hade kunnat se detta innan så hade de givetvis inte monterat dessa tändspolar från början!).

Hälsar
R
Hälsar
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
Post Reply