Förstärkta bakfjädrar Laguna -02 V6

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
ekebo
Posts: 32
Joined: 19 Sep 2007, 12:31
Location: Örebro

Förstärkta bakfjädrar Laguna -02 V6

Post by ekebo »

Har länge stört mig på att min Laguna är så belastnings känslig bak med något på dragkroken eller bara fullpackad. Nu har det blivit mer aktuellt då jag har en brusten fjäder bak. Har letat efter förstärkta fjädrar och det finns till de flesta modellerna på Laguna 2, men ej till V6. Funderat på om fjädrarna från vanliga modellerna kunde passa på min bil med. Har mätt på mina och de är ca: 126mm på mitten och 90 i ändarna. Har kollat med Rejmes här, men han jag talade med kunde inte hjälpa mig men försökte istället sälja en XC 70 till mig
Roger Larsson
ekebo
Posts: 32
Joined: 19 Sep 2007, 12:31
Location: Örebro

Post by ekebo »

Nu har jag bytt fjädrar bak. Köpte de som skall passa till de flesta laguna 2, dock ej min V6:a. Funkar bra! köpte på mekonomen. Mätte höjden på den hela sidan innan byte och nu efter fåtal mil är bilen ca:10mm högre, kommer säkert sätta sig lite. Hunnit dra husvagn och det blev en stor förbättring. Bilen känns även bättre olastad på guppig väg. Något lite stötigare går den på vägen men fördelarna uppväger det helt klart.
Roger Larsson
henrik_74
Posts: 26
Joined: 07 Apr 2009, 20:03
Location: Norrköping

Post by henrik_74 »

Bytte du själv?
Isf, var det svårt?
Behövdes några "specialverktyg"?

Fjädrarna på våran bil börjar nämligen bli trötta bak... Märks mest när det sitter fler än 1 vuxen bak och man kör över farthinder/gupp etc...
Ska kanske byta dem i sommar om det passar en hemmamekaniker med viss mekvana. ;)
Henrik Fransson
Renault Laguna II Euroline -02
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

Byta fjädrarna bak är busenkelt. Bara att hissa upp och lossa stötdämparna, plocka ur fjädrarna.

M.a.p. din beskrivning bör du kolla om det är fjädrarna som är trötta eller om det är stötdämparna.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
henrik_74
Posts: 26
Joined: 07 Apr 2009, 20:03
Location: Norrköping

Post by henrik_74 »

Stymie wrote:Byta fjädrarna bak är busenkelt. Bara att hissa upp och lossa stötdämparna, plocka ur fjädrarna.

M.a.p. din beskrivning bör du kolla om det är fjädrarna som är trötta eller om det är stötdämparna.
Ja det kan det ju förstås oxå vara. Jag har hört att om man orkar trycka ihop och dra isär stötdämparna för hand så är de slut. :?
Får ta och kolla en sak i taget.
Tack för tipset. :)
Henrik Fransson
Renault Laguna II Euroline -02
ekebo
Posts: 32
Joined: 19 Sep 2007, 12:31
Location: Örebro

Post by ekebo »

Det stämmer att det är enkelt att byta fjädrarna bak då dämparna sitter vid sidan av fjädrarna och inte inuti. Jag använde fjäderspännare, det var klart på 1,5 timme och jag kan nog kallas van hobbymekaniker. Har alltid tyckt att bilen varit för mjuk vid last så det blev läge för åtgärda det när en fjäder pajade. Kanske kan åtgärden göra så att bussningarna i bakvagnen håller lite längre då rörelsen på axeln borde bli lite mindre, (inte fjädrar ner så djupt).
Roger Larsson
Post Reply