Hur är automatlådorna på laguna 2
Moderator: Forumpolisen
Hur är automatlådorna på laguna 2
Hej!
Som topic lyder...
Hur är automatlådorna på Laguna 2?
Nåt att undvika?
Hur många växlar? Flera varianter? Svagheter?
Hur mycket mer tar en automat per mil?
Tacksam för svar:
Hälsn Jan
Som topic lyder...
Hur är automatlådorna på Laguna 2?
Nåt att undvika?
Hur många växlar? Flera varianter? Svagheter?
Hur mycket mer tar en automat per mil?
Tacksam för svar:
Hälsn Jan
Jan Johansson
Renault Laguna Toruring 2,0 aut -03 Bruksbilen, Austin Maxi 1750 -75, Escort 1300L -75, Vaz 1500S- 77 och en 78:a oxå, Lada Samara 1500S -92, Lada Niva 1700i -96, Saab 900 i 88- aut och en 900i 16 v- 90 och Lada Samara Baltic -98...
Renault Laguna Toruring 2,0 aut -03 Bruksbilen, Austin Maxi 1750 -75, Escort 1300L -75, Vaz 1500S- 77 och en 78:a oxå, Lada Samara 1500S -92, Lada Niva 1700i -96, Saab 900 i 88- aut och en 900i 16 v- 90 och Lada Samara Baltic -98...
- Stymie
- Posts: 3636
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Automaterna är ok, men drar betydligt mer, i alla när jag jämför mina två olika diesellagunor. Med automaten är jag nöjd när jag kommer under 0.7 l/mil. Med den manuella är jag besviken om den drar mer än 0.6 l/mil. Detta trots att de båda går under liknande förhållanden. I den manuella blir varvtalet lägre då lådan är 6-växlad och det gör att man spar lite soppa. Hur som helst så betalar man för automatens bekvämlighet.
Om man övertar en bil som gått några tusen mil _kan_ det vara värt att låta verkstaden nolla lådan i samband med service. Då kan man lära upp den lite så att den växlar som man själv kör.
Sedan nyttjar jag det manuella läget för att växla upp i vissa lägen, då trafikrytmen inte tillåter en automatisk uppväxling. T ex på 70-väg där uppväxling sker vid 77 km/h vid jämn gas och nedväxling vid 70 km/h. Då är en manuell uppväxling vid 70 bra. Då går varvet ner till ca 1500 istället för 2100.
Automaten växlar lite "tungt" när den är kall. Min låda vill gärna lägga i lockupen direkt när 3:an går i då lådan är kall. Likaså kan den vara långsam i växlingen mellan 1 och 2 vid lite kraftigare gas. Varvtalet växlar mellan 1500-2100 rpm då man gasar normalt. Trycker man på ordentligt och sedan släpper gasen tar den en stund på sig att växla upp.
Rekommenderar att man testar att lådan växlar bra, både under svag och hård gas samt vid inbromsning.
Om man övertar en bil som gått några tusen mil _kan_ det vara värt att låta verkstaden nolla lådan i samband med service. Då kan man lära upp den lite så att den växlar som man själv kör.
Sedan nyttjar jag det manuella läget för att växla upp i vissa lägen, då trafikrytmen inte tillåter en automatisk uppväxling. T ex på 70-väg där uppväxling sker vid 77 km/h vid jämn gas och nedväxling vid 70 km/h. Då är en manuell uppväxling vid 70 bra. Då går varvet ner till ca 1500 istället för 2100.
Automaten växlar lite "tungt" när den är kall. Min låda vill gärna lägga i lockupen direkt när 3:an går i då lådan är kall. Likaså kan den vara långsam i växlingen mellan 1 och 2 vid lite kraftigare gas. Varvtalet växlar mellan 1500-2100 rpm då man gasar normalt. Trycker man på ordentligt och sedan släpper gasen tar den en stund på sig att växla upp.
Rekommenderar att man testar att lådan växlar bra, både under svag och hård gas samt vid inbromsning.
___
Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67, Celta4 -37, Prima4 -39
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67, Celta4 -37, Prima4 -39
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
-
- Posts: 96
- Joined: 19 Mar 2008, 21:17
- Location: karlskrona
Automatlåda
Hej!
jag har en v6 med automat med 5 växelsteg.Det är en laguna 2 som jag kört 8000 mil själv med. Sammanlagt har den gått 16000 mil. V6 tillsammans med automaten är särdeles bränslesnål. I vinter har jag kört 1500 mil mycket långfärd-besinförbrukning 0,72. För att komma upp till 2000 varv på högsta växel måste du passera 105 km/T.
Jag tycker att lådan växlar mycket mjukt. Jag måste anstränga mig för att märka växlingarna. Men precis som Stymnie nämner är det en adaptiv låda som anpassar växlingarna till hur du kör vilket leder till att den växlar upp långsamt om du kört ivrigt ock och sedan går över till mjuk körning.
På min låda går lock-up funktionen i först sedan lådan blivit varm. Det handlar om 5 till 10 minuter beroende på temperaturen utomhus.
Vi lugn körning går 2an in vid 20 km 3an vid 40, 4an vid 55-60 och 5 vid 85-90. Trycker du full gas ligger 2an kvar till 110 och 3an till 160. och 4an till 235. Bilen är alltså extremt högt växlad! och 5an är en utpräglad överväxel.
Lådan har hittills gått felfrit och inte behövt någon service. Vissa lådor har dock växlat ryckigt. Det avhjälps med ny programvara. Gratis vid service.
Det finns en bräslebesparingsfunktion i lådan som kan väcka oro.
När du stannat för tex rött ljus kopplas drivningen ur automatiskt. Om du sedan går snabbt släpper forbromsen till att trycka på gasen uppstår ett obehagligt ryck. Men om du går över från fotbroms till gas med ett litet uppehåll hinner drivläget gå in utan ryck.
jag har en v6 med automat med 5 växelsteg.Det är en laguna 2 som jag kört 8000 mil själv med. Sammanlagt har den gått 16000 mil. V6 tillsammans med automaten är särdeles bränslesnål. I vinter har jag kört 1500 mil mycket långfärd-besinförbrukning 0,72. För att komma upp till 2000 varv på högsta växel måste du passera 105 km/T.
Jag tycker att lådan växlar mycket mjukt. Jag måste anstränga mig för att märka växlingarna. Men precis som Stymnie nämner är det en adaptiv låda som anpassar växlingarna till hur du kör vilket leder till att den växlar upp långsamt om du kört ivrigt ock och sedan går över till mjuk körning.
På min låda går lock-up funktionen i först sedan lådan blivit varm. Det handlar om 5 till 10 minuter beroende på temperaturen utomhus.
Vi lugn körning går 2an in vid 20 km 3an vid 40, 4an vid 55-60 och 5 vid 85-90. Trycker du full gas ligger 2an kvar till 110 och 3an till 160. och 4an till 235. Bilen är alltså extremt högt växlad! och 5an är en utpräglad överväxel.
Lådan har hittills gått felfrit och inte behövt någon service. Vissa lådor har dock växlat ryckigt. Det avhjälps med ny programvara. Gratis vid service.
Det finns en bräslebesparingsfunktion i lådan som kan väcka oro.
När du stannat för tex rött ljus kopplas drivningen ur automatiskt. Om du sedan går snabbt släpper forbromsen till att trycka på gasen uppstår ett obehagligt ryck. Men om du går över från fotbroms till gas med ett litet uppehåll hinner drivläget gå in utan ryck.
Bo Johansson
- Stymie
- Posts: 3636
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
På dieslarna är automatlådan 4-växlad. En miss tycker jag.
På min ser växlingarna ut så här
1 0-20 km/h
2 10-50 km/h
3 50-77 km/h
4 77+ km/h
Har faktiskt inte hållit pedalen i botten och studerat hastigheter / varvtal / växel. Det är ju en ganska trött kolloss man kör så det blir sällan rally
På min ser växlingarna ut så här
1 0-20 km/h
2 10-50 km/h
3 50-77 km/h
4 77+ km/h
Har faktiskt inte hållit pedalen i botten och studerat hastigheter / varvtal / växel. Det är ju en ganska trött kolloss man kör så det blir sällan rally

___
Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67, Celta4 -37, Prima4 -39
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67, Celta4 -37, Prima4 -39
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
måste vara en bedrift att få i 2an i 10km/h, tycker det låter lågt växlat om man tex jämför den manuella 6växlade 4vxl 50+ 5vxl 70+ 6xl 90+Stymie wrote:På dieslarna är automatlådan 4-växlad. En miss tycker jag.
På min ser växlingarna ut så här
1 0-20 km/h
2 10-50 km/h
3 50-77 km/h
4 77+ km/h
Har faktiskt inte hållit pedalen i botten och studerat hastigheter / varvtal / växel. Det är ju en ganska trött kolloss man kör så det blir sällan rally
2000v = 115km/h
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
- Stymie
- Posts: 3636
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
läs igen 
10 knyck gäller när man minskar farten. Den går inte växla upp till innan 20 automatiskt, men man kan trycka i den manuellt. Det är alltså ett glapp nedåt i växlingen på alla växlar utom 3:an. den går i och ur vid samma hastighet på min låda.
på 4:an skulle det stått 70+ ser jag nu[/img]

10 knyck gäller när man minskar farten. Den går inte växla upp till innan 20 automatiskt, men man kan trycka i den manuellt. Det är alltså ett glapp nedåt i växlingen på alla växlar utom 3:an. den går i och ur vid samma hastighet på min låda.
på 4:an skulle det stått 70+ ser jag nu[/img]
___
Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67, Celta4 -37, Prima4 -39
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67, Celta4 -37, Prima4 -39
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
- t80196
- Forumpolis
- Posts: 432
- Joined: 11 Apr 2003, 23:55
- Firstname: Mats
- Surname: Grimme
- Location: Bromma
Vet inte hur lådorna till V6 orna är, men jag gillar automat, men tycker att min automat i min Scenic är sk*t, växlar märkbart både upp och ner, beter sig allmänt konstigt. Det är inget fel på den, de skall tydligen vara på det sättet.
Gör man kickdown så växlar den inte vid maxvarvtal utan varvtalsregulatorn slår till och man måste lätta på gasen lite för att den skall växla vidare.
Kanske orättvist att jämföra, men de BMW och Mercor jag haft innan har haft fantastiska automater.
Gör man kickdown så växlar den inte vid maxvarvtal utan varvtalsregulatorn slår till och man måste lätta på gasen lite för att den skall växla vidare.
Kanske orättvist att jämföra, men de BMW och Mercor jag haft innan har haft fantastiska automater.
Mats Grimme - Stockholm, Bromma
Gillar mest gammelbilar.
Renaultlös för närvarande, men har andra kul leksaker i garaget
Gillar mest gammelbilar.
Renaultlös för närvarande, men har andra kul leksaker i garaget
- Stymie
- Posts: 3636
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Tur att jag skrev jämn gas och inte normal gas.Tony wrote:beror ju på fotens lägeStymie wrote: den går i och ur vid samma hastighet på min låda.

___
Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67, Celta4 -37, Prima4 -39
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67, Celta4 -37, Prima4 -39
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Du behöver säkert nolla styrboxen för automaten och mata in ett nytt läge för gaspedalen. Utföres med XR25 eller Clipt80196 wrote:Vet inte hur lådorna till V6 orna är, men jag gillar automat, men tycker att min automat i min Scenic är sk*t, växlar märkbart både upp och ner, beter sig allmänt konstigt. Det är inget fel på den, de skall tydligen vara på det sättet.
Gör man kickdown så växlar den inte vid maxvarvtal utan varvtalsregulatorn slår till och man måste lätta på gasen lite för att den skall växla vidare.
Kanske orättvist att jämföra, men de BMW och Mercor jag haft innan har haft fantastiska automater.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
- t80196
- Forumpolis
- Posts: 432
- Joined: 11 Apr 2003, 23:55
- Firstname: Mats
- Surname: Grimme
- Location: Bromma
Har Anders Udd grejor att fixa det?Dennis wrote:Du behöver säkert nolla styrboxen för automaten och mata in ett nytt läge för gaspedalen. Utföres med XR25 eller Clipt80196 wrote:Vet inte hur lådorna till V6 orna är, men jag gillar automat, men tycker att min automat i min Scenic är sk*t, växlar märkbart både upp och ner, beter sig allmänt konstigt. Det är inget fel på den, de skall tydligen vara på det sättet.
Gör man kickdown så växlar den inte vid maxvarvtal utan varvtalsregulatorn slår till och man måste lätta på gasen lite för att den skall växla vidare.
Kanske orättvist att jämföra, men de BMW och Mercor jag haft innan har haft fantastiska automater.
Mats Grimme - Stockholm, Bromma
Gillar mest gammelbilar.
Renaultlös för närvarande, men har andra kul leksaker i garaget
Gillar mest gammelbilar.
Renaultlös för närvarande, men har andra kul leksaker i garaget
Om han har Xr-25 eller Clip vet jag ej. Ring han vet ja 

Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem