Lätt tickande laguna 1,8-02

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
matjo690
Posts: 269
Joined: 13 Apr 2008, 20:33
Location: Boden

Lätt tickande laguna 1,8-02

Post by matjo690 »

Funderar lite över 1,8 motorn. Min tickar lite på tomgång, som om det vore ventillyftarna. När man varvar upp lite försvinner ljudet. Bilen har gått 12800 mil. Nybytt olja 5W/40 Shell helsyntet. Vanligt fenomen? Hur låter era? Läge för annan viskositet? När bilen är kall är den helt tyst. Tar ingen olja. Går finfint.


MVH Mattias
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
Strimbo
Posts: 221
Joined: 04 Nov 2007, 02:00
Location: Sollefteå

Post by Strimbo »

Ja, jag skulle köra lite trögare olja.

Kanske köra Omegas 907 också. Image
Daniel S

Renault Laguna -98
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Rätt sorts Renaultgodkänd olja så är den nog tyst och fin.
Utan att favorisera något märke så är Elf Exelium NF riktigt bra. Vet flera som haft problem med oljud i lyftare på bla. Saab, Audi och ford som blivit tyst när de bytt olja. Viktigt är också att oljefiltret har bra genomströmningsflöde så att inte oljetrycket på sekundärsidan sjunker. Purflux filtren är dubbelveckade och har väldigt stor filteryta.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
teuby
Posts: 2
Joined: 23 Sep 2012, 21:18
Location: Svärdsjö

Re: Lätt tickande laguna 1,8-02

Post by teuby »

Hej, jag undrar om du fått bukt på problemet?

Har en laguna 1.8 2001 som låter som en diesel, den går även lite ojämt på tomgången, vissa gånger ligger den klockrent på 900varv och ibland så går den ner till ca 750varv. Är det något som är vanligt på dessa motorer? Är det någon som har fler tips eller trix hur man kan fixa detta?
Ska köpa Elf Exellium oljan som tidigare nämdes i tråden, men jag är tveksam om den hjälper mot ojämn tomgång.

Kamrem bytt 2010 vid 9000 tusen.

(sorry för att jag tog upp en sån gammal tråd)

Tack på förhand

Edit:

Såhär:
http://www.youtube.com/watch?v=dJp9RoeH-RM
Torbjörn Pedersen
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Lätt tickande laguna 1,8-02

Post by Starbright »

Hmm en fyra år gammal tråd och hoppas få svar från trådskaparen :)

Om ljudet är så som youtube-klippet, så har du nog tyvärr fått ett slitet VVT-drev.
Kan mycket väll skapa symptom som ojämn tomgång och framför allt oljudet.

Har du tänkt på om du haft ett lätt rasslande ljud vid start ( vanligast kall motor)
som sedan försvunnit? isf var det förstadiet på slitet drev och om den nu låter som en diesel mest hela tiden så är det nu ännu mer slitet. Jag är också tveksam att ny/annan olja kommer hjälpa dig.

Visar det sig att det är drevet, blir det nog till att bita i det mycket sura äpplet och byta drevet. en kostnad på omkring 8-10k om du inte byter själv.
Johnny Söderström
matjo690
Posts: 269
Joined: 13 Apr 2008, 20:33
Location: Boden

Re: Lätt tickande laguna 1,8-02

Post by matjo690 »

Här kommer trådskaparen som ett brev på posten... =)

Jodå min låter liknande men kanske inte riktigt lika mycket (svårt att avgöra på film). Jag har dock inte gjort någonting åt problemet, bilen har nu gått dryga 20k utan några som helst problem. Inte har det förvärrats heller (låter bara vid varm motor), men vad jag har märkt är att det låter som värst när oljan är helt nybytt (!). Kör med ELF med A5B5 spec som sig bör och den är tystare med den oljan än med annan som jag körde med inan jag visste bättre. När jag har kört ca 1500 mil på oljan avtar ljudet succesivt för att vid ca 2000 mil vara nästa helt borta, återkommer vid olje+filterbyte igen. Bilen går finfint och tar inte en droppe olja trots miltalen. Dennis eller någon annan, har du sett ett VVT-haveri med ventilsallad som följd någon gång?
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Lätt tickande laguna 1,8-02

Post by Dennis »

matjo690 wrote: Dennis eller någon annan, har du sett ett VVT-haveri med ventilsallad som följd någon gång?
Ja, en gång. En Espace 2,0 16v men det var två av m6 skruvarna som håller ihop drevet som gängat ut sig och tillslut häktat tag i topplocket med tvärnit som följd.

Kan nämna att vvt dreven i F-motorfamiljen låter på tomgång när de blir varma och K-motorerna låter vid kallstart på tomgång.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
teuby
Posts: 2
Joined: 23 Sep 2012, 21:18
Location: Svärdsjö

Re: Lätt tickande laguna 1,8-02

Post by teuby »

Tack för svaren. Hoppas verkligen inte att det är vvt-drevet (vad nu det må vara) hör iaf inget rassel vid start.
Får löning imorgon så jag ska väl åka och köpa elf oljan samt byta oljefiltret så snart jag kan. Grejen är den att jag är helt urusel när det kommer till bilmeck, och det var jag som promt skulle ha en laguna II, så jag håller färgen medans min flickvän frågar varför bilen låter som den gör. Hoppas verkligen inte att jag gjort ett dåligt köp. Har bara haft bilen i ca en vecka. I övrigt så är jag nöjd, tycker det är en fantastisk fin bil.

Om det hjälper så kan jag spela in ljudet från min motorn så kan ni som är duktiga eventuellt fastställa diagnos.


Tack på förhand.
Torbjörn Pedersen
Post Reply