"Fault in fuel injection" laguna

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
anderssonch
Posts: 1
Joined: 19 Apr 2008, 09:58
Location: Göteborg

"Fault in fuel injection" laguna

Post by anderssonch »

Hej

Har en Renault Laguna 1.9 dci -03 och nu har ett felmedelande kommit upp.
"Fault in fuel injection", det kommer inte hela tiden utan bara ibland i uppförsbackar när jag ligger på ca 2000 varv och gasar. Bilen går som de ska annars.

Vad tror ni det kan bero på? Billen har gått 13000 mil.
Christian Andersson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

kör feldiagnos, när det hände på min Lag 02,var det högt turbotryck, intercoolern hade svällt upp så jag fick en ny + några nya givare och ny programvara i styrboxen, detta hände för ca 8500 mil sedan och har aldrig kommit tillbaka
Felet uppträdde bara som du säger dvs när man belastade bilen..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Amigo72
Posts: 41
Joined: 10 May 2010, 13:23
Location: Nacka

Re: "Fault in fuel injection" laguna

Post by Amigo72 »

Jag får exakt samma felmeddelande "fault in fuel injection", men det händer något annat med min laguna 1,8 V6:

Felet uppträder när jag startar bilen, då rycker motorn, ungefär som om man gasar på och släpper snabbt och ständigt.. Då dyker meddelandet upp!

Problemet uppträder bara när jag startar bilen och bara ibland. Jag testar några gånger i streck att starta om bilen, men utan resultat. Jag lämnar bilen i 30min och testar igen, då brukar den fungera som vanligt igen.

Vad kan det var?

Sist när det hände det ringde jag Renault verkstaden och bad om råd... De trodde att det var något riskabelt och rekommenderade att jag skulle boxera bilen till närmaste verkstaden...
Dara - Nacka
RTBTEK
Posts: 101
Joined: 26 Feb 2010, 23:20
Location: Lkpg

Re: "Fault in fuel injection" laguna

Post by RTBTEK »

Det snabbaste sättet är att kolla felkoder med Renaultdator (clip). Felet kan va vad som helst som har med bränslesystem o göra.
Jonas
matjo690
Posts: 269
Joined: 13 Apr 2008, 20:33
Location: Boden

Re: "Fault in fuel injection" laguna

Post by matjo690 »

Amigo72 wrote:Jag får exakt samma felmeddelande "fault in fuel injection", men det händer något annat med min laguna 1,8 V6:

Felet uppträder när jag startar bilen, då rycker motorn, ungefär som om man gasar på och släpper snabbt och ständigt.. Då dyker meddelandet upp!

Problemet uppträder bara när jag startar bilen och bara ibland. Jag testar några gånger i streck att starta om bilen, men utan resultat. Jag lämnar bilen i 30min och testar igen, då brukar den fungera som vanligt igen.

Vad kan det var?

Sist när det hände det ringde jag Renault verkstaden och bad om råd... De trodde att det var något riskabelt och rekommenderade att jag skulle boxera bilen till närmaste verkstaden...
Antingen kabelstammen som går från gaspedalsgivaren till ECU:n, själva gasspjället, eller ECU:n som är troligaste orsaken till ditt fel. På min var det exakt som du beskriver, min ECU var trasig.

http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... f1a51da3a1
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
Amigo72
Posts: 41
Joined: 10 May 2010, 13:23
Location: Nacka

Re: "Fault in fuel injection" laguna

Post by Amigo72 »

Åh, Tack!

Det är bra att få en aning om vad det kan vara, innan man pratar med verkstaden. Tyvärr har verkstaden här i orten att dramatisera felsökningar och ursaker = begära överpriser...

Vad tror du att det kan kosta att fixa ett sådant fel (ECU:n)?
Dara - Nacka
matjo690
Posts: 269
Joined: 13 Apr 2008, 20:33
Location: Boden

Re: "Fault in fuel injection" laguna

Post by matjo690 »

Tror ECU:n kostar kring 8000:- ny. Går att köpa begagnat men då måste du få tag i startkort, rattlås, ECU samt UCH (boxen som sitter sammankopplad med säkringsboxen uppe under instrumentpanelen till vänster på förarplatsen). Alla dessa delar måste komma från samma bil, annars fungerar ingenting. Bilskrotarna är fullständigt ovetande om detta och säljer alla delar löst åt alla håll så jag fick sitta och leta delar utifrån chassinumret på diverse bilar och fick ett bra pris efter att jag hade förklarat hur det låg till. Tror jag betalade omkring 2000:- för alla ovanstående delar. Till det kom sedan att omprogrammera UCH:n för att känna igen mina hjul för tryckövervakningen (UCH:n sökte ju efter hjulen till bilen jag hade köpt boxen ifrån). Men tycker du skall börja med att kolla en felsökning med CLIPS (renaultverkstad). Min felsökning visade visserligen på gasspjället men det bytte jag och felet kvarstod. Därefter drog jag om alla kablar från gassjället till ECU:n (efter rekommendation från verkmästaren på Renault här) men det hjälpte inte heller. Därefter bytte jag mest i desperation ECU:n och övriga delar och efter det har bilen gått i över ett år. Köper du enbart ECU så går den att programmera efter din bil, men alltså bara en gång, när den är programmerad en gång är det liksom kört om jag förstått saken rätt.
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
Amigo72
Posts: 41
Joined: 10 May 2010, 13:23
Location: Nacka

Re: "Fault in fuel injection" laguna

Post by Amigo72 »

Stort tack matjo690!

Det är tyvärr lite för mycket tekniska termer som jag inte kan... Jag får nog lämna in bilen, så får jag se vad de säger. Jag kan nog nämna det du skriver till verkstaden, så de får ett hum om. Som sagt, jag är bara rädd att de ska begära ett "överpris" som jag inte kan säga så mycket emot, eftersom jag inte kan om reservdelar och motorer..

Jag återkommer om resultat, hur som helst.
Dara - Nacka
Amigo72
Posts: 41
Joined: 10 May 2010, 13:23
Location: Nacka

Re: "Fault in fuel injection" laguna

Post by Amigo72 »

Fick en tid idag för undersökning + byte av elhiss - om drygt 3 veckor. Man undrar hur mycket de tjänar på en verkstad..
Dara - Nacka
Amigo72
Posts: 41
Joined: 10 May 2010, 13:23
Location: Nacka

Re: "Fault in fuel injection" laguna

Post by Amigo72 »

Bilen blev undersökt och jag fick ett chock-besked.. 10-11.000kr ska det kosta. De säger att det är inget fel på ECU:n, utan kablarna till det. Det är silikon som smältar runt kablarna som leder till ett strömglapp, därav mitt preoblem med styrenheten/motorn.

De vill byta ut alla kablar!!! Hur kan det vara möjligt att de ska ta 11.000 för att byta ut kablar!! Jag har inte pengar till det! Vad rekommenderar ni? Kan man köpa kablarna och be en annan verkstad fixa det?

Tack på förhand!
Dara - Nacka
matjo690
Posts: 269
Joined: 13 Apr 2008, 20:33
Location: Boden

Re: "Fault in fuel injection" laguna

Post by matjo690 »

Fick exakt samma besked (aningens dyrare prisförslag) men det var inte det som var felet på min bil som sagt...
Du kan säkert köpa kabelhärvor från skroten och be nån billigare verkstad byta åt dig... Men det är nog hur som helst ganska många arbetstimmar misstänker jag...
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
danness
Posts: 22
Joined: 29 May 2010, 18:34
Location: Hässleholm

Re: "Fault in fuel injection" laguna

Post by danness »

Att byta kablar/kabelstammar är oftast ett enormt jobb. Verkstaden som gett dig priset har troligen gjort samma operation tidigare och vet omfattningen.

Att köpa beg. kabelhärvor från skrot kan vara lite riskabelt om där finns ett känt problem med silikon.

Jag extraknäckte på en mindre bilverkstad för några år sedan, de tag sig på en Audi som haft kabelbrand orsakad när ägaren försökt byta stereo. Han hade fått ett pris från märkesverkstad som verkade rena fantasin. Men jag kan säga ett det gav inget plus i kassan när det tog mist fem gånger beräknad tid.

Så hör runt lite och försäkra dig om att de använder friska kablar och byter allt, tveksamt om jag vågat gå från renaultkunniga i detta fall dock.
Dan oderholm
Hässleholm
Renault Megane -03 1.6 16v.
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: "Fault in fuel injection" laguna

Post by Dennis »

Amigo72 wrote:Fick en tid idag för undersökning + byte av elhiss - om drygt 3 veckor. Man undrar hur mycket de tjänar på en verkstad..
Oooh :!: Vi blir rika som troll och vet inte hur vi ska kunna slösa bort alla pengar vi tjänar. Dagens i-landsproblem :wink:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply