Fuel injection faulty Laguna 1,8-02

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
matjo690
Posts: 269
Joined: 13 Apr 2008, 20:33
Location: Boden

Fuel injection faulty Laguna 1,8-02

Post by matjo690 »

Som rubriken säger har jag fått detta felmeddelande av datakvinnan 2ggr vid start av bilen (ca 1 månad mellan tillfällena). Motorn står och hoppar på 2-4000 varv helt oberoende av gaspådrag, således okörbar, luktar oförbränt bränsle bakom. Hjälper ej att starta om, däremot hjälper det att ta av batteripolen några sekunder, då går bilen som vanligt igen utan felkoder. Ska lämna in för felsökning men någon som har någon idé om vad det kan vara?


MVH Mattias
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

lambda eller något med insprutningen?
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
matjo690
Posts: 269
Joined: 13 Apr 2008, 20:33
Location: Boden

Post by matjo690 »

Nu har jag felsökt på den lokala verkstaden. Felkoden är DF137, gasspjällsdorn intermittent! Är det bara att byta ut hela gasspjället tro? Låter så där måttligt billigt... Någon som provat ta isär detta? Smörja och putsa lite inuti, vad tror ni? sprängskiss? Kontakten är smörjd och rengjord efter första felomgången.


Tacksam hjälp
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

matjo690 wrote:Nu har jag felsökt på den lokala verkstaden. Felkoden är DF137, gasspjällsdorn intermittent! Är det bara att byta ut hela gasspjället tro? Låter så där måttligt billigt... Någon som provat ta isär detta? Smörja och putsa lite inuti, vad tror ni? sprängskiss? Kontakten är smörjd och rengjord efter första felomgången.


Tacksam hjälp
Vissa spjäll har haft problem med störningar. Renault drog kablarna en annan väg på dom... Kolla om din bil ska ha åtgärdats … Eftersom Volvo ofta skiter i att fixa det som skall fixas... (det verkar så iaf)
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
matjo690
Posts: 269
Joined: 13 Apr 2008, 20:33
Location: Boden

Post by matjo690 »

Lyfter denna tråd igen...
Har nu bytt (och bytt tillbaka) spjällhus utan effekt. Köpte ett begagnat och bilen gick bra i två veckor och därefter återkom felet. Alltså inte spjällhuset som är trasigt. Har hört med Volvo här i Luleå om en omdragning av kablar men de visste inte vad jag talade om, någon som vet mer om detta, vilken modell och årsmodell gällde detta serviceåtagande? Bilen fungerar ju oftast bra men det är ju trist att inte kunna lita på den. Felet inträffar enbart vid varm motor. Har mailat Renault Sverige men ej fåt något svar...


MVH Mattias
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
Oglalla
Posts: 2
Joined: 16 Oct 2010, 12:51
Location: Eskisltuna

Re: Fuel injection faulty Laguna 1,8-02

Post by Oglalla »

Hej, jag är ny här .. och har en Lagnua 2002.. och har fått exakt samma fel som beskrivs här...

hur gick det? vad blev lösningen?



i mitt fall, efter 4:e gången inlämnad bilen på bilia så byttes gasspjäl men felet kvarstår.. så vi har bytt tillbaka... Bilia hade frågat Renault om tips och de hade sagt byt motorstyrenhet... vad?

tacksam för tips
matjo690
Posts: 269
Joined: 13 Apr 2008, 20:33
Location: Boden

Re: Fuel injection faulty Laguna 1,8-02

Post by matjo690 »

Kolla dessa trådar:

http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... f1a51da3a1

http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... f1a51da3a1

På min bil var det alltså ECU:n (databoexen under batteriet) som felade, bytte precis som du gasspjæll utan resultat. Antingen får du tag i ECU, UCH, startkort och rattlås från en och samma bil eller så byter du till ny ECU (kan bara programmeras en gång). Fast man kan ju aldrig vara helt sæker på att det ær den som ær trasig æven ommdet ær ganska troligt...min gav knasiga felkoder också som førvillade.
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
Post Reply