Backsensor Laguna II - 02 slutat fungera

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Nilrik
Posts: 4
Joined: 30 Jun 2008, 23:20
Location: Gustavsberg

Backsensor Laguna II - 02 slutat fungera

Post by Nilrik »

Hej,

Jag undrar om det är någon som är fena på backsensorn på Laguna II. Den har lagt av och jag har haft den på verkstad för detta och de säger att någon sensor förmodligen är paj och att jag måste byta allt för ca 3500 kronor.
Jag inbillar mig att det bara är "summern" som har lagt ner. Problemet är dock att jag inte hittar den - vet någon? Jag har lyssnat på sensorerna när jag har lagt i backen och alla "låter". Nu är jag inte speciellt teknisk, men om någon av sensorerna vore trasig borde den kanske vara tyst

Kanske är det någon annan som har haft liknande problem och kan dela med sig hur det löste sig, eller kan ge mig råd om detta

mvh

Rikard
Rikard Mannerstedt
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

hur menar du att alla låter? I bakluckan till vänster bakom panelen mot bältesfästet sitter burken. Lite försiktighet!!! ena stydonet till airbagen sitter där.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

man kan höra ett svagt surrande när dom är på om dom funkar, får du ingen bekräftelse på funktionen,man skall få ett kort "bip" när man lägger i backen, jag fick ett långt pip när jag hade kabelbrott på några..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Tony wrote:man kan höra ett svagt surrande när dom är på om dom funkar, ..
aha :)
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Nilrik
Posts: 4
Joined: 30 Jun 2008, 23:20
Location: Gustavsberg

Tack för alla svar

Post by Nilrik »

Hej,

Jag hör ett svagt surrande från alla sensorer när backen ligger i men jag får ingen bekräftelse med det korta pipet från "summern" när jag lägger i backen.

Jag hittade något till höger i bagageutrymmet när jag tog bort luckan (till det utrymme där man byter baklampor) bakom en vadderad "plastbit" som det stod radar på satt en dosa som jag trodde hade med backsensorn att göra - är det längre fram jag skall leta efter "summern"?
Rikard Mannerstedt
Jocke_H
Posts: 20
Joined: 08 Oct 2008, 12:23
Location: Borås

Post by Jocke_H »

Jag lånar denna tråden

Jag har dock inte lyssnat efter nåt surr från sensorerna. Men jag köpte bilen för 1 vecka sedan och visste att backsensorn inte fungerade.

men vill nu få reda på hur jag ska felsöka.

Kan man se fel på backsensorn i datan om man kopplar upp bilen?
Joakim Holmberg

Renault Laguna Touring 1.8 -02
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Jocke_H wrote:Jag lånar denna tråden

Jag har dock inte lyssnat efter nåt surr från sensorerna. Men jag köpte bilen för 1 vecka sedan och visste att backsensorn inte fungerade.

men vill nu få reda på hur jag ska felsöka.

Kan man se fel på backsensorn i datan om man kopplar upp bilen?
hur låter det när du lägger i backen?? ett längre pip??
jag hade kabelbrott, lägg i backen och lyssna på sensorerna till att börja med..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Jocke_H
Posts: 20
Joined: 08 Oct 2008, 12:23
Location: Borås

Post by Jocke_H »

Tony: det hörs ingenting när jag lägger i backen. Inget pip eller liknande.
Joakim Holmberg

Renault Laguna Touring 1.8 -02
Jocke_H
Posts: 20
Joined: 08 Oct 2008, 12:23
Location: Borås

Post by Jocke_H »

Har nu lyssnat på mina sensorer.. alla är stendöda.. Ska lämna in på felsökning nu..
Joakim Holmberg

Renault Laguna Touring 1.8 -02
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Jocke_H wrote:Har nu lyssnat på mina sensorer.. alla är stendöda.. Ska lämna in på felsökning nu..
lossa stötfångaren och kolla om kablarna är hela...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Jocke_H
Posts: 20
Joined: 08 Oct 2008, 12:23
Location: Borås

Post by Jocke_H »

Tony wrote:
Jocke_H wrote:Har nu lyssnat på mina sensorer.. alla är stendöda.. Ska lämna in på felsökning nu..
lossa stötfångaren och kolla om kablarna är hela...
Tack för tipset.
Joakim Holmberg

Renault Laguna Touring 1.8 -02
Jocke_H
Posts: 20
Joined: 08 Oct 2008, 12:23
Location: Borås

Post by Jocke_H »

Alla kablar är hela, vi har pluggat in bilen via dator för att se fel, men inget fel rapporterat.

Så frågan är, vart kan felet sitta igentligen? Hur styrs denna funktion? via backlampan?
Joakim Holmberg

Renault Laguna Touring 1.8 -02
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Vänsterbak strax under bältesinfattningen sitter styrboxen till det hela. Den matas med 12volt kolla att det är 12v när backen läggs i. OM inte sitter felet fram i bilen om det är 12v öppna (svart) boxen och kolla efter kall lödning i närheten av högtalar anslutningen.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Post Reply