Backradar kontinuerligt tjut

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
matjo690
Posts: 269
Joined: 13 Apr 2008, 20:33
Location: Boden

Backradar kontinuerligt tjut

Post by matjo690 »

Min backradar piper emellanåt som att nåt ær mycket næra bakom bilen trots att så inte ær fallet. Detta intræffar oftast nær det har varit slaskvæder och dærefter blvivit kallt igen. Ingen synlig is eller kladd ivægen på sensorerna. Ideèr? Oftast fungerar den dock væl.


//Mattias
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

oxidation på något kontaktstycke eller på bakljus-kontakten skulle kunna vara en orsak? :)
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Re: Backradar kontinuerligt tjut

Post by chh »

matjo690 wrote:Min backradar piper emellanåt som att nåt ær mycket næra bakom bilen trots att så inte ær fallet. Detta intræffar oftast nær det har varit slaskvæder och dærefter blvivit kallt igen. Ingen synlig is eller kladd ivægen på sensorerna. Ideèr? Oftast fungerar den dock væl.


//Mattias
har du dragkrok? Vissa av dom fasta krokarna kan ge "falsklarm" när det blir lite slask på den.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
matjo690
Posts: 269
Joined: 13 Apr 2008, 20:33
Location: Boden

Post by matjo690 »

Har ej dragkrok. Hur demonterar man lættast de små radarmojængerna i kofångaren, måste hela kofångaren løs eller? Ger glapp i ett kontaktstycke till en givare information som motsvarar att något ær mycket næra bilen verkligen? Har før mig att jag har hørt att systemet kan ge någon slags felindikations-pip om nåt ær galet...eller?
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

matjo690 wrote:Har ej dragkrok. Hur demonterar man lættast de små radarmojængerna i kofångaren, måste hela kofångaren løs eller? Ger glapp i ett kontaktstycke till en givare information som motsvarar att något ær mycket næra bilen verkligen? Har før mig att jag har hørt att systemet kan ge någon slags felindikations-pip om nåt ær galet...eller?
Vid detekterat fel blir det en mörkare ton i ca 3sek. Om du lägger dig under bilen så kommer du åt att ta bort dom. Det är 1 liten plast tunga som ska böjas åt sidan sen kan du dra kontakten bakåt.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Knorren
Posts: 53
Joined: 17 Oct 2006, 19:41
Location: Mantorp

Post by Knorren »

Nu har min också börjat avge ett kontinuerligt pip då jag lägger i backen...

Men förstår jag det rätt så är ett tips att kontrollera kabelanslutningarna till resp sensor? Och det gör man med kofångaren på plats och man kommer åt dessa anslutningar om man lägger sig under bilen?
Skulle man vika undan någon plasttunga för att lossa kontakten eller var det enbart om man ville lossa hela sensorn (som sedan dras ut bakåt?), eller var man tvungen att plocka ut sensorn för att komma åt kontakten/kabelanslutningen?

Tar tacksamt emot tips å trix! :)
Mvh:
/Johan Svensson
Laguna 1,8 16V Sportline -01
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Knorren wrote:Nu har min också börjat avge ett kontinuerligt pip då jag lägger i backen...

Men förstår jag det rätt så är ett tips att kontrollera kabelanslutningarna till resp sensor? Och det gör man med kofångaren på plats och man kommer åt dessa anslutningar om man lägger sig under bilen?
:)
ja

När du böjer tungan så får du 2 delar i handen sensorn som lossnar på insidan + mothållet som sitter på utsidan.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Det sitter även en kontakt höger bak bakom stötfångaren ca under tanklocket. Om du släpper stötfångaren lite (Höger bakre infästning)så kommer man åt skarvkontakten som oxå kan glappa.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Knorren
Posts: 53
Joined: 17 Oct 2006, 19:41
Location: Mantorp

Post by Knorren »

Tack för tipsen!! Ska prova i kväll när jag kommer hem så får vi se vad det kan vara.
Mvh:
/Johan Svensson
Laguna 1,8 16V Sportline -01
Knorren
Posts: 53
Joined: 17 Oct 2006, 19:41
Location: Mantorp

Post by Knorren »

Efter en helg då bilen stått stilla i garaget funkade plötsligt backradarn....
Men efter att ha kört i blasket igår så pep den kontinuerligt i morse igen, och detta bör väl tyda på något fuktrelaterat problem antar jag?
Mvh:
/Johan Svensson
Laguna 1,8 16V Sportline -01
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Jupp salt i någon anslutning som leder ström när det blir blött..
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

kontakterna till dom där är 1*1mm riktigt junk, likadant till handtaget till bakluckan ett stift hade nästan ärjat av på min..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Knorren
Posts: 53
Joined: 17 Oct 2006, 19:41
Location: Mantorp

Post by Knorren »

Kan det funka att bara spraya typ 5-56 på
sensorernas anslutningar under kofångaren?
Mvh:
/Johan Svensson
Laguna 1,8 16V Sportline -01
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Knorren wrote:Kan det funka att bara spraya typ 5-56 på
sensorernas anslutningar under kofångaren?
Ska du ha en hållbar lösning måste du nog ta isär alla kontakter och se vilken som spökar.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Mr4eyes
Posts: 2
Joined: 24 Apr 2011, 18:32
Location: Stockholm

Re: Backradar kontinuerligt tjut

Post by Mr4eyes »

Tjena,
Jag har åxå problem med konstant tjut från min backradar (Renault Grand Espace -04) Min radar tjuter både när det är fuktigt såväl som när det är torrt ute (rengjorda sensorer). Dock när det var -20 i vintras funkade den klockrent. Idag kröp jag under bilen för att "reka" och konstaterade att sensorer och kabelstam verkar sitta bakom en plastlist som verkar i det närmaste omöjlig att få bort. Dock verkar det som att överdelen på kofångaren går att skruva bort, är det någon som vet om det är så enkelt, att det bara är att lossa den så kommer man åt för att kolla anslutningar etc.
Mikael Melosso
Post Reply