Lite uppdatering på läget. Sorry för långt inlägg..
Ja, kanske kunde man gå till återförsäljare, men jag tror inte att jag hade fått något gehör där. Jag kan nog tycka att det kan ta mer "energi" att försöka få något åtgärdat av återförsäljare än att fixa det själv, om det inte är väldigt uppenbara och dyra saker.
Jag har iallafall fortsatt att leta ljudkälla. De åtgärder jag har gjort är:
1. Att återigen gå igenom bakbromsarna (rengöring och infettning med mera) och verkligen se till att dessa går lätt. Här fanns inget att anmärka på.
2. Under körning har jag stuckit in huvet mellan sätena bak och tycker mig då höra att ljudet inte alls är från vänster bak utan från höger bak (i alla övriga positioner i bilen har det känts som om det kommer från vänster bak).
Ljudet verkar bara vara förknippat med rullhastighet. Går att förnimma från c:a 20km/h. Växer i styrka med ökad hastighet, men tycker inte att frekvensen verkar förändras. Finns ingen koppling till motorvarvtal, drivning eller icke drivning. Frikopplar jag och gasar förändras ljudet inte. Ljudet förändras ej heller märkbart när jag bromsar (kanske, lite-lite, men det är svårt att säga om det är från bromsningen eller från minskad fart.. ).
3. Med ovan input så kände jag att detta bara måste vara hjullager men att det istället var höger bak. I en iver att tjäna några kronor tog jag annat lager som skulle passa för Scenic 2.0 dci (kan ju inte skilja mot Scenic 1.6 dci tänkte jag). Men det upptäckte jag att det gjorde för det verkar som om att man har ett längre (bredare) lager för 2.0dci (och Grand Scenic?). Synd bara att jag redan hunnit pressa på lagret på bromsskivan.. Fick pressa av det igen och sätta tillbaka originalet (tur att jag varit försiktig) och beställa rätt vara, se även info om lagren nederst i inlägget.
4. Igår fick jag tummarna ur och bytte då höger lager bak till ett som passade. Och resultatet? Det låter lika mycket fortfarande..
Alltså, det är inte lagerljud.. och det är förmodligen inte heller bromsljud (finns ingen varmgång i dom).
Just nu så är ansatsen att ljudet är någon form av resonansljud. Bilen har en eftermonterad dragkrok och min (kanske något långsökta) tanke är att man det kanske finns någon bult som "kortsluter" chassit till plasttråget för reservhjulet? på så sätt kanske även ett "lätt" däcksljud fortplantas och förstärks i baljan? Som nästa åtgärder har jag följande:
1. Spela in ljud med mobilen och analysera vilka frekvenser som förekommer
2. Krypa runt i bagaget när bilen kör och försöka hitta källan (tystnar det när jag håller i "baljan" eller någon annan del?)
3. Ev. applicera alubutyl på valda ställa i bagaget.
Om hjullagerna:
Jag har handlat två stycken, båda av märket OPTIMAL.
För Scenic 1.6 dci så har jag använt detta:
Optimal 702976. Detta har dimensionerna 30 x 62 x 48
http://www.ebay.co.uk/itm/380520913780? ... EBIDX%3AIT
For 2.0 dci (?) och Grand Scenic (?) verkar det som att lagret istället skall ha bredden 52mm, i övrigt samma, alltså
Optimal 702979 med dimensionerna 30 x 62 x 52.
http://www.ebay.co.uk/itm/391184948782? ... EBIDX%3AIT