Backsensorn fungerar inte - Laguna II

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Jörgen
Posts: 89
Joined: 16 Jun 2006, 08:45

Backsensorn fungerar inte - Laguna II

Post by Jörgen »

Noterade nyligen att backsensorn på vår Laguna II kombi från 2002 slutat fungera.

Det vanliga pipet när man lägger i backen är borta och sensorerna indikerar inget bakom bilen.

Vad göra och vad kan vara fel? (Hörde pipet vid 1 tillfälle idag när jag la i backen...)

Hälsningar Jörgen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

brukar bli ett längre pip första gången, jag hade kabelbrott bakom stötfångaren,är typ 0,0005mm2 kabel och kontakterna 0,5mm stora,kan bli mycket sk*t i dom kontakterna,rekomenderar att ta ner stöten bak och kolla läget...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Mini
Posts: 1
Joined: 06 Apr 2008, 16:46
Location: Luleå

Fler med samma problem

Post by Mini »

Här har ni en till med samma problem, skillnaden var bara att min lät som "hesa fredrik" i miniatyr innan den la av helt. Troligen dåliga kontakter vilket även indikerats av tidigare svar.
Är det någon som kan ange en bra länk till en beskrivning/skiss över var kopplingarna sitter eller fixar det sig bara man plockar ned "bakdelen"?
Michael Nilsson Laguna Initiale -02
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Fler med samma problem

Post by Tony »

Mini wrote:Här har ni en till med samma problem, skillnaden var bara att min lät som "hesa fredrik" i miniatyr innan den la av helt. Troligen dåliga kontakter vilket även indikerats av tidigare svar.
Är det någon som kan ange en bra länk till en beskrivning/skiss över var kopplingarna sitter eller fixar det sig bara man plockar ned "bakdelen"?
fixar sig när man tar ner stöten...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
174006
Posts: 151
Joined: 19 Jan 2007, 17:55
Location: Malmö

hur monterar jag ner söten?

Post by 174006 »

Någon som kan beskriva hur jag monterar ner den då?

/Jimmy
/Jimmie
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Jörgen
Posts: 89
Joined: 16 Jun 2006, 08:45

Ta loss sensorerna?

Post by Jörgen »

Tack för tipsen!

Vet någonom och hur man kan ta bort sensorerna och kolla kontakterna utan att behöva montera bort kofongaren bak?

Kollade under och det finns enhel del sk*t och grus m.m. pga det utsatta läget...

Jörgen
Post Reply