Startproblem laguna II ´01

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
the_saint
Posts: 10
Joined: 08 Nov 2008, 13:03
Location: Sthlm

Startproblem laguna II ´01

Post by the_saint »

Hejsan,

Har sökt men inte hittat liknade fel


Info:
1,8L 16V Euroline ´01 Kombi, Manuell 5Vx gått ca 9XXX mil

Har ett grymt irreterande fel på bilen. Den startar inte.

Dagen innan fungerade bilen utan problem, morgonen därpå startade den inte alls. Kortet fungerar, den låser och låser upp bilen, öppnar man dörren strår det (Ibland) "stoppa in kortet" den lilla röda lampan blinkar.
Sätter man in kortet i kortläsaren händer ingenting, det händer ingenting när man trycker på startknappen heller.

Man kan inte bogsera heller för rattlåset har ju hoppat i och vad behöver man för att ta bort det jo Tändning!

Det har hänt en gång förut att bilen bara dog utan anledning men den startade helt plötsligt efter en laddning på batteriet sen en annan gång fastnade kortet i kortläsaren, fick bort den genom att ta bort kortläsaren MEN då startar man inte på vanligt sätt.

Förr: Satt in kortet, tryckte på startknappen (1)en gång sen startade den.

Nu: Satt in kortet, tryckte på startknappen(tändning), tryckte på startknappen(2a gången) så starta den.

Just precis nu: Satt in kortet, händer ingenting, inga lampor tänds(inte den lilla lampan vid startknappen heller), ingen tändning, ingenting.

Har testat:
Hjälpstart direkt på batteriet (med annan bil)
Nytt batteri
Hjälp från verkstad + volvo + felkoder kunde inte tas = ingen aning
Kollat säkringar samt relän = Motorrummet, säkringscentral vid sidan om ratten, centralen bakom handsfacket

Sry om det är för mycket text och läsa :P
Tommy Mattin-lassei
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Kortläsaren låter det som. Utgår ifrån att du har likadant problem med andra kortet. OM du vet någon som har en Laguna II prova den kortläsaren... Men märkligt att Volvo inte fixat det om du har haft bilen där. Tar ju 2minuter för dom att klura ut. Finns 2 relä som kan vara boven i dramat, men då tänds iaf instrumentpanelen innan.
Starthjälp ska du vara MYCKET försiktig med. Lätt att bränna både det ena o andra.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
User avatar
turbomart
Posts: 153
Joined: 16 Feb 2008, 21:30
Location: Karlstad

Post by turbomart »

Som jag skrev i en annan tråd:
"Ibland, kanske en gång på 50, så blinkar dioden i instrumentpanelen snabbt när jag sätter in kortet. När detta inträffar så händer ingenting när jag trycker på startknappen. Det brukar då räcka med att dra ur kortet, vänta några sekunder och sedan stoppa i det igen. Dioden slocknar då och det är bara att starta och köra iväg.

Jag vet sedan tidigare att min kortläsare inte är helt frisk. Bilen har satt en felkod på det och det yttrar sig genom att startknappen ej har självhållning. Dvs jag måste hålla in startknappen tills motorn startat. Egentligen så ska det räcka med en kort tryckning (puls) på startknappen så ska bilen själv köra startmotorn tills motorn startar. Funderade på att byta kortläsaren men det är inget problem igentligen. Så det får vara."

Inte riktigt samma fenomen som du har.

Är det likadant med båda korten? Mitt förslag är:
- Ladda bilens batteri
- Byt batteri i startkorten.
- Testa att starta, med båda korten.

Samma sak?
- Testa med annan kortläsare. Ganska enkelt att byta kortläsare. Inga verktyg behövs. Allt sitter med plastsnäppen.

Samma sak ändå?
- Be en bön och slå sönder spargrisen. Bogsera sedan skrotet till en duktig renault-verkstad...
[smilie=9898.gif] [smilie=9898.gif]
Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
the_saint
Posts: 10
Joined: 08 Nov 2008, 13:03
Location: Sthlm

Post by the_saint »

Liten update

Bilen har varit inne på lagning och det visade sig att det var problem med startspärren/tändlåset så det byttes, pris ca 5500kr för arbete och spärr
Tommy Mattin-lassei
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

the_saint wrote:
startspärren/tändlåset
Mao kortläsaren?
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
the_saint
Posts: 10
Joined: 08 Nov 2008, 13:03
Location: Sthlm

Post by the_saint »

Kanske, vet inte vad man ska definiera kortläsaren som men kan hända att det är startspärren.

Står så här på pappret:

Felsökning-avläsning med Clip/XR25
Tändningslås ur funktion

Byte startspärr/tändlås

Startlås kostade 754kr
Startspärren kostade 4178kr
Tommy Mattin-lassei
Post Reply