Diverse problem laguna 1,8-02

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
matjo690
Posts: 269
Joined: 13 Apr 2008, 20:33
Location: Boden

Diverse problem laguna 1,8-02

Post by matjo690 »

Hej ny på forumet och har just köpt en laguna med diverse småfel, har haft många bilar och har skruvat en hel del men aldrig i en renault.

1. Bakrutetorkare ur funktion, torkaren rör sig inte alls och är parkerad "lite uppe" så att säga, dvs ej nere helt i viloläget. När jag försöker spola bakrutan spolar det på framrutan (!). Svårt att komma åt spolarbehållare med ev ventil?

2. Keyless-go fungerar inte alls trots att jag har aktiverat med knappen auto+lock. Varken låser eller låser upp. När jag aktiverar med knappen blinkar alla blinkers två ggr, bilen låses och sedan blinkar enbart sidoblinkerserna ytterligare en gång. Låser jag med vanliga knapparna så blinkar allt bara två ggr. Kan man kalibrera eller nollställa systemet på något sätt? Trasigt nyckelkort? Trasig mottagare (var sitter den).

3. Bakrutan på bakluckan går ej att öppna, ingen reaktion när man trycker på knappen på bakluckan.

4. Kan man kolla om automatiska avbländningen på backspegeln fungerar? Tex med ficklampa?

5. El-hissarna på alla rutor utom passagerarsidan fram hackar sig ner och upp, dvs man måste trycka flera gånger på knappen för att hacka sig upp/ner.


Tacksam för tips och råd!


MVH Mattias
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
ior69
Posts: 123
Joined: 24 Nov 2007, 09:35
Location: Värnamo

Post by ior69 »

Hej!
1 Det troliga är att torkaväxeln är kärv. Du får byta spolarpump.
2 Knappen auto+lock skal bara användas en gång för att när du tar i handtaget på bilen skall det låsa upp det sitter ögon som kollar om du stoppar ner handen till handtagen.
3 Troligen knappfel
4 Ja du kan kolla med ficklampa.
5 När de hackar som du beskriver det så har troligen bilen varit strömlös du måste då initiera dörrrutorna. kolla så att rutorna är uppe håll där efter elhissknappen för respektive ruta uppe ett par sekunder för att styrenheten skall veta att de är fullt uppe.


Mvh Mats
Mats Fredriksson Ort Värnamo
Renault Cotech
Renault Laguna II 2,0T -03
Renault Twingo -98
matjo690
Posts: 269
Joined: 13 Apr 2008, 20:33
Location: Boden

Post by matjo690 »

Hej igen, tack för råden!

Gällande fel nr 2 så låser bilen alltså inte upp när jag tar i handtagen. Den låser inte heller när jag går ifrån bilen trots att jag tidigare låsning har aktiverat med "lock+auto"-knappen.


MVH Mattias
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
ior69
Posts: 123
Joined: 24 Nov 2007, 09:35
Location: Värnamo

Post by ior69 »

Hej. Om du har låst eller låst upp bilen med de vanliga knapparna på ditt nyckelkort så måste man aktivera auto+lock igen.
Alltså på det kortet som har auto+lock knappen. Trycker någon på det kortet som inte har auto+lock knappen så behöver du inte aktivera det igen.

Om det nu inte funkar änndå kan det vara fel på ett "öga " i någon dörr.

Mvh
Mats Fredriksson Ort Värnamo
Renault Cotech
Renault Laguna II 2,0T -03
Renault Twingo -98
matjo690
Posts: 269
Joined: 13 Apr 2008, 20:33
Location: Boden

Post by matjo690 »

Har aktiverat systemet på det sätt du beskriver. Det fungerar ändå inte, vilken dörr jag än försöker med. Är det troligt att det kan vara startkortet? Vart sitter mottagaren i bilen?
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
ior69
Posts: 123
Joined: 24 Nov 2007, 09:35
Location: Värnamo

Post by ior69 »

Hej!
Jag skulle rekomendera dig till att besöka en verkstad som kan koppla upp bilen så att de kan kolla dina "ögon" i dörrarna.

mvh
Mats Fredriksson Ort Värnamo
Renault Cotech
Renault Laguna II 2,0T -03
Renault Twingo -98
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

3 och handsfree kan hänga ihop. Vatten har runnit in från torkaren ner på brytare till låset. Om du har öppningsbar bakruta (läste illa såg att du har det) är det nog lika där.

Ställ dig bakom bilen ta en lite skruvmejsel, bänd bort båda kontakterna . Ta ett gem och kortslut nu ska luckan öppnas.
När båda kontakterna är borta lägg ditt kort mot framrutan till vänster framdörr. Prova om bilen låser upp när du tar i handtaget. Om bilen låser upp är det antagligen antennen i bak som är dålig, det finns en skarv uppe tillhöger vid kofångaren längst bak.

Låser bilen inte upp är det antingen kortläsaren (eller någon har bytt kortläsaren till en felaktig modell)eller laddbara batteriet i kortet som har lagt av.

1. Bakrutetorkaren, kolla så inte limmet släppt från rutan, då ligger stiftet nämligen inte i spåret till motorn. (om du har öppningsbar ruta). Annars såga av torkararmen och ta ur axeln smörj upp och sätt dit ny torkare.
4 utifrån ser du en diod på framsidan av spegeln håll finget för och voila spegeln blir mörk.

5 som sagt tidigare håll in varje knapp upp i ca 5-10sek
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
matjo690
Posts: 269
Joined: 13 Apr 2008, 20:33
Location: Boden

Post by matjo690 »

Gällande bakluckebekymren har jag nu upptäckt att inte heller bakrutevärmen fungerar...hmm. Ska dock så snart som möjligt prova de instruktioner du beskriver!
Funderar över det laddningsbara batteriet i fjärrkontrollen du pratar om, har bara hittat ett batteri, som blir synligt när man tar ut reservnyckeln. Finns det fler?
Gällande nr.4 Skall spegeln verkligen bli mörk när man håller för hålet? Borde den inte reagera för ljus i stället för mörker, eller? Har provat med ficklampa (i fullt dagsljus dock) utan synbart resultat.


MVH Mattias
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Den främre sensorn känner av om det är mörkt ute, den bakre känner av om det blir ljusare bakifrån. För att testa med ficklamapa måste du hålla igen främre och lysa på bakre. Om du har lastgaller i blen så kan funktionen lägga av pga att en del blockerar ljusstrålarna från ev bakomvarande bil.

Du skulle kunna ha kabelbrott i bak, men att alla gått av låter otroligt. Kolla kontakterna till rutan/luckan tar 2min kan garantera att dom möglat...

I fjärren sitter 2batterier ett som laddas när du kör(handsfree) det andra är till normal upplåsning. Kolla med verkstaden, dom kan se med testinstrument vad som är paj.. kort eller läsare...
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Post Reply