Däck sensorer på nya sommarfälgar

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

mille08
Posts: 102
Joined: 15 Jan 2007, 15:05
Location: Stockholm

Däck sensorer på nya sommarfälgar

Post by mille08 »

Tjena
Är så att jag fått tag i ett par riktigt snygga sommarfälgar(18" = inga orginal) till nästa år till min Laguna Touring 01:a. Nu till själva problemet. Kan man köpa ett par sensorer till dom nya fälgarna och hur mycket skulle det kosta(inkl montering).

tacksam för svar
Emilios Silverörn, Renault Laguna 1.8 Touring-01
Renault clio 2.0 sport-02
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

har för mig de kostar ca 5-600:- styck, monteras när däcken monteras istället för den vanliga ventilen
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
mille08
Posts: 102
Joined: 15 Jan 2007, 15:05
Location: Stockholm

Post by mille08 »

ok. så ca 2500 inkl montering??
Är det på bilia man gör det eller kan man göra det hos andra däckverstäder?

Eller kan man inte ta dom man redan har på sina sommardäck som är orginal och sätta på dom eller vinterdäcken(har inga på vinterdäcken)

:?
Emilios Silverörn, Renault Laguna 1.8 Touring-01
Renault clio 2.0 sport-02
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

på ebay finns dom billigt. Visst kan du flytta dom mellan fälgar (om du orkar) bara att skruva loss.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
klacken
Posts: 41
Joined: 02 May 2006, 19:24
Location: finland

Post by klacken »

när ja skulle byta från plåt till alu gick det inte för att alu är tjockare så dom var för korta
mille08
Posts: 102
Joined: 15 Jan 2007, 15:05
Location: Stockholm

Post by mille08 »

härligt och veta. Då blir det att sätta dit sensorerna på vinterdäckenn till nästa sesong(orkar inte montera bort dom nu)

Men vad ska man söka på för något på ebay om man ska köpa sånna? och vilket land(tyska ebay eller)?
är det svårt att sätta din sensorerna själv?
Emilios Silverörn, Renault Laguna 1.8 Touring-01
Renault clio 2.0 sport-02
mille08
Posts: 102
Joined: 15 Jan 2007, 15:05
Location: Stockholm

Post by mille08 »

klacken wrote:när ja skulle byta från plåt till alu gick det inte för att alu är tjockare så dom var för korta
Hummm det var inte så skoj att höra...någon som löst det på något sätt?!
Emilios Silverörn, Renault Laguna 1.8 Touring-01
Renault clio 2.0 sport-02
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

klacken wrote:när ja skulle byta från plåt till alu gick det inte för att alu är tjockare så dom var för korta
finns inga plåt fälgar med däcksensorer.. orginal svarta fälgar är aluminium.fast dom ser ut som plåt...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
mille08
Posts: 102
Joined: 15 Jan 2007, 15:05
Location: Stockholm

Post by mille08 »

tack tony :wink:
Nu blev man glad,. Så du tror att det skulle gå att sätta sensorer på ett par vanliga fälgar?
Emilios Silverörn, Renault Laguna 1.8 Touring-01
Renault clio 2.0 sport-02
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

mille08 wrote:tack tony :wink:
Nu blev man glad,. Så du tror att det skulle gå att sätta sensorer på ett par vanliga fälgar?
ja om dom är aluminium. tror att dom är i detta material för att inte signalen skall störas ut.. kan diu inte ta orginal fälgarnas sensorer och flytta..??
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
mille08
Posts: 102
Joined: 15 Jan 2007, 15:05
Location: Stockholm

Post by mille08 »

Tony wrote:
mille08 wrote:tack tony :wink:
Nu blev man glad,. Så du tror att det skulle gå att sätta sensorer på ett par vanliga fälgar?
ja om dom är aluminium. tror att dom är i detta material för att inte signalen skall störas ut.. kan diu inte ta orginal fälgarnas sensorer och flytta..??
Joo jag tänkte ta sensorerna på sommarfälgarna och sätta på mina nuvarande vinter. Då förra ägaren skicka med ett par vanliga vinterdäck utan. Sen tänkte jag köpa nya sensorer och sätta på mina nya snygga 18 tummare. Det borde gå, eller!?
Emilios Silverörn, Renault Laguna 1.8 Touring-01
Renault clio 2.0 sport-02
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

mille08 wrote:
Tony wrote:
mille08 wrote:tack tony :wink:
Nu blev man glad,. Så du tror att det skulle gå att sätta sensorer på ett par vanliga fälgar?
ja om dom är aluminium. tror att dom är i detta material för att inte signalen skall störas ut.. kan diu inte ta orginal fälgarnas sensorer och flytta..??
Joo jag tänkte ta sensorerna på sommarfälgarna och sätta på mina nuvarande vinter. Då förra ägaren skicka med ett par vanliga vinterdäck utan. Sen tänkte jag köpa nya sensorer och sätta på mina nya snygga 18 tummare. Det borde gå, eller!?
jo det tror jag..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Det finns 2 varianter på sensorer. Det enda som skiljer är längd och färg. Grå för lättmetall, svarta för plåtfälgar.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

mille08 wrote:härligt och veta. Då blir det att sätta dit sensorerna på vinterdäckenn till nästa sesong(orkar inte montera bort dom nu)

Men vad ska man söka på för något på ebay om man ska köpa sånna? och vilket land(tyska ebay eller)?
är det svårt att sätta din sensorerna själv?
http://cgi.ebay.de/4-orig-Stahlfelgen-m ... dZViewItem

Ebay.de Svensk har dom ju tagit ner. är med fälg.. men sök på "RDS Laguna" eller "reifendruck sensor laguna" så dyker det upp då och då. Brukar bli väldigt billigt om man relaterar till Volvos priser.

Om du har tur blir det billigt.. då kan du be han kasta fälgarna och bara ta sensorerna :D
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
mille08
Posts: 102
Joined: 15 Jan 2007, 15:05
Location: Stockholm

Post by mille08 »

chh wrote:
mille08 wrote:härligt och veta. Då blir det att sätta dit sensorerna på vinterdäckenn till nästa sesong(orkar inte montera bort dom nu)

Men vad ska man söka på för något på ebay om man ska köpa sånna? och vilket land(tyska ebay eller)?
är det svårt att sätta din sensorerna själv?
http://cgi.ebay.de/4-orig-Stahlfelgen-m ... dZViewItem

Ebay.de Svensk har dom ju tagit ner. är med fälg.. men sök på "RDS Laguna" eller "reifendruck sensor laguna" så dyker det upp då och då. Brukar bli väldigt billigt om man relaterar till Volvos priser.

Om du har tur blir det billigt.. då kan du be han kasta fälgarna och bara ta sensorerna :D

man får väl hoppas på att man hittar ett par billiga. :wink:
Emilios Silverörn, Renault Laguna 1.8 Touring-01
Renault clio 2.0 sport-02
Post Reply