Laguna -04 startar ej

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
588
Posts: 170
Joined: 07 Feb 2003, 08:07

Laguna -04 startar ej

Post by 588 »

Hej
Körde min laguna i ca 2,5 mil och stannade för ett besök på ca 2 timmar, när jag sedan skall åka drar den endast runt på startmotorn men tänder inte, nämnas kan så ligger starten i känns det som i ca 5 sekunder när man tryckt in startknappen men går att stoppa direkt också givetvis, ska det vara så om den inte tänder att den kan ligga kvar om man inte stoppar på knappen ? Motor är 2.0 16v och har rullat 18 500 mil och fullservad, tacksam för svar eller tips omgående. Det jag gjorde även igår var att jag åkte in i en biltvätt, men bilen funkade ok efter det, kan det trots allt vara fukt någonstans ?

MVH
Roger
Roger Emericsson, Norrköping
ior69
Posts: 123
Joined: 24 Nov 2007, 09:35
Location: Värnamo

Post by ior69 »

Hej! Sitter en givare till svänghjulet kolla den.
Mats Fredriksson Ort Värnamo
Renault Cotech
Renault Laguna II 2,0T -03
Renault Twingo -98
588
Posts: 170
Joined: 07 Feb 2003, 08:07

Post by 588 »

Ok, tack för tipset den kanske man ska kolla, sitter den så att det kan ha gått in fukt i den vid tex en biltvätt med underspolning ? Nämnas kan så startade bilen i morse utan problem när jag trodde jag skulle få bogsera hem den, kan allt vara tillfälligt eller ? Tar tacksamt emot fler tips om det skulle inträffa igen så man har något att gå på i så fall.

God Jul !!
Roger Emericsson, Norrköping
588
Posts: 170
Joined: 07 Feb 2003, 08:07

Post by 588 »

Hej igen alla glada, Nu har den lagt av helt och hållet drar bara runt på starten men vill inte tända alls, häromdagen kunde den ju starta i alla fall. Igår körde jag ett par korta vändor utan problem och parkerade igen här hemma för att ta den idag, drar runt men startar ej så jag provade igen nu ikväll samma sak vill inte igång, vad kan jag göra och var sitter den där givaren vid svänghjulet, finns dessa fel lagarde om jag nu skulle köra en diagnos på bilen ? även om ja skulle få igång den ? Tacksam för svar/tips omgående vad jag kan göra. tack på förhand

/Roger
Roger Emericsson, Norrköping
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
588
Posts: 170
Joined: 07 Feb 2003, 08:07

Post by 588 »

Hej igen

Har precis varit ute och kollat bla alla säkringar, alla elanslutningar jag kan se, kollade även tändstiftshålen som det kunde bli kondens i läste jag om på tidigare inlägg. Hittade en givare som hängde som verkar vara någon tryckgivare placerad på ett rör som går till styrservon, ser ut att ha varit borta ett tag med tanke på all sk*t runt den, kan den ha någon betydelse ?, jag tror inte det. Bränslepumpen verkar slå till vad jag kan höra. Motorn drar endast runt på starten men vägrar tända. Ytterligare tips mottages tacksamt, annars återstår bogsering till verkstad.

/Roger
Roger Emericsson, Norrköping
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

Det lutar åt att fukt trängt in i någon viktig elpryl. Kanske dags att tjata om motortvätt?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
588
Posts: 170
Joined: 07 Feb 2003, 08:07

Post by 588 »

Hej igen, jag tror oxå att det lutar åt fukt någonstans men nu vet jag varken ut eller in, provade nu igen men inte tillstymmelse till tändning drar bara runt startmotorn. Var är det känsligaste stället i så fall som man skulle kolla om fukt ? En sak jag funderat på är att jag tycker inte att det luktar bensin någon gång, borde det inte göra det om man stått och nött några gånger på starten ?. jag vet min riskokare till motorcykel doftar det ljuvligt om den gång den inte startat. Tacksam för tips ytterligare

/Roger
Roger Emericsson, Norrköping
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

588 wrote:Hej igen, jag tror oxå att det lutar åt fukt någonstans men nu vet jag varken ut eller in, provade nu igen men inte tillstymmelse till tändning drar bara runt startmotorn. Var är det känsligaste stället i så fall som man skulle kolla om fukt ? En sak jag funderat på är att jag tycker inte att det luktar bensin någon gång, borde det inte göra det om man stått och nött några gånger på starten ?. jag vet min riskokare till motorcykel doftar det ljuvligt om den gång den inte startat. Tacksam för tips ytterligare

/Roger
Bredvid batt, ta bort lilla locket. Där sitter 4-6 relä. Ta bort alla och kolla så det ej är ärjat där. Ett av dom kan krångla vid start. 2 är lika byt plats på dom.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
588
Posts: 170
Joined: 07 Feb 2003, 08:07

Post by 588 »

Tack för tipset, var ute och kollade och provade men det såg fräscht ut och inget ärgat och det såg torrt och fint ut i den boxen, ytterligare tips ??

/Roger
Roger Emericsson, Norrköping
Post Reply