Köpråd Laguna II
Moderator: Forumpolisen
Köpråd Laguna II
Ja idag kör jag Clio men med unge nr 2 på gång så behövs det lite större bil som ni kanske förstår
har fastnat för Lagunan då den verka riktigt prisvärd. Så har läst mycket på forumet och behöver nu lite hjälp från experterna 
Kollat på 01-02, runt 10000 mil, Euroline, manuell, kombi, bensin. Pris runt 50000
Vanliga fel?
Bussningar bakvangn.
Spindelleder fram.
Knakande fönsterhissar. (Ganska lätt)
Bakrute värmare. (Lätt att fixa själv)
Glappande ACC panel. (Lätt att fixa själv)
Nyckelkortet.
Handsfree upp låsning.
Har jag missat något?
Hur kollar jag så alla finesser fungerar? Och finns, verkar ju vara lite blandat vilka finesser som ingår. har aldrig kört en Laguna, vart kommer man in i menyer och sådant?
Viktigt att kamrem är bytt då dom är äldre än 5 år.
Vad har den för Xenon lampor? har nämligen ett par liggandes hemma som passar Volvo.
Ber om ursäkt för ett lååångt inlägg men hoppas ni har tid att svara

Kollat på 01-02, runt 10000 mil, Euroline, manuell, kombi, bensin. Pris runt 50000
Vanliga fel?
Bussningar bakvangn.
Spindelleder fram.
Knakande fönsterhissar. (Ganska lätt)
Bakrute värmare. (Lätt att fixa själv)
Glappande ACC panel. (Lätt att fixa själv)
Nyckelkortet.
Handsfree upp låsning.
Har jag missat något?
Hur kollar jag så alla finesser fungerar? Och finns, verkar ju vara lite blandat vilka finesser som ingår. har aldrig kört en Laguna, vart kommer man in i menyer och sådant?
Viktigt att kamrem är bytt då dom är äldre än 5 år.
Vad har den för Xenon lampor? har nämligen ett par liggandes hemma som passar Volvo.
Ber om ursäkt för ett lååångt inlägg men hoppas ni har tid att svara

Jimmie Lovenborn, Strängnäs
Rattar en Clio 1,4 -01 super sport![eclipsee_steering [smilie=eclipsee_steering.gif]](./images/smilies/eclipsee_steering.gif)
Rattar en Clio 1,4 -01 super sport
![eclipsee_steering [smilie=eclipsee_steering.gif]](./images/smilies/eclipsee_steering.gif)
- Stymie
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
Bussningar bakvagn - antingen visuell inspektion, bussningen bör ha "spår" i sig för att vara av den nya modellen, eller kör över lite gupp och annat så att du kan lyssna av oväsen från bakvagn. Är båda bussningarna dåliga så går bilen sladdrigt på vägen.
Spindel-/Styrleder fram - Hissa upp och känn på framhjulen kl 12+6 respektive 9+3.
Knakande fönsterhissar - Knak = omedelbar smörjning eller byte av mekanism
Bakrutevärmare - bara att trycka på max på ECCn så ska bakrutan värmas.
Glappande ACC panel - syns på den obefintliga ljusstyrkan
Nyckelkortet - skaka på det, rassel = trasig knapp. Prova alla nycklar och alla knappar
Handsfree - Lås med "auto"-knappen och stoppa in handen vid handtagen. Prova alla dörrar...
Menyer = Tryck på torkarspakens topp, stega igenom där och kolla värdena.
Spindel-/Styrleder fram - Hissa upp och känn på framhjulen kl 12+6 respektive 9+3.
Knakande fönsterhissar - Knak = omedelbar smörjning eller byte av mekanism
Bakrutevärmare - bara att trycka på max på ECCn så ska bakrutan värmas.
Glappande ACC panel - syns på den obefintliga ljusstyrkan

Nyckelkortet - skaka på det, rassel = trasig knapp. Prova alla nycklar och alla knappar
Handsfree - Lås med "auto"-knappen och stoppa in handen vid handtagen. Prova alla dörrar...
Menyer = Tryck på torkarspakens topp, stega igenom där och kolla värdena.
___
Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67, Celta4 -37, Prima4 -39
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67, Celta4 -37, Prima4 -39
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Kamremsats bytet är dyrt och vart 5'e år, eller var 120,000 km.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Ok ja remmen var ju bytt då det är en 02:a
Skulle vilja ha lite hjälp med va ni tycker om priset.
02:a, V6, 9800 mil, fullservad, vinterdäck på plåt, sommar på original alu, fullutrustad utom taklucka, automat, tygmattor (vet inte om det är standard) cabasse stereo (vet inte om det är standard heller) avtagbart drag, helskinn, ny spindelled fram, nytt batteri, nybesiktigad.
Känns det som den är värd 55000? har kollat blocket på liknande men har så svårt att avgöra.
Skulle vilja ha lite hjälp med va ni tycker om priset.
02:a, V6, 9800 mil, fullservad, vinterdäck på plåt, sommar på original alu, fullutrustad utom taklucka, automat, tygmattor (vet inte om det är standard) cabasse stereo (vet inte om det är standard heller) avtagbart drag, helskinn, ny spindelled fram, nytt batteri, nybesiktigad.
Känns det som den är värd 55000? har kollat blocket på liknande men har så svårt att avgöra.
Rattar en Clio 1,4 -01 super sport![eclipsee_steering [smilie=eclipsee_steering.gif]](./images/smilies/eclipsee_steering.gif)
![eclipsee_steering [smilie=eclipsee_steering.gif]](./images/smilies/eclipsee_steering.gif)
Blev ju kär i bilen så vart ju tvungen att köpa den
Här kan den beskådas http://www.blocket.se/vi/18470707.htm?ca=12_s&last=1
![icon_heart [smilie=icon_heart.gif]](./images/smilies/icon_heart.gif)
Här kan den beskådas http://www.blocket.se/vi/18470707.htm?ca=12_s&last=1
55 låter inte fel , det är ju alltid svårt att bedömma men kolla runt lite på bilar i samma storleksklass och glöm inte att jämföra prestandan , tror att du kommer att tycka att 55 är ok.
Jag kan i alla fall rekommendera den som ett bra bilval , har en V6'a , ej kombi och den är grymt skön , har rullat 27 , enda problemet har varit tändspolarna , om inte dom är bytta så råder jag dig att byta direkt , det har kommit en ' bättre ' typ av spole nu som verkar funka , det är dom bakre spolarna som tar stryk.
Jag kan i alla fall rekommendera den som ett bra bilval , har en V6'a , ej kombi och den är grymt skön , har rullat 27 , enda problemet har varit tändspolarna , om inte dom är bytta så råder jag dig att byta direkt , det har kommit en ' bättre ' typ av spole nu som verkar funka , det är dom bakre spolarna som tar stryk.
rlu
Jaha , OK , byt spolarna utan att fundera , minsta lilla driftstörning som varit har jag kunnat härleda till spolarna , alla möjliga lampor kan börja blinka eller lysa fast , dom bakre byter man inte på en kafferast därför är det att rekommendera att definitivt byta dom till spolar av god kvalitet och om du tycker att penningen börjar rusa iväg så går det ju att avvakta med de främre men ha då alltid en bra spole med i reserv , dom främre byter man på mindre än en kafferast.
Var noga med att du byter till rätt stift när det är dags , annars får du flipperspelsbeslysning på brädan.
Vx-lådsolja har jag bytt i samma intervall som stiften.
Spindelleder bytte jag vid 16 och det är inte så mycket att snacka om , bussningar i bakvagn vid 24 , inte heller mycket att bubbla om.
Förstår att du kände dig som en kung , samma här för drygt 3 år sen men nu börjar jag på att tröttna på bilen som så , det blir så när man rullar mycket , dock ingen skugga över bilen.
Var noga med att du byter till rätt stift när det är dags , annars får du flipperspelsbeslysning på brädan.
Vx-lådsolja har jag bytt i samma intervall som stiften.
Spindelleder bytte jag vid 16 och det är inte så mycket att snacka om , bussningar i bakvagn vid 24 , inte heller mycket att bubbla om.
Förstår att du kände dig som en kung , samma här för drygt 3 år sen men nu börjar jag på att tröttna på bilen som så , det blir så när man rullar mycket , dock ingen skugga över bilen.
rlu
Tyvärr kan jag inte typbeteckningen så här på rak arm men på en aukt verkstad vet dom , det är det enda jag köpt på Volvo bara för att få rätt.
Byte av lådolja , om det är svårt , nu ställer du en fråga som inte är helt lätt att svara på , jag tycker inte att det är några problem men det är min åsikt men visst kan det finnas personer som tycker att det är problem.
Byte av lådolja , om det är svårt , nu ställer du en fråga som inte är helt lätt att svara på , jag tycker inte att det är några problem men det är min åsikt men visst kan det finnas personer som tycker att det är problem.
rlu