Att tänka på vid köp av Laguna kombi 02-->
Moderator: Forumpolisen
Att tänka på vid köp av Laguna kombi 02-->
Hej,
Funderar på att köpa Laguna kombi 02 eller nyare.
Vad brukar strula på dessa, vad bör jag tänka på?
Efter kamremsras på min nuvarande bil tänkte jag nog få kamremmen bytt ganska omgående på min framtida Laguna, vad kostar ett byte?
Trivs ni som äger Lagunor med era bilar?
/Kalle
Funderar på att köpa Laguna kombi 02 eller nyare.
Vad brukar strula på dessa, vad bör jag tänka på?
Efter kamremsras på min nuvarande bil tänkte jag nog få kamremmen bytt ganska omgående på min framtida Laguna, vad kostar ett byte?
Trivs ni som äger Lagunor med era bilar?
/Kalle
Karl Johannesson – Malmö – Megane 1.6 RN 97
Trivs mycket bra med min
. Titta på bärarmar, leder, torkare bak och om det "klonkar" från bakaxeln. Om det är en 02a så är nog allt det bytt. Det är väl det som ger mest huvudbry. Vad gäller motorerna så strular dieslarna (egr ventil, turbo och laddluftkylaren) . Bensinarna har inga direkta problem. Kamrem ska bytas efter 5år eller 12000mil. Har inte hört om något ras på bensinare (några diesel) Min svåger körde sin 2.0 16000mil/6år innan han bytte och remmen såg fortfarande mycket bra ut.

Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Halloj.
Kommer med största sannolikhet bli premiär som Renault-ägare snart.
Är ute efter en Laguna II. Helst med V6an. Har kollat och provkört 3st hittills.
-01or och -02or. Alla ser väldigt fina och välskötta ut. Har läst igenom detta forumet och letat efter typiska fel jag läst om. Har faktiskt upptäckt ett antal.
Tror ingen hade en ECC-belysning som funkade.
Bakrutetorkare som inte gick ända ner.
Bakruta som inte öppnar.
Färg på handtag som lossnat.
Elhissar och lösa knappar till dessa.
Vad är rimligt att pruta för dessa defekter?
Finns det verkstadshandbok att skaffa? Typ Haynes?
Säljarna har valt att dema med reservnyckelkortet. Vad kan det tyda på?
Och har dom varit strulfria på vissa kända områden fram till nu borde det väl inte uppstå nu? Typ nyckelkort.
F ö så tycker jag dom är grymt bekväma och snygga.
Tack på förhand.
Kommer med största sannolikhet bli premiär som Renault-ägare snart.
Är ute efter en Laguna II. Helst med V6an. Har kollat och provkört 3st hittills.
-01or och -02or. Alla ser väldigt fina och välskötta ut. Har läst igenom detta forumet och letat efter typiska fel jag läst om. Har faktiskt upptäckt ett antal.
Tror ingen hade en ECC-belysning som funkade.
Bakrutetorkare som inte gick ända ner.
Bakruta som inte öppnar.
Färg på handtag som lossnat.
Elhissar och lösa knappar till dessa.
Vad är rimligt att pruta för dessa defekter?
Finns det verkstadshandbok att skaffa? Typ Haynes?
Säljarna har valt att dema med reservnyckelkortet. Vad kan det tyda på?
Och har dom varit strulfria på vissa kända områden fram till nu borde det väl inte uppstå nu? Typ nyckelkort.
F ö så tycker jag dom är grymt bekväma och snygga.

Tack på förhand.
Lars Peterson
- Stymie
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
Om bilen har sensorer i dörrarna (automatisk upplåsning när fingrarna kommer innanför handtaget) så kan dessa strula eller fungera dåligt/inte alls. På vissa modeller av nyckelkortet har knappar under plasten helt enkelt lossnat. Kanske därför de använt reservkortet?Peterson wrote:Säljarna har valt att dema med reservnyckelkortet. Vad kan det tyda på? Och har dom varit strulfria på vissa kända områden fram till nu borde det väl inte uppstå nu? Typ nyckelkort.
___
Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67, Celta4 -37, Prima4 -39
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67, Celta4 -37, Prima4 -39
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Aha, då ska jag fråga ägaren det. Tack!
Sen när man fixat och bytt strulande grejer, såsom bussningar i bakvagn, torkarmotor, baklucke(ruta), ECC-belysning, tändspolar, etc. Är det bättre hållbarhet då? Konstruktions- eller fabrikationsfel? Eller får man hålla på och fixa dessa grejer. Lite fix kan man ju tåla.
Sen när man fixat och bytt strulande grejer, såsom bussningar i bakvagn, torkarmotor, baklucke(ruta), ECC-belysning, tändspolar, etc. Är det bättre hållbarhet då? Konstruktions- eller fabrikationsfel? Eller får man hålla på och fixa dessa grejer. Lite fix kan man ju tåla.

Lars Peterson