Laguna2 årsmod 2002 som inte startar

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

174006
Posts: 151
Joined: 19 Jan 2007, 17:55
Location: Malmö

Laguna2 årsmod 2002 som inte startar

Post by 174006 »

Någon som vet vad som kan vara fel min bil vägrar starta, Jag sätter i nyckeln och trycker på knappen men ingeting händer. den vägrar helt att starta.
Tror själv att det är startmotorn eftersom man inte ens hör den arbeta men att den kunde bli så över en natt bara fattar jag inte.
om det nu är startmotorn är där någon som har någon ide om vad det kostar att få bytt den eller om den är svår att byta själv?!?
Som sagt det är en Laguna2 från 2002.
och ja jag har kollat batteriet och de är fullt friskt och fullt fungerarnde övrig elektronik i bilen fungerar felfritt.
/Jimmie
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Högst lågteknologiskt instrument men fantastiskt bra ibland :)
Ta en hammare och dunka till på startmotorn, startar den då har du felet där.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
ekebo
Posts: 32
Joined: 19 Sep 2007, 12:31
Location: Örebro

Post by ekebo »

Prova att lyfta av en av batterikablarna lämpligen minuspolen. Vänta en stund montera tillbaka och testa starta. Min V6:a -02 strular ibland, då blinkar det dessutom vid startkortet (normalt lyser när man har det i). Brukar funka för mig men det är kanske inte samma typ av strul.
Roger Larsson
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

Tror på Dennis, troligen solenoiden på startmotorn som krävar.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
ekebo
Posts: 32
Joined: 19 Sep 2007, 12:31
Location: Örebro

Post by ekebo »

För att förtydliga det med att koppla från batteriet en stund. På min bil är det något typ startspärr eller i alla fall har med startkortet att göra. Händer inte ett sk*t när jag trycker på knappen men efter frånkoppling av batteriet startar bilen som vanligt igen.
Roger Larsson
henrik_74
Posts: 26
Joined: 07 Apr 2009, 20:03
Location: Norrköping

Post by henrik_74 »

Jag fick fel på kortläsaren på min Laguna II.

Det visade sig genom att:
1. Det gick att låsa upp dörrarna med kortet.
2. När jag satte i kortet förbi "första läget" så gick stereon och innerbelysningen igång.
3. När jag tryckte i kortet förbi "andra läget" så hände inget, dvs den släppte inte startspärren och tände varken halvljus eller instrumentpanel.

Fick köpa ny kortläsare på Rejmes, 3.517kr tror jag den kostade... :(
Henrik Fransson
Renault Laguna II Euroline -02
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

finns på bilskrotar och ebay för 500-1000:- är bara och byta. Se bara till att det är rätt modell, finns 2 olika. (utan handsfreee och med)
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
174006
Posts: 151
Joined: 19 Jan 2007, 17:55
Location: Malmö

Post by 174006 »

har startmotorn och göra med om jag har handsfree på bilen eller ej?
/Jimmie
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

174006 wrote:har startmotorn och göra med om jag har handsfree på bilen eller ej?
nej den öppnar inte dörren..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
174006
Posts: 151
Joined: 19 Jan 2007, 17:55
Location: Malmö

Post by 174006 »

Nu har bilia plockat ner startmotorn och den var bränd nu återstår det bara att se om generatorn har tagit stryk av att startmotorn har legat an hela tiden med.
/Jimmie
174006
Posts: 151
Joined: 19 Jan 2007, 17:55
Location: Malmö

Post by 174006 »

Fick idag veta att när dem kopplade på den nya startmotorn och satte på batteriet så körde startmotorn igång av sig sjävl direkt och den stora säkringen som går till batteriet gick så nu får man antingen svetsa på en ny säkring eller byta hela kabelmattan. Någon som har någon ide om vad som kan vara fel?
/Jimmie
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

174006 wrote:Fick idag veta att när dem kopplade på den nya startmotorn och satte på batteriet så körde startmotorn igång av sig sjävl direkt och den stora säkringen som går till batteriet gick så nu får man antingen svetsa på en ny säkring eller byta hela kabelmattan. Någon som har någon ide om vad som kan vara fel?
:lol: Manöver kabel från startmotor in till tändningslås där tippar jag felet ligger .
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Det är säkert något relä på manöversidan eftersom det är "hållkrets" på startknappen. Tippar på att det reläet har brunnit ihop. Alltså byta relä för någon / några hundralappar och inte kabelhärva för 10,000.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
174006
Posts: 151
Joined: 19 Jan 2007, 17:55
Location: Malmö

Post by 174006 »

Det senaste från bilia är att;
Nu är startmotorn bytt men så fort man satte på strömkabeln på bilen så börja den snurra (startmotorn allts).
Nu räcker det att man sätter i startkortet så startar bilen man behöver alltså inte ens trycka på knappen för att den skall starta.
Startreläet är bytat men det hjälpte inte...

Det som märktes strax innan bilen stannade var att det börja låsta konstigt därför stannade jag efter det så slutade låta,när jag sen skulle starta igen hände inget batteriet fungerar utan några som helst problem men den vägra starta.
Trots oljudet som fick mig att stanna var där så gick motorn inte ojämnt. När jag öppnade huven så skaka generatorn och resten som drivs v den remen oehört mycket och det lukta bränt men motorn gick fint och jämnt på alla cylindrar.
Eftersom bilen inte starta igen misstänkte man på bilia att det var startmotorn som gått och när man plocka ner den så såg man och luktade att den var bränd, fick själv se och lukta på den också och ja den var bränd, samma lukt jag tidigare känt troligtvis har den legat på hela tiden och därför har generatorn gått trögare därför har remmen och delarna kring den hoppat. Förslag på vad som är fel mottages varken jag eller bilia har någon aning om vad det kan vara och för varje timmes felsökning bilia gör blir jag 750kr fattigare så alla förslag på vad som kan vara fel mottages med stor tacksamhet och glädje :D
/Jimmie
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

174006 wrote:Det senaste från bilia är att;
Nu är startmotorn bytt men så fort man satte på strömkabeln på bilen så börja den snurra (startmotorn allts).
Nu räcker det att man sätter i startkortet så startar bilen man behöver alltså inte ens trycka på knappen för att den skall starta.
Startreläet är bytat men det hjälpte inte...

Det som märktes strax innan bilen stannade var att det börja låsta konstigt därför stannade jag efter det så slutade låta,när jag sen skulle starta igen hände inget batteriet fungerar utan några som helst problem men den vägra starta.
Trots oljudet som fick mig att stanna var där så gick motorn inte ojämnt. När jag öppnade huven så skaka generatorn och resten som drivs v den remen oehört mycket och det lukta bränt men motorn gick fint och jämnt på alla cylindrar.
Eftersom bilen inte starta igen misstänkte man på bilia att det var startmotorn som gått och när man plocka ner den så såg man och luktade att den var bränd, fick själv se och lukta på den också och ja den var bränd, samma lukt jag tidigare känt troligtvis har den legat på hela tiden och därför har generatorn gått trögare därför har remmen och delarna kring den hoppat. Förslag på vad som är fel mottages varken jag eller bilia har någon aning om vad det kan vara och för varje timmes felsökning bilia gör blir jag 750kr fattigare så alla förslag på vad som kan vara fel mottages med stor tacksamhet och glädje :D
Är dennis som möjligt kan ge dig tips
Post Reply