Speed sensor kabel Laguna II

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
marc1301
Posts: 21
Joined: 07 Mar 2009, 15:16
Location: Trelleborg

Speed sensor kabel Laguna II

Post by marc1301 »

Skall koppla in en Pioneer Avic D3 och den vill ha tillgång till bilens speed sensor kabel någon som vet var denna sitter ?


Tacksam för hjälp
MVH Marcus Trelleborg
Marcus Nilsson Trelleborg Laguna 2,0T-04
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Speed sensor kabel Laguna II

Post by Tony »

marc1301 wrote:Skall koppla in en Pioneer Avic D3 och den vill ha tillgång till bilens speed sensor kabel någon som vet var denna sitter ?


Tacksam för hjälp
MVH Marcus Trelleborg
jag kopplade i en bilstereo i bilens orginalkablage, den ändrade automatiskt ljudet efter farten så det sitter nog redan i det kablaget..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
marc1301
Posts: 21
Joined: 07 Mar 2009, 15:16
Location: Trelleborg

Post by marc1301 »

Tror inte det e samma kabel vi pratar om utan den behövs för att hjälpa gps positioneringen....


MVH Marcus Trelleborg
Marcus Nilsson Trelleborg Laguna 2,0T-04
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

marc1301 wrote:Tror inte det e samma kabel vi pratar om utan den behövs för att hjälpa gps positioneringen....


MVH Marcus Trelleborg
men orginal gps sitter i mittkonsolen och då måste det vara en speedsensor om den kan höja volymen om det går fortare , alltså kan man väl använda samma till gps..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Det finns ingen speedsensor kabel vad jag vet. Signalen läses ur nätverket. Can bus kompatibel med Renaults nätverk måste den vara, hur det nu ska gå till via 3e part.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

chh wrote:Det finns ingen speedsensor kabel vad jag vet. Signalen läses ur nätverket. Can bus kompatibel med Renaults nätverk måste den vara, hur det nu ska gå till via 3e part.
hur kunde min blaupunkt veta hastigheten ??
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Speed Dependent Volume Control, finns det i stift 1 på nedersta kontakten till stereon, men reel hastighets signal finns inte vad jag vet (med hastighets data).

Kollade ritning, till radion är det pulserande signal . Org Carminat är ansluten till multiplexnätverket och den signalen. Men jag tror att den bara används till volymen vid tal. Hastighets data går via nätverket.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

chh wrote:Speed Dependent Volume Control, finns det i stift 1 på nedersta kontakten till stereon, men reel hastighets signal finns inte vad jag vet (med hastighets data).

Kollade ritning, till radion är det pulserande signal . Org Carminat är ansluten till multiplexnätverket och den signalen. Men jag tror att den bara används till volymen vid tal. Hastighets data går via nätverket.
ok
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply