Köpråd Laguna II

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

User avatar
jimel
Posts: 103
Joined: 25 Nov 2007, 19:36
Location: Strängnäs

Köpråd Laguna II

Post by jimel »

Ja idag kör jag Clio men med unge nr 2 på gång så behövs det lite större bil som ni kanske förstår :) har fastnat för Lagunan då den verka riktigt prisvärd. Så har läst mycket på forumet och behöver nu lite hjälp från experterna ;)
Kollat på 01-02, runt 10000 mil, Euroline, manuell, kombi, bensin. Pris runt 50000

Vanliga fel?
Bussningar bakvangn.
Spindelleder fram.
Knakande fönsterhissar. (Ganska lätt)
Bakrute värmare. (Lätt att fixa själv)
Glappande ACC panel. (Lätt att fixa själv)
Nyckelkortet.
Handsfree upp låsning.

Har jag missat något?

Hur kollar jag så alla finesser fungerar? Och finns, verkar ju vara lite blandat vilka finesser som ingår. har aldrig kört en Laguna, vart kommer man in i menyer och sådant?

Viktigt att kamrem är bytt då dom är äldre än 5 år.
Vad har den för Xenon lampor? har nämligen ett par liggandes hemma som passar Volvo.

Ber om ursäkt för ett lååångt inlägg men hoppas ni har tid att svara :)
Jimmie Lovenborn, Strängnäs
Rattar en Clio 1,4 -01 super sport [smilie=eclipsee_steering.gif]
User avatar
Stymie
Posts: 3636
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

Bussningar bakvagn - antingen visuell inspektion, bussningen bör ha "spår" i sig för att vara av den nya modellen, eller kör över lite gupp och annat så att du kan lyssna av oväsen från bakvagn. Är båda bussningarna dåliga så går bilen sladdrigt på vägen.

Spindel-/Styrleder fram - Hissa upp och känn på framhjulen kl 12+6 respektive 9+3.

Knakande fönsterhissar - Knak = omedelbar smörjning eller byte av mekanism

Bakrutevärmare - bara att trycka på max på ECCn så ska bakrutan värmas.

Glappande ACC panel - syns på den obefintliga ljusstyrkan ;-)

Nyckelkortet - skaka på det, rassel = trasig knapp. Prova alla nycklar och alla knappar

Handsfree - Lås med "auto"-knappen och stoppa in handen vid handtagen. Prova alla dörrar...

Menyer = Tryck på torkarspakens topp, stega igenom där och kolla värdena.
___
Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67, Celta4 -37, Prima4 -39
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
jimel
Posts: 103
Joined: 25 Nov 2007, 19:36
Location: Strängnäs

Post by jimel »

Härligt tack så mycket för svar :)
Jimmie Lovenborn, Strängnäs
Rattar en Clio 1,4 -01 super sport [smilie=eclipsee_steering.gif]
User avatar
jimel
Posts: 103
Joined: 25 Nov 2007, 19:36
Location: Strängnäs

Post by jimel »

Bilen besiktigades idag med blankt papper, då borde dom väl kollat spindel/styrleder iaf :) ska kolla på den nästa vecka och om allt är ok så blir det ett köp.
Jimmie Lovenborn, Strängnäs
Rattar en Clio 1,4 -01 super sport [smilie=eclipsee_steering.gif]
User avatar
jimel
Posts: 103
Joined: 25 Nov 2007, 19:36
Location: Strängnäs

Post by jimel »

Bilen som jag verkligen villa ha såldes i lördags, skulle kollat på den idag :(
Jaja har hittat ett nytt objekt nu, V6a automat :D ska kolla på den imorgon.
Jimmie Lovenborn, Strängnäs
Rattar en Clio 1,4 -01 super sport [smilie=eclipsee_steering.gif]
User avatar
jimel
Posts: 103
Joined: 25 Nov 2007, 19:36
Location: Strängnäs

Post by jimel »

Vilka servisar är det som är extra dyra på en V6a? Är det 3000 intervall på dom också?
Jimmie Lovenborn, Strängnäs
Rattar en Clio 1,4 -01 super sport [smilie=eclipsee_steering.gif]
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Kamremsats bytet är dyrt och vart 5'e år, eller var 120,000 km.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
jimel
Posts: 103
Joined: 25 Nov 2007, 19:36
Location: Strängnäs

Post by jimel »

Ok ja remmen var ju bytt då det är en 02:a

Skulle vilja ha lite hjälp med va ni tycker om priset.
02:a, V6, 9800 mil, fullservad, vinterdäck på plåt, sommar på original alu, fullutrustad utom taklucka, automat, tygmattor (vet inte om det är standard) cabasse stereo (vet inte om det är standard heller) avtagbart drag, helskinn, ny spindelled fram, nytt batteri, nybesiktigad.

Känns det som den är värd 55000? har kollat blocket på liknande men har så svårt att avgöra.
Jimmie Lovenborn, Strängnäs
Rattar en Clio 1,4 -01 super sport [smilie=eclipsee_steering.gif]
User avatar
jimel
Posts: 103
Joined: 25 Nov 2007, 19:36
Location: Strängnäs

Post by jimel »

Blev ju kär i bilen så vart ju tvungen att köpa den [smilie=icon_heart.gif]

Här kan den beskådas http://www.blocket.se/vi/18470707.htm?ca=12_s&last=1
Jimmie Lovenborn, Strängnäs
Rattar en Clio 1,4 -01 super sport [smilie=eclipsee_steering.gif]
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

initiale.. [smilie=thumbsup.gif]
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
roger
Posts: 91
Joined: 30 Aug 2005, 23:02
Location: Täby

Post by roger »

55 låter inte fel , det är ju alltid svårt att bedömma men kolla runt lite på bilar i samma storleksklass och glöm inte att jämföra prestandan , tror att du kommer att tycka att 55 är ok.
Jag kan i alla fall rekommendera den som ett bra bilval , har en V6'a , ej kombi och den är grymt skön , har rullat 27 , enda problemet har varit tändspolarna , om inte dom är bytta så råder jag dig att byta direkt , det har kommit en ' bättre ' typ av spole nu som verkar funka , det är dom bakre spolarna som tar stryk.
rlu
User avatar
jimel
Posts: 103
Joined: 25 Nov 2007, 19:36
Location: Strängnäs

Post by jimel »

Jo spolarna har bytts några gånger faktist så det kanske är ok nu, sen verkar den fått nerslag på spindelled varje år ungefär vid besiktiningen så det får man väl räkna med :)

Kännde mig som en president när jag åkte till jobbet imorse :D
Jimmie Lovenborn, Strängnäs
Rattar en Clio 1,4 -01 super sport [smilie=eclipsee_steering.gif]
roger
Posts: 91
Joined: 30 Aug 2005, 23:02
Location: Täby

Post by roger »

Jaha , OK , byt spolarna utan att fundera , minsta lilla driftstörning som varit har jag kunnat härleda till spolarna , alla möjliga lampor kan börja blinka eller lysa fast , dom bakre byter man inte på en kafferast därför är det att rekommendera att definitivt byta dom till spolar av god kvalitet och om du tycker att penningen börjar rusa iväg så går det ju att avvakta med de främre men ha då alltid en bra spole med i reserv , dom främre byter man på mindre än en kafferast.
Var noga med att du byter till rätt stift när det är dags , annars får du flipperspelsbeslysning på brädan.
Vx-lådsolja har jag bytt i samma intervall som stiften.
Spindelleder bytte jag vid 16 och det är inte så mycket att snacka om , bussningar i bakvagn vid 24 , inte heller mycket att bubbla om.
Förstår att du kände dig som en kung , samma här för drygt 3 år sen men nu börjar jag på att tröttna på bilen som så , det blir så när man rullar mycket , dock ingen skugga över bilen.
rlu
User avatar
jimel
Posts: 103
Joined: 25 Nov 2007, 19:36
Location: Strängnäs

Post by jimel »

Tack så jätte mycket för input :)

Vad ska det vara för stift då?
Hur svårt är det att byt vxl låds oljan?
Jimmie Lovenborn, Strängnäs
Rattar en Clio 1,4 -01 super sport [smilie=eclipsee_steering.gif]
roger
Posts: 91
Joined: 30 Aug 2005, 23:02
Location: Täby

Post by roger »

Tyvärr kan jag inte typbeteckningen så här på rak arm men på en aukt verkstad vet dom , det är det enda jag köpt på Volvo bara för att få rätt.
Byte av lådolja , om det är svårt , nu ställer du en fråga som inte är helt lätt att svara på , jag tycker inte att det är några problem men det är min åsikt men visst kan det finnas personer som tycker att det är problem.
rlu
Post Reply