renault 19 -96
Moderator: Forumpolisen
renault 19 -96
Har fått möjligheten att få köpa min brors R 19 då toppen gått på min gamla Lancer.
Har dock lite frågor jag tänkte jag skulle ställa här innan jag bestämmer mig helt.
1. Färddatorn i bilen har börjat blinka. Min bror sa att det hände i samband med kylan som vara här för någon vecka sedan. Detta gör att jag får kolla bensinen med hjälp av tripp mätaren.
Är det ett vanligt fel och vad kan man göra åt detta?
2. Bilen droppar lite, lite olja och min bror har kolla genom bilen men kan inte hitta läckaget. Finns det någon speciellt ställe/packning där det är vanligt att det kan läcka lite?
3. Fläkten fungerar inte på högsta nivån. Förslag på fel? Säkring?
4. Kört med bilen i två dagar nu och trots den går upp i värme. Så blir bilen mer ljummen än varm.
Alla andra bilar jag ägt har värmen alltid varit på gränsen till olidlig på högsta vämen. Vad kan vara felet? Vill ju kunna få 25grader om jag skulle behöva det.
Övrigt går bilen jättebra, kul att köra. Bubblar lite rost under gummilister i fönsterkanten. Hade något liknade på min Sierra. Den är något "torr" men sådan fixas ju lätt med lite oljesprutning...
Men kan någon ge mig tips på vad som kan vara orsak till felen ovan hade jag blivit glad. Vill ju kunna pruta ner den lite mer..
Har dock lite frågor jag tänkte jag skulle ställa här innan jag bestämmer mig helt.
1. Färddatorn i bilen har börjat blinka. Min bror sa att det hände i samband med kylan som vara här för någon vecka sedan. Detta gör att jag får kolla bensinen med hjälp av tripp mätaren.
Är det ett vanligt fel och vad kan man göra åt detta?
2. Bilen droppar lite, lite olja och min bror har kolla genom bilen men kan inte hitta läckaget. Finns det någon speciellt ställe/packning där det är vanligt att det kan läcka lite?
3. Fläkten fungerar inte på högsta nivån. Förslag på fel? Säkring?
4. Kört med bilen i två dagar nu och trots den går upp i värme. Så blir bilen mer ljummen än varm.
Alla andra bilar jag ägt har värmen alltid varit på gränsen till olidlig på högsta vämen. Vad kan vara felet? Vill ju kunna få 25grader om jag skulle behöva det.
Övrigt går bilen jättebra, kul att köra. Bubblar lite rost under gummilister i fönsterkanten. Hade något liknade på min Sierra. Den är något "torr" men sådan fixas ju lätt med lite oljesprutning...

Men kan någon ge mig tips på vad som kan vara orsak till felen ovan hade jag blivit glad. Vill ju kunna pruta ner den lite mer..

Re: renault 19 -96
1. Färddatorn i bilen har börjat blinka. Min bror sa att det hände i samband med kylan som vara här för någon vecka sedan. Detta gör att jag får kolla bensinen med hjälp av tripp mätaren.
Är det ett vanligt fel och vad kan man göra åt detta?
Vrid trippmätarknappen så nollställs färddatorn.
2. Bilen droppar lite, lite olja och min bror har kolla genom bilen men kan inte hitta läckaget. Finns det någon speciellt ställe/packning där det är vanligt att det kan läcka lite?
3. Fläkten fungerar inte på högsta nivån. Förslag på fel? Säkring?
Bränd koppling i manöverpanelen, plocka ur och kontrollera.
4. Kört med bilen i två dagar nu och trots den går upp i värme. Så blir bilen mer ljummen än varm.
Alla andra bilar jag ägt har värmen alltid varit på gränsen till olidlig på högsta vämen. Vad kan vara felet? Vill ju kunna få 25grader om jag skulle behöva det.
Antar att du menar kupévärmen? Var landar motortemperaturen på mätaren? Ska vara drygt halvvägs upp. Tänkbara fel kan vara t.ex. trasig termostat, möjligt att den inte stänger helt. Kan även vara igensatt värmepaket. Prova att koka termostaten i vatten på spisen och se till att den öppnar vid märkt temperatur, samtidigt kan du spola igenom värmepaketet åt båda hållen. Efter manövern fyller du på med färdigblandad kylarvätska. (innehåller inte kalk och andra mineraler som motorn mår dåligt av)
Övrigt går bilen jättebra, kul att köra. Bubblar lite rost under gummilister i fönsterkanten. Hade något liknade på min Sierra. Den är något "torr" men sådan fixas ju lätt med lite oljesprutning...
Listerna är en känd brist på R19. Det konstiga är att de har tillverkats i Sverige men trots det klarar de inte det svenska klimatet.
Men kan någon ge mig tips på vad som kan vara orsak till felen ovan hade jag blivit glad. Vill ju kunna pruta ner den lite mer..
Är det ett vanligt fel och vad kan man göra åt detta?
Vrid trippmätarknappen så nollställs färddatorn.
2. Bilen droppar lite, lite olja och min bror har kolla genom bilen men kan inte hitta läckaget. Finns det någon speciellt ställe/packning där det är vanligt att det kan läcka lite?
3. Fläkten fungerar inte på högsta nivån. Förslag på fel? Säkring?
Bränd koppling i manöverpanelen, plocka ur och kontrollera.
4. Kört med bilen i två dagar nu och trots den går upp i värme. Så blir bilen mer ljummen än varm.
Alla andra bilar jag ägt har värmen alltid varit på gränsen till olidlig på högsta vämen. Vad kan vara felet? Vill ju kunna få 25grader om jag skulle behöva det.
Antar att du menar kupévärmen? Var landar motortemperaturen på mätaren? Ska vara drygt halvvägs upp. Tänkbara fel kan vara t.ex. trasig termostat, möjligt att den inte stänger helt. Kan även vara igensatt värmepaket. Prova att koka termostaten i vatten på spisen och se till att den öppnar vid märkt temperatur, samtidigt kan du spola igenom värmepaketet åt båda hållen. Efter manövern fyller du på med färdigblandad kylarvätska. (innehåller inte kalk och andra mineraler som motorn mår dåligt av)
Övrigt går bilen jättebra, kul att köra. Bubblar lite rost under gummilister i fönsterkanten. Hade något liknade på min Sierra. Den är något "torr" men sådan fixas ju lätt med lite oljesprutning...

Listerna är en känd brist på R19. Det konstiga är att de har tillverkats i Sverige men trots det klarar de inte det svenska klimatet.
Men kan någon ge mig tips på vad som kan vara orsak till felen ovan hade jag blivit glad. Vill ju kunna pruta ner den lite mer..

Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Re: renault 19 -96
Tack för bra svar..Joakim16v wrote:1. Färddatorn i bilen har börjat blinka. Min bror sa att det hände i samband med kylan som vara här för någon vecka sedan. Detta gör att jag får kolla bensinen med hjälp av tripp mätaren.
Är det ett vanligt fel och vad kan man göra åt detta?
Vrid trippmätarknappen så nollställs färddatorn.
2. Bilen droppar lite, lite olja och min bror har kolla genom bilen men kan inte hitta läckaget. Finns det någon speciellt ställe/packning där det är vanligt att det kan läcka lite?
3. Fläkten fungerar inte på högsta nivån. Förslag på fel? Säkring?
Bränd koppling i manöverpanelen, plocka ur och kontrollera.
4. Kört med bilen i två dagar nu och trots den går upp i värme. Så blir bilen mer ljummen än varm.
Alla andra bilar jag ägt har värmen alltid varit på gränsen till olidlig på högsta vämen. Vad kan vara felet? Vill ju kunna få 25grader om jag skulle behöva det.
Antar att du menar kupévärmen? Var landar motortemperaturen på mätaren? Ska vara drygt halvvägs upp. Tänkbara fel kan vara t.ex. trasig termostat, möjligt att den inte stänger helt. Kan även vara igensatt värmepaket. Prova att koka termostaten i vatten på spisen och se till att den öppnar vid märkt temperatur, samtidigt kan du spola igenom värmepaketet åt båda hållen. Efter manövern fyller du på med färdigblandad kylarvätska. (innehåller inte kalk och andra mineraler som motorn mår dåligt av)
Övrigt går bilen jättebra, kul att köra. Bubblar lite rost under gummilister i fönsterkanten. Hade något liknade på min Sierra. Den är något "torr" men sådan fixas ju lätt med lite oljesprutning...![]()
Listerna är en känd brist på R19. Det konstiga är att de har tillverkats i Sverige men trots det klarar de inte det svenska klimatet.
Men kan någon ge mig tips på vad som kan vara orsak till felen ovan hade jag blivit glad. Vill ju kunna pruta ner den lite mer..

Ska testa dem nu i eftermiddag.