Renault skåp 1978
Moderator: Forumpolisen
Renault skåp 1978
Estafette-projektet sprack ju!
Jag tar omtag med min F4-skåp från 1978 i stället.
Den har dålig motor Jag skulle vilja ha tag i en lite kraftigare motor till den. Vilka motorer passar i den?
Nu sitter det en motor typ 839 i den
Är det någon som har koll på vad som kan passa, och kanske också har en väl fungerande motor till salu?
Jag tar omtag med min F4-skåp från 1978 i stället.
Den har dålig motor Jag skulle vilja ha tag i en lite kraftigare motor till den. Vilka motorer passar i den?
Nu sitter det en motor typ 839 i den
Är det någon som har koll på vad som kan passa, och kanske också har en väl fungerande motor till salu?
Rolf Fridh - Östersund
**Det som inte finns kan inte krångla**
R4 1964
F4 1978
Lloyd LP 400 1955
**Det som inte finns kan inte krångla**
R4 1964
F4 1978
Lloyd LP 400 1955
Re: Renault skåp 1978
R5 motorerna passag väl? Jag har en massa grejer men tyvärr ingen komplett motor som är användbar.
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
Re: Renault skåp 1978
Passar motorn från en 5 TS? Jag vet om en sådan. Fungerar det i så fall med originallådan, eller måste den bytas också?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Rolf Fridh - Östersund
**Det som inte finns kan inte krångla**
R4 1964
F4 1978
Lloyd LP 400 1955
**Det som inte finns kan inte krångla**
R4 1964
F4 1978
Lloyd LP 400 1955
- Stymie
- Posts: 3629
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Renault skåp 1978
Kolla med Magnus Bjelk. Han har en R4 med 5:a-motor. Växellådan sticker ut något i nosen men det syns inte bakom kofångaren. Likaså behöver några stag under huven göras om.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Re: Renault skåp 1978
Tack Stymie för det tipset!
Hur når jag Magnus Bjelk?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Hur når jag Magnus Bjelk?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Rolf Fridh - Östersund
**Det som inte finns kan inte krångla**
R4 1964
F4 1978
Lloyd LP 400 1955
**Det som inte finns kan inte krångla**
R4 1964
F4 1978
Lloyd LP 400 1955
- Stymie
- Posts: 3629
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Renault skåp 1978
du har PM
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Re: Renault skåp 1978
Synd med Estafetten, Men en Forgonette är ju skoj det med
Som jag förstod det hela så sitter denna motor i just nu och då finns ju inga problem att sätta i R5 , R12, Superfemma med 1400CC, twingo med 1400 cc. R8, R10, volvo 343 d.v.s. alla som har haft sierramotorn. Det ända som som kan strula till det är motorfästen vid registerkåpan, dessa är borttagna på stålmus femman men tror inte dessa används på 4an.
Problem med stag i huv m.m är bara om du har den tidigare 4 motorn och skall uppdatera.
Som jag förstod det hela så sitter denna motor i just nu och då finns ju inga problem att sätta i R5 , R12, Superfemma med 1400CC, twingo med 1400 cc. R8, R10, volvo 343 d.v.s. alla som har haft sierramotorn. Det ända som som kan strula till det är motorfästen vid registerkåpan, dessa är borttagna på stålmus femman men tror inte dessa används på 4an.
Problem med stag i huv m.m är bara om du har den tidigare 4 motorn och skall uppdatera.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Re: Renault skåp 1978
Estafetten blev det riktigt surt med.... Inte alls vad jag tänkt (:mange wrote:Synd med Estafetten, Men en Forgonette är ju skoj det med
Jag fattar det så att jag kan ta R5-motrn och sätta i min bil, men hur är det med växellådan?
Kan jag behålla original-lådan, eller måste den också bytas?
Rolf Fridh - Östersund
**Det som inte finns kan inte krångla**
R4 1964
F4 1978
Lloyd LP 400 1955
**Det som inte finns kan inte krångla**
R4 1964
F4 1978
Lloyd LP 400 1955
- Magnus Bjelk
- Posts: 162
- Joined: 09 Dec 2002, 10:07
- Location: Malmö
- Contact:
Re: Renault skåp 1978
Du har den lilla Ventoux motorn i din Fourgonette, Sverige special med 782cc, och vad jag förstår roterar alla Ventoux motorer åt "andra" hållet jämfört med Sierra motorn (956-1397cc) så du kan inte använda din gamla växellåda.
Lättast är då att använda en växellåda från en 5TS med 4 växlar, med 5 växlat måste man "förlänga" bilen så man får plats med drevet för 5an. Dessutom är måste man "hitta på" både motorfästen och växellådsfästen så då gäller det att få lådan på rätt plats. Har hört om de som fått problem med drivaxlarna delar sig när drivpaketet sitter fel.
Att bygga om växellådan till paraplykrycka är rätt lätt, bara att flytta över det fyrkantiga locket med spaken. Jag flyttade dessutom över en hjälparm som sitter på insidan av det fyrkantiga locket och klippte av en par varv på fjädern till backspärren, men det behövs nog bara på 5-växlat.
Stagen i motorhuven som Albert nämnde fick jag flytta för att få plats med kylaren från R5:an, men det blev inte en bra lösning, den blir lite varm vid hårdkörning heta dagar. Finns någon anledning till att Renault flyttade kylaren till fronten på R4 med 1108cc. Sena R4 har inte stag på insidan av huven utan har en inre ram.
Lättast är då att använda en växellåda från en 5TS med 4 växlar, med 5 växlat måste man "förlänga" bilen så man får plats med drevet för 5an. Dessutom är måste man "hitta på" både motorfästen och växellådsfästen så då gäller det att få lådan på rätt plats. Har hört om de som fått problem med drivaxlarna delar sig när drivpaketet sitter fel.
Att bygga om växellådan till paraplykrycka är rätt lätt, bara att flytta över det fyrkantiga locket med spaken. Jag flyttade dessutom över en hjälparm som sitter på insidan av det fyrkantiga locket och klippte av en par varv på fjädern till backspärren, men det behövs nog bara på 5-växlat.
Stagen i motorhuven som Albert nämnde fick jag flytta för att få plats med kylaren från R5:an, men det blev inte en bra lösning, den blir lite varm vid hårdkörning heta dagar. Finns någon anledning till att Renault flyttade kylaren till fronten på R4 med 1108cc. Sena R4 har inte stag på insidan av huven utan har en inre ram.
- Magnus Bjelk
- Posts: 162
- Joined: 09 Dec 2002, 10:07
- Location: Malmö
- Contact:
Re: Renault skåp 1978
Javisst ja, man måste massera torpedväggen lite också
Re: Renault skåp 1978
Ok. Tack för info. Då tror jag att det hela klarnade, en del.
R5 motor och fyrväxlad R5-låda blir enklaste lösningen.
Sent from my iPhone using Tapatalk
R5 motor och fyrväxlad R5-låda blir enklaste lösningen.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Rolf Fridh - Östersund
**Det som inte finns kan inte krångla**
R4 1964
F4 1978
Lloyd LP 400 1955
**Det som inte finns kan inte krångla**
R4 1964
F4 1978
Lloyd LP 400 1955
Re: Renault skåp 1978
Hade för mig att 839 var en Sierra motor.... har nu googlat och vet bättre så det jag skrev stämmer inte... gör som Magnus Bjelk skriver
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Re: Renault skåp 1978
5TS-paket enligt Magnus B är en bra lösning i och för sig. Hoppas bara det inte är någon nitisk besiktningsman som inser att detta motorbyte innebär att det krävs skivbromsar också. Och att avgasreningsgränsen (800 cc) är passerad med råge...Rolf wrote:Estafette-projektet sprack ju!
Jag tar omtag med min F4-skåp från 1978 i stället.
Den har dålig motor Jag skulle vilja ha tag i en lite kraftigare motor till den. Vilka motorer passar i den?
Nu sitter det en motor typ 839 i den
Är det någon som har koll på vad som kan passa, och kanske också har en väl fungerande motor till salu?
Det var ju pga svenska avgasreningen som infördes 1976 som R4-motorerna för Sverige krympte från 850cc (motortyp 800) till 782 cc (motor typ 839). Dessutom fick 5TL detta år samma motor i Sverige i stället för Sierra-motorn på 956 cc och tappade drygt 10 hk DIN. Från 44 till 33,5 hk. R4 tappade bara från 34 till 33,5.
Men typ 839-motorn kan bli ganska rolig om man "smygtrimmar" genom att återställa 850 cc-volymen och styckar om förgasaren en aning. 839-motorns topplock har samma specifikation som Dauphine 1093 och har faktiskt en "vildare" kamaxel! Italienska R5 fick 839-motorn med 850 cc cylinderfoder (men då kallades den 800 igen) och gav i 80 års modell 38 hk DIN.
Om du monterar ett motorpaket från en 80 eller 81 års 5TS får du en slöare bil än om du tar paketet från en 70-tals eller senare. Just 80-81 års modell av 5TS var egentligen 5GTL med dubbelförgasarmotor. Men växellådan i dessa två årgångar har 31/10 slutväxel, samma som i 4GTL. den ger 30 km per 1000 motorvarv på 4an. 70-talarnas 5TS och även 82 års Volvosålda 5TS har ca 27 km/1000 motorvarv på 4an. Skaffar du motorpaket från 81 82 års modell och vill ha rätt växellåda, ska du leta efter 5GTS. 5GTS av gammelfemmamodellen är unik för Sverige.
Det var pga den svenska inflationen som Renault gjorde en fuling och blandade bort korten 80 och 81. Genom att kalla 5GTL för TS i Sverige slapp man höja priset på denna modell. I stället erbjöd man den bättre utrustade 5GTS (som alltså var den riktiga 5TS) som alternativ till ett högre pris. Det fungerade för oinvigda, eftersom R5 fick ny inredning till 80 års modell... Svenska 5TS 80-81 saknar både varvräknare och skålade stolar med höga ryggstöd, men de finns i GTS.
När Volvo tog över från 1982 såldes endast 5TS, som alltså utrustningsmässigt överensstämde med 81 års modell av GTS...
Leif Hurtig
Re: Renault skåp 1978
Oj! Tack för detta utförliga svar.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Rolf Fridh - Östersund
**Det som inte finns kan inte krångla**
R4 1964
F4 1978
Lloyd LP 400 1955
**Det som inte finns kan inte krångla**
R4 1964
F4 1978
Lloyd LP 400 1955
Re: Renault skåp 1978
Jag bytte motor i min Gte från 1,7 8v 95hk till 1,8 16v med 137hk, så jag tror du kan lugnt byta motor utan att någon ser något sen kan ju tex bromssystem vara något man vill förbättra ändå
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen