ACC Laguna -04

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
588
Posts: 170
Joined: 07 Feb 2003, 08:07

ACC Laguna -04

Post by 588 »

Hej

Nu har våren kommit skönt!! men då vill inte min ACC va med längre, tom på gas, provade idag och det kom endast en liten "pys" så helt tomt var det inte i systemet men kompressorn ville inte igång (lågtryck). Ska fylla på och läcksöka vid tillfälle. Min fråga är om det finns något känt ställe som brukar vara känsligt på denna modell, axeltätningen brukar ju kunna läcka på kompressorn under vintertid då inte acc är igång något speciellt brukar ju kunna räcka att fylla på lite gas. Gäller ju iofs de flesta bilmodeller. Vet en megane jag hade där läckte det ut fort dvs på en vecka var det tomt men lyckades aldrig hitta den läckan med läcksökare, såpvatten kanske var axeltätningen? Tacksam för svar om ni har något hett tips som jag bör kolla extra noga. Bilen har rullat 23 000 mil och är en 2.0 16 v

/Roger
Roger Emericsson, Norrköping
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

mest utsatt är kondensorn sitter i fronten och blir utsatt för stenar salt mm mm..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
588
Posts: 170
Joined: 07 Feb 2003, 08:07

Post by 588 »

Hej igen

Och så skulle man läcksöka systemet men vad fasen så har lagunan en adapter till anslutningen på sugsidan som givetvis skiljer den mellan min megane 1, helt otroligt R 134a anslutningen trodde man ju var lika till alla iaf renault, den jag har passar alla andra bilar och fabrikat jag använt den till men givetvis inte lagunan så nu står jag där och kan inte få i någon gas så jag kan läcksöka. Någon som vet var man kan få tag på den eller har en som man skulle kunna få köpa isf?

Tacksam för tips

Roger
Roger Emericsson, Norrköping
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Min var det standard på iaf, tittar du på rätt? :wink:
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
588
Posts: 170
Joined: 07 Feb 2003, 08:07

Post by 588 »

Ja, enda anslutningen som finns sitter på sugsidan (lågtryck), sitter ju precis under plastkåpan vid spolarpåfyllningen, finns ingen annan anslutning vad jag kunnat se eller sitter den väldigt tokigt? Inte samma som till min megane 1 skrev fel årsmodell förut det var en årsmodell 03 och det var inte lika med min nuvarande laguna. Någon som vet något mer eller har en bild? jag tror inte jag kollar fel iaf, så många ställen finns ju inte med anslutningar för påfyllning

/Roger
Roger Emericsson, Norrköping
sorvari
Posts: 34
Joined: 09 Feb 2006, 11:42
Location: oxelösund

Post by sorvari »

det är en högtrycksanslutning på lågtryckssidan
kalle svensson oxelösund
588
Posts: 170
Joined: 07 Feb 2003, 08:07

Post by 588 »

Ok men det är dock fortfarande den enda anslutningen för påfyllnad finns ingen annan anslutning? Ingen som har någon adapter som ligger eller vet var man kan få tag på någon.

/Roger
Roger Emericsson, Norrköping
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Har kollat din modell, den har bara en anslutning (vid spolarburken) Det behövs en speciell apparat för att fylla tömma som går att invertera (Robinair134a).
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
588
Posts: 170
Joined: 07 Feb 2003, 08:07

Post by 588 »

Hej tack för alla ideér och tips först och främst. Innebär det att om man får tag på en adapter så kan man inte fixa själv eller? Har ju tillgång till vaccumpump och allt man behöver, vad skulle det vara för speciell utrustning utöver det. Innebär det att det är Rejmes som gäller eller kan man få tag på den utrustningen ? Har ingen bra erfarenhet när det gäller ac hos dem av tidigre erfarenheter samt att jag har "erfoderliga" prylar.

/Roger
Roger Emericsson, Norrköping
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

Här kan du få hjälp .

http://www.swedac.se
:wink:
Last edited by Bengt on 07 Apr 2009, 13:46, edited 1 time in total.
588
Posts: 170
Joined: 07 Feb 2003, 08:07

Post by 588 »

Knepigt, länken fungerade inte, borttagen, ändrad adress??

/Roger
Roger Emericsson, Norrköping
wegen_76
Posts: 24
Joined: 18 Aug 2008, 19:51
Location: Rävlanda

Post by wegen_76 »

Min acc hade också lagt av märke jag nu när det börjar bli varmt.
Själva kompressorn startade aldrig.
Lämnade in den på verkstad och de hittade ett kontaktdon på kompressorn som ärjat sönder samt en bit av kabeln.
De mätte motståndet i kabeln på nåt sätt....
1800 :- senare funkar det igen :D
Johan Wegerstam - Rävlanda
Renault Laguna II 2.0T -04
Renault Laguna 1.8 16V -99
Post Reply