Laguna-00 går på 2 cyl.STYRENHET???

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
kanske
Posts: 10
Joined: 10 Feb 2008, 23:12
Location: Karlskoga

Laguna-00 går på 2 cyl.STYRENHET???

Post by kanske »

Har en 00-a med 4spolar.Den började gå på de yttre cyl.plötsligt.Har skiftat spolar från 2-3 till 1-4=går ändå på 1-4.Har mätt omhvärdet ej lika på 2-an+gick bara ut 6 volt på den. Felsökning på verkstad säger tändspoleproblem???.Jag fick råd att plocka isär styrenheten vid ev. fukt gjorde så och den är jättemycket ärg i den så jag gjorde ren den så gått det går men ingen skillnad.. Men när jag tog loss enheten från fästet(jord)så går bilen på alla cyl.Så den hänger loss just nu men det rycker ibland+att talande datorn i bilen varnar för överhettning (stäng av motor och felsök)men det är inget varmt någonstans??? Bytte 2spolar för dom blev jätte varma före jag tog bort styrenheten från jord...Måste man verkligen köpa en ny styrenhet??Det måste väl gå att nollställa en beg.från skroten om Volvo gör detta utan att dom lämnar garanti på denna???Kanske Dennis bilservice vet detta?? Hoppas på svar så fort som möjligt. MVH Ulf
Ulf Holmqvist
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Hela kedjan, nyckelhuvud, decoderbox och insprutningsbox måste bytas om man använder beg.delar.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
kanske
Posts: 10
Joined: 10 Feb 2008, 23:12
Location: Karlskoga

Post by kanske »

Tack så mycket Dennis.Då blir det väl en ny box ialla fall(pust)eller kan det va något annat som ger kortslutning???.Nu hackar bilen o går på 4och3 cyl. Ulf
Ulf Holmqvist
gonil
Posts: 28
Joined: 24 Nov 2007, 17:49
Location: Skogås

Post by gonil »

Det här låter intressant.
Vad har du för motor?

Jag har en scenic -00 som rycker en hel del.
se.
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=7637

Har nu fått de sista tre tändspolarna så med lite tur kan det kanske avhjälpa felet.
Men var sitter styrenheten och vad kostar den?
Göran Nilsson Renault Scenic -00 och Volvo V70 Classic -08
kanske
Posts: 10
Joined: 10 Feb 2008, 23:12
Location: Karlskoga

Post by kanske »

Det är säkert dina tändspolar som gett upp tydligen det mest vanliga.Men min box var jätte mycket ärg i så det måste vara detta problem.Vet ej var den sitter på din men på min sitter den under batterihyllan ganska synlig(med andra ord mkt utsatt för fukt men det beror ju på att den behöver kylas). Men jag ska beställa nya spolar för den har bränt sönder 2 st lika bra att byta alla.(Ett tips om du inte vill köpa svindyrt på Volvo köp på ebay där finns det att köpa 4-pack från ca 6-7 hundra kronor istället för cirka 4 tusen!!!!!!!! på volvo SANSLÖST tycker jag.)Styrboxen går väl på ca 6000+arbete skulle jag tro OCKSÅ SANSLÖST men vad gör man när det inte funkar att sätta dit en beg. Ulf :evil: :evil:
Ulf Holmqvist
MiMa
Posts: 15
Joined: 28 Oct 2006, 15:56
Location: Bålsta/sthlm

Post by MiMa »

Jo hej. har en Laguna -00 jag me :evil:
Bilen funkade bra innan man lämna in bilen till BraBil för kamremsbyte, efter det går tongången gå ojämt.
Kan det vara så att kamremmen sitter fel eller spolarna som knasar?
Eller kanske en vakumslang som inte sitter på sin plats?

Var ska man börja kolla?
Micke M.
Boende i Bålsta
kanske
Posts: 10
Joined: 10 Feb 2008, 23:12
Location: Karlskoga

Post by kanske »

Om bilen går bra när du drar på med bilen så sitter inte remmen fel.Det kan säkert vara en spole som missar ibland men det kan lika gärna va nån givare som kontakten inte är ditsatt eller någon vaccumslang som ej är på plats.Men slang brukar höras som ett sugande väsande ljud så det är bara o lyssna.MVH Ulf Karlskoga
Ulf Holmqvist
MiMa
Posts: 15
Joined: 28 Oct 2006, 15:56
Location: Bålsta/sthlm

Post by MiMa »

Tackar, ska kika snart men allt ska va sååå trångt.. skaffar snart en amazon;-)
Micke M.
Boende i Bålsta
kanske
Posts: 10
Joined: 10 Feb 2008, 23:12
Location: Karlskoga

Post by kanske »

Håller med dig att allting är så trångt o krångligt.Håller själv på med att svetsa upp en 67 duett.Där begriper man vad som är fel i alla fall.Mkt enkelt att reparera. ULF
Ulf Holmqvist
Post Reply