Farthållare Laguna II

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
roger
Posts: 91
Joined: 30 Aug 2005, 23:02
Location: Täby

Farthållare Laguna II

Post by roger »

Jag har problem med öka / minska reglaget , Farthållaren dvs ' set ' reglaget fungerar men om jag vill minska farten med hjälp av öka/minska reglaget då bryter den Farthållningen när jag aktiverar minska-funktionen , den fungerar när jag aktiverar öka-funktionen. Känner någon igen problemet och har goda råd / tips är jag tacksam.
rlu
perix
Posts: 4
Joined: 07 Nov 2008, 18:04
Location: Söderhamn

Re: Farthållare Laguna II

Post by perix »

roger wrote:Jag har problem med öka / minska reglaget , Farthållaren dvs ' set ' reglaget fungerar men om jag vill minska farten med hjälp av öka/minska reglaget då bryter den Farthållningen när jag aktiverar minska-funktionen , den fungerar när jag aktiverar öka-funktionen. Känner någon igen problemet och har goda råd / tips är jag tacksam.
Hej! Jag har samma problem till och från på min Laguna 3,0 V6 från 2002.
Ibland så funkar det bättre om man trycker på olika ställen på knappen så jag gissar att det rör sig om dålig kontakt. Lösningen ligger förmodligen i att man plockar istär reglaget och gör rent..... Dock inget jag gjort.

Lycka till / M
Magnus Flyckt
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

har lite svårt att aktivera min ibland, känns som det gör det när man haft stora rattrörelser, så jag gissar på att det är något med överföringen mellan ratt och bil,men det är bara en gissning..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
tak256
Posts: 143
Joined: 20 Feb 2003, 09:55
Location: Sweden

farthållare

Post by tak256 »

har haft några kunder med samma problem 556 har löst dom ,har farthållare på min bil men anväder den inte ofta jag kör med stålex storl 45 dom håller farten uppe
mer hästar ännumera åkkomfort Vel Satis 3.5 V6 Nisse Åberg veda
perix
Posts: 4
Joined: 07 Nov 2008, 18:04
Location: Söderhamn

Re: farthållare

Post by perix »

tak256 wrote:har haft några kunder med samma problem 556 har löst dom ,har farthållare på min bil men anväder den inte ofta jag kör med stålex storl 45 dom håller farten uppe
Tunga fötter är BRA fötter...mina har dock tendensen att vara lite FÖR tunga så då kan det vara bra med farthållare....(Begränsare)....

Men en fråga, bara spruta på 5-56 utan att plocka isär? bara spruta in det så gott man kommer åt? Måste jag ju prova....


Frid / M
Magnus Flyckt
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

Brukar där inte sitta nån sorts glidskena med metallbleck eller kol mellan ratt och instrument?

Vet inte om det är så på renault, har sett det på andra märken?
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
roger
Posts: 91
Joined: 30 Aug 2005, 23:02
Location: Täby

Re: Farthållare Laguna II

Post by roger »

perix wrote:
roger wrote:Jag har problem med öka / minska reglaget , Farthållaren dvs ' set ' reglaget fungerar men om jag vill minska farten med hjälp av öka/minska reglaget då bryter den Farthållningen när jag aktiverar minska-funktionen , den fungerar när jag aktiverar öka-funktionen. Känner någon igen problemet och har goda råd / tips är jag tacksam.
Hej! Jag har samma problem till och från på min Laguna 3,0 V6 från 2002.
Ibland så funkar det bättre om man trycker på olika ställen på knappen så jag gissar att det rör sig om dålig kontakt. Lösningen ligger förmodligen i att man plockar istär reglaget och gör rent..... Dock inget jag gjort.

Lycka till / M

Jag håller med i vad du säger , känns som att det funkar lite olika beroende på var på knappen man trycker , nåja de flesta tipsen och goda råden tyder på rengöring och 556 och tänker göra det vid tillfälle.
rlu
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Problemet är att alla kontakter är anslutna till 1 kabel. Beroende på vilken knapp du trycker så genereras ett motstånd tex 900ohm sedan när du trycker nästa blir det 100 ohm. Det kan alltså också vara glapp/fel på motstånd eller att en annan knapp glapper vilket gör att totala motsåndet blir fel. 5-56 är inte den ultimata lösningen. Enklast är att mäta.

Resume = 900Ohm
Cancel = kortslutning
+ knappen 300ohm
-Knappen 100 ohm
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
perix
Posts: 4
Joined: 07 Nov 2008, 18:04
Location: Söderhamn

Post by perix »

Nu har jag "fixat" min farthållare....
Med hjälp av ett smalt rör på elektroniksprayen
så kommer man åt att spruta in innaför knappen
till farthållaren och då blev iaf min som ny igen.
Får väl se hur länge det funkar men en så länge
är jag nöjd! Billigt, enkelt och bra...


chh wrote:Problemet är att alla kontakter är anslutna till 1 kabel. Beroende på vilken knapp du trycker så genereras ett motstånd tex 900ohm sedan när du trycker nästa blir det 100 ohm. Det kan alltså också vara glapp/fel på motstånd eller att en annan knapp glapper vilket gör att totala motsåndet blir fel. 5-56 är inte den ultimata lösningen. Enklast är att mäta.

Resume = 900Ohm
Cancel = kortslutning
+ knappen 300ohm
-Knappen 100 ohm
Magnus Flyckt
Post Reply