Byta instrumentpanel Laguna

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Knorren
Posts: 53
Joined: 17 Oct 2006, 19:41
Location: Mantorp

Byta instrumentpanel Laguna

Post by Knorren »

Är det något en amatör kan/bör göra själv?
Har problemet med att instrumenten är döda ibland när jag startar vid kall väderlek, från +4 och nedåt.
Måste lyfta minuspolen for att reseta.
Har ev kommit över en beg panel men frågan är om jag som amatör ska försöka byta eller om man ska låta någon verkstad göra det?
Mvh:
/Johan Svensson
Laguna 1,8 16V Sportline -01
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

låter mer som problem med elcentralen eller glapp/oxid någonstans.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Knorren
Posts: 53
Joined: 17 Oct 2006, 19:41
Location: Mantorp

Post by Knorren »

Nej jag tror inte på glapp eller oxid då det är tempberoende bl a.
Nu senast så pendlade tankmätaren upp och ned så jag är inne på att byta instrumentpanelen. Ska tydligen inte vara ett alltför ovanligt enligt en renaulttekniker.
Mvh:
/Johan Svensson
Laguna 1,8 16V Sportline -01
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

Knorren wrote:Nej jag tror inte på glapp eller oxid då det är tempberoende bl a.
Nu senast så pendlade tankmätaren upp och ned så jag är inne på att byta instrumentpanelen. Ska tydligen inte vara ett alltför ovanligt enligt en renaulttekniker.
Hm , fuktigt ute mindre glapp kontakt .... Torrt ute mer glapp på elutrustning . Kolla efter glapp först du...du vinner nog på det :wink:
Knorren
Posts: 53
Joined: 17 Oct 2006, 19:41
Location: Mantorp

Post by Knorren »

Vart sitter elcentralen som sköter funktionerna som : blinkersljud, dom flesta indikeringslampor (men inte alla), samtliga instrument, trippmätare/färddator då?
Och varför måste jag lyfta minuspolen för att reseta felet, för annars ligger felet kvar hela tiden (dagar till jag lyfter polen) oberoende av temp och fuktighet?
Sedan vill jag nog tyvärr påstå att det nog inte har med luftfuktigheten att göra då felet uppstår lika gärna vid -10 torr luft som + 5 grader fuktig luft, men självklart är jag mkt intresserad av enkla och billiga lösningar!
Mvh:
/Johan Svensson
Laguna 1,8 16V Sportline -01
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

Då jag inte är Laguna ägare så blir det fel att gissa vart el central sitter .

#Och varför måste jag lyfta minuspolen för att reseta felet#

prova att göra göra så , så vet du ,låt det vara strömlöst en 5min . :wink:
Knorren
Posts: 53
Joined: 17 Oct 2006, 19:41
Location: Mantorp

Post by Knorren »

Vad menar du?
Frågan är varför felet resetas när jag lyfter på minuspolen, för det är enda sättet att få tillbaka normal funktion. Väl beprövad metod, men det förklarar inte varför felet uppstår, bara hur jag blir av med det.
Mvh:
/Johan Svensson
Laguna 1,8 16V Sportline -01
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

Lycka till :wink:
Rogra96
Posts: 37
Joined: 19 Oct 2006, 14:00

Post by Rogra96 »

Hej

Lyckades du byta intrumentpanelen själv? Jag har samma problem på min laguna2.

/Robert
Knorren
Posts: 53
Joined: 17 Oct 2006, 19:41
Location: Mantorp

Post by Knorren »

Hejsan!

Jag har inte gjort några försök än utan jag ska nog lämna in och få verifierat att det är instrumentpanelen.
Det är nu när tempen sjunker ned mot + 10 grader som den krånglar mest frekvent, och då är det minuskabel bort från batteriet som gäller för att återställa.
Men kör jag med motor och kupévärmare så funkar den bra...*peppar peppar*
Mvh:
/Johan Svensson
Laguna 1,8 16V Sportline -01
Knorren
Posts: 53
Joined: 17 Oct 2006, 19:41
Location: Mantorp

Nu

Post by Knorren »

Nu har jag roddat runt med detta igen då min panel slocknar oftare och oftare när det är kallt ute som nu.
Efter en del turer av byte med beg panel från bilskrot (som givetvis var defekt också, fast på annat sätt) så jag har skickat iväg panelen på reparation till England. Då det till 99% är typfelet med motorolaprocessorn som inte tål kyla så räknar jag med att reparationen kommer att kosta £150 + frakt.
2 års garanti är det på reparationen.
Mvh:
/Johan Svensson
Laguna 1,8 16V Sportline -01
Rogra96
Posts: 37
Joined: 19 Oct 2006, 14:00

Post by Rogra96 »

Jag har samma fel på min! Har du plockat lös panelen själv? Är de svårt, måste man riva mycket?

/Robert
Knorren
Posts: 53
Joined: 17 Oct 2006, 19:41
Location: Mantorp

Enkelt

Post by Knorren »

Nej det är väldigt enkelt!
Lossa 2 st torx 20 skruvar på undersidan rattnavskåpan, lossa knappsatsen till vänster om ratten (den med farthållar/begränsare), tryck in en skruvmejsel i överkant av kåpan som sitter runt instrumentpanelen och ta sedan bort den samt den övre rattnavskåpan (som på min bil sitter ihop med instrumentkåpan med dammskyddet av skinn). Lirka ut allt snett till vänster mot förardörren.
Sedan lossar du instrumentpanelens skruv (torx 20) och drar ut instrumentet i vänster/höger överkant där den är intryckt (typ pinne i en slits bara).
Vänd på instrumentet och lossa två stycken elkontakter som är låsta mha plastbyglar.
Voila, färdig!
Inte alls krångligt, tar väl max ca 10-15 min i mkt lugnt tempo.
Lycka till och hojta om det är något mer du undrar över! :)
Mvh:
/Johan Svensson
Laguna 1,8 16V Sportline -01
Rogra96
Posts: 37
Joined: 19 Oct 2006, 14:00

Re: Byta instrumentpanel Laguna

Post by Rogra96 »

Ok, tack! Så har du fått tillbaka din från England? Vart skickade du den och hur lång tid tog de att få tillbaka den? Måste nog göra nåt åt detta nu, displayen blir bara sämre och sämre....ska fan va 20grader varmt för att den ska funka snart! :evil:

/Robert
Knorren
Posts: 53
Joined: 17 Oct 2006, 19:41
Location: Mantorp

Re: Byta instrumentpanel Laguna

Post by Knorren »

Har inte fått tillbaka den än, med Posten så skulle den vara framme i UK inom 6 dagar.
Det innebär att den bör repareras och skickas från UK denna vecka förhoppningsvis.
Jag återkommer med feedback när den kommit hem :)
http://www.bba-reman.com/uk/index.aspx
Mvh:
/Johan Svensson
Laguna 1,8 16V Sportline -01
Post Reply