skillnad mellan Laguna och Scenic vad gäller elekt. h-broms

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
diksie
Posts: 22
Joined: 18 Jul 2006, 21:48
Location: Floda

skillnad mellan Laguna och Scenic vad gäller elekt. h-broms

Post by diksie »

Äger numera en Grand Scenic -06, tidigare hade jag en Laguna -06. Bägge har elektrisk handbroms men skillnaden var att när jag stängde av motorn i Lagunan så drogs handbromsen automatiskt vilket jag numer måste göra manuellt. Tyckte det var väldigt bra på Lagunan, varför är det olika?
Går det att uppdatera mjukvaran så att den gör precis som i Lagunan? Ngn som vågar sig på att gissa vad det skulle kosta i så fall.

Samma med handsfree funktionen på nyckelkortet som finns på bägge modellerna men på Lagunan så låste bilen automatiskt när man kom ett visst avstånd från bilen, vilket var väldigt käckt då man ganska ofta har händerna fulla av ungar eller kassar. Nu tvingas man ändå stå där och gräva efter den förbannade nyckeln.
Enda fördelen är väl att om man glömt att dra handbromsen så kan ngn annan komma in i bilen och dra den åt en eftersom man förmodligen glömt att låsa också...
Går även detta att lösa med en uppdatering. Är inte med på hur Renault resonerat med två olika lösningar till två modeller.

Tacksam för svar!

Mvh
Jon
__________________________________
Jon Jynnås - Floda
Grand Scenic 1.9 dci -06
031-322 23 47
Post Reply