Doffe -65
Moderator: Forumpolisen
Doffe -65
Hej
Har hittat en Doffe -65 som jag är lite sugen på, har haft en årsmodell 60 tidigare. Den här verkar frisk plåt är omlackad i originalkulör för ett år sen så man får väl hoppas att det är ok. Skall vara nya bromsar runt om samt att den ska vara vettig inuti och motor och låda skall funka. Något man bör tänka på gällande en 65a? Jag har tyvärr inte sett bilen i verkligheten ännu vad ska man ge?, begärt pris är tydligen 14 tkr men kanske går att göra något på. Tacksam för tips samt om priset verkar ok.
Har hittat en Doffe -65 som jag är lite sugen på, har haft en årsmodell 60 tidigare. Den här verkar frisk plåt är omlackad i originalkulör för ett år sen så man får väl hoppas att det är ok. Skall vara nya bromsar runt om samt att den ska vara vettig inuti och motor och låda skall funka. Något man bör tänka på gällande en 65a? Jag har tyvärr inte sett bilen i verkligheten ännu vad ska man ge?, begärt pris är tydligen 14 tkr men kanske går att göra något på. Tacksam för tips samt om priset verkar ok.
Roger Emericsson, Norrköping
Här e jag
Om bilen är fungerande och ser skaplig ut så verkar priset OK. (ännu lättare att veta om man får se en bild
)
Att tänka på:
*rost; skärmar, innerskärmar, trösklar, balkar mot trösklar, pottorna under förarstolen. Som du säkert vet så är det ärlig rost på en dauphine så den är lätt att hitta.
* Eftersom det är skivor så är det svårt att få en juste handbroms så om den fungerar så är det bonus.
* motor och växellåda brukar det inte vara något problem med. så om den går bra så är det inga problem
Om du vill ha en originalbil så är det ju viktigt med detaljer...men vill du bara ha nått kul att åka i så spelar det ingen roll
Det mesta går att få tag på till en doffe både nytt och beggat samt gamla nya saker. Vattenpump och koppling är lite svårare men finns i frankrike (typ 1500 för en nytillverkad vattenpump)
Så det är väl bara att slå till

Om bilen är fungerande och ser skaplig ut så verkar priset OK. (ännu lättare att veta om man får se en bild

Att tänka på:
*rost; skärmar, innerskärmar, trösklar, balkar mot trösklar, pottorna under förarstolen. Som du säkert vet så är det ärlig rost på en dauphine så den är lätt att hitta.
* Eftersom det är skivor så är det svårt att få en juste handbroms så om den fungerar så är det bonus.
* motor och växellåda brukar det inte vara något problem med. så om den går bra så är det inga problem
Om du vill ha en originalbil så är det ju viktigt med detaljer...men vill du bara ha nått kul att åka i så spelar det ingen roll
Det mesta går att få tag på till en doffe både nytt och beggat samt gamla nya saker. Vattenpump och koppling är lite svårare men finns i frankrike (typ 1500 för en nytillverkad vattenpump)
Så det är väl bara att slå till

Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.

Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.

Tack för tipsen, det underlättar om jag ska kolla på den, bra det du sa om handbromsen, den skulle behöva justeras innan besiktningen sa han. En annan grej som han sa satt på den är att det finns någon forma av gasolvärmare på den!! som tydligen var eftermonterad. Skall tydligen sitta någon gasolflaska fram i kofferten och sen gå några rör bak till motorn. Skalll ha något med värmen till kupén om jag fattade rätt. Någon som hört talas om denna installation på Doffe?, själv kännar jag bara till canadavärmaren som jag hade på min 60a.
- t80196
- Forumpolis
- Firstname: Mats
- Surname: Grimme
Canadavärmen var/är det större värmepaket som levererades till bilar som exporterades till "kalla" länder som Sverige.
Extravärme iform av gasol tycker jag låter skumt, kan det vara någon tidig version av Eberspächer?
Den går förmodligen att ta bort utan alltför stora ingrepp, annars kan du väl pruta bort lite på priset.
Extravärme iform av gasol tycker jag låter skumt, kan det vara någon tidig version av Eberspächer?
Den går förmodligen att ta bort utan alltför stora ingrepp, annars kan du väl pruta bort lite på priset.
Mats Grimme - Stockholm, Bromma
Gillar mest gammelbilar.
Renaultlös för närvarande, men har andra kul leksaker i garaget
Gillar mest gammelbilar.
Tjena
Kul att höra om en Doffe -65:a till. Jag har själv en R1095, de är lite speciella med skivbromar och lite ovanlig i Sverige då det inte såldes så många Doffar de sista åren.
Som Mange säger är det viktigaste att kolla dessa detaljer. Priset tycker jag låter helt ok, bara det är en bra lackering. Jag gav 10 tkr för min -65:a i bra originalskick, men då var den ej besiktad och bromsarna är sedan åtgärdade.
Har du någon/några bilder så lägg gärna upp dem
Kul att höra om en Doffe -65:a till. Jag har själv en R1095, de är lite speciella med skivbromar och lite ovanlig i Sverige då det inte såldes så många Doffar de sista åren.
Som Mange säger är det viktigaste att kolla dessa detaljer. Priset tycker jag låter helt ok, bara det är en bra lackering. Jag gav 10 tkr för min -65:a i bra originalskick, men då var den ej besiktad och bromsarna är sedan åtgärdade.
Har du någon/några bilder så lägg gärna upp dem

Mathias Asp - Rimforsa | Medlem #709
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
hej igen
Bilen finns på annons på blocket, priset är visst 12 tkr jag skrev 14 blandade ihop det med något annat, lacken vet jag inget om mer än det som sagts tidigare, skulle vara roligt med några fler bilder men det gick inte att få fram enligt säljaren, bilen finns tyvärr ca 40 mil ifrån mig därav mina frågor återkom gärna med någt mer om det finns att tillägga som är värt att veta.
Roger
Bilen finns på annons på blocket, priset är visst 12 tkr jag skrev 14 blandade ihop det med något annat, lacken vet jag inget om mer än det som sagts tidigare, skulle vara roligt med några fler bilder men det gick inte att få fram enligt säljaren, bilen finns tyvärr ca 40 mil ifrån mig därav mina frågor återkom gärna med någt mer om det finns att tillägga som är värt att veta.
Roger
- t80196
- Forumpolis
9 ägare sen ny
Senaste besiktning 1985-07-03
Nuvarande ägare ägt bilen sen 2006-10-13 bor i Rödeby.
Antar att det är denna: http://www.blocket.se/vi/18666368.htm?ca=11_s
Fråga om han kan besikta den, om den går igenom då är den definitivt värd sina 12000.
Senaste besiktning 1985-07-03
Nuvarande ägare ägt bilen sen 2006-10-13 bor i Rödeby.
Antar att det är denna: http://www.blocket.se/vi/18666368.htm?ca=11_s
Fråga om han kan besikta den, om den går igenom då är den definitivt värd sina 12000.
Gillar mest gammelbilar.
Gillar mest gammelbilar.
Hallå igen
Känslan jag fick när jag pratade med kontakpersonen var att de ville sälja den som den står då det var barnbanret som ägt den men flyttat till annan ort och nu står bilen hos morfar eller farfar. Frågan är vad man ska ge, den ska ju som sagt in på besiktning kanske inte är så lätt? Man skulle som sagt vilja ha några mer bilder. Vore roligare om den stod lite närmre så man kunde "svänga" över och kolla om det överhuvudtaget är något. Har åkt för många gånger och kollat på "praktexemplar" på diverse bilar på annan ort och när man kommer fram så konstaterar man att man har helt olika värderingar på skick, självklart är det här en gammelbil men det bör ju vara någorlunda skick. Återigen tack för alla "input" som kommit/kommer
Känslan jag fick när jag pratade med kontakpersonen var att de ville sälja den som den står då det var barnbanret som ägt den men flyttat till annan ort och nu står bilen hos morfar eller farfar. Frågan är vad man ska ge, den ska ju som sagt in på besiktning kanske inte är så lätt? Man skulle som sagt vilja ha några mer bilder. Vore roligare om den stod lite närmre så man kunde "svänga" över och kolla om det överhuvudtaget är något. Har åkt för många gånger och kollat på "praktexemplar" på diverse bilar på annan ort och när man kommer fram så konstaterar man att man har helt olika värderingar på skick, självklart är det här en gammelbil men det bör ju vara någorlunda skick. Återigen tack för alla "input" som kommit/kommer
på bilden ser den ju faktiskt helt OK ut. tyvärr så är det ju svårt att veta av en bild men bilen känns iaf inte som ett vrak. så åk och titta på den
. är den som du beskrivit så är den värd sina 12.000 men pruta skall man ju alltid försöka göra. 

Har ringt till ägaren igen, tänkte försöka åka o kolla i helgen men ju fler frågor ju mer verkar det komma fram. Har tydligen suttit vinyltak på bilen som är borttaget och nu lackad i originalkulör. Där säger han att där det suttit vinyltak är det inte hundra bra utan man kan se att det är lite ojämnt, för dåligt spacklat enligt honom??. Känns ju sådär, taket syns ju rätt väl. Gummimattan inne i bilen är kass, ligger nu en grå heltäckningsmatta ovanpå!. Sidoblinkers på skärmar ej original, inget större iofs. Priset vill han inte göra en spänn på om man nu skulle vilja försöka pruta!! Bilen fick hellre stå då enligt honom, ok då är det väl så, känns inte lika aktuellt längre tror jag eftersom man bla inte kan få några mer bilder, det hade ju varit bra.
/Roger
/Roger
Om vi säger som så. en doffe i perfekt renoverat originalskick som är fullt fungerande och besiktigad tycker jag ligger på mellan 30-40 000.... då skall det inte finnas något att klaga på.
Ett skapligt objekt som är komplett men lite rostigt ligger på 3000-5000 kr ett rostfritt objekt borde ligga på 10 000 kr så om det mesta fungerar motorn går fint och inredredning samt krom e skaplig så behöver du inte grämaihjäl dig över priset
Om jag kommerihåg rätt så fanns mattan fram att köpa i frankrike och kostade typ 1000 kr (nyproducerad)
Men visst lite av en chansning blir det ju...
Ett skapligt objekt som är komplett men lite rostigt ligger på 3000-5000 kr ett rostfritt objekt borde ligga på 10 000 kr så om det mesta fungerar motorn går fint och inredredning samt krom e skaplig så behöver du inte grämaihjäl dig över priset

Om jag kommerihåg rätt så fanns mattan fram att köpa i frankrike och kostade typ 1000 kr (nyproducerad)
Men visst lite av en chansning blir det ju...

- t80196
- Forumpolis
Det där med taket verkar ju inte så kul, det andra går väl att fixa utan större kostnader, men eftersom bilen inte heller är besiktad finns det för många osäkerhetsfaktorer även om priset inte är helt fel.
Jag skulle jag nog låta gubben behålla bilen, om han har den attityden.
Den kommer att finnas fler Doffar till salu!
Jag skulle jag nog låta gubben behålla bilen, om han har den attityden.
Den kommer att finnas fler Doffar till salu!
Gillar mest gammelbilar.
Gillar mest gammelbilar.
Tackar för alla tips, precis så känns det, allt andra går att fixa men taket är väl det som känns mest knepigt om det är som han säger. Pengarna i sig är ju inte astronomiska men om man skulle vilja göra något åt taket far det ju iväg med slantar och då kanske man ska hitta något annat objekt, vi får se. Ikväll ska jag iaf ägna mig åt att byta styrled på min laguna -04. framvagnsdelarna på dessa är ju inte de bästa, men för övrigt en bra och komfortabel bil.
/Roger
/Roger