Var köpa & vilket fabrikat bromsskivor Megane 3 2014

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Keeefan

Var köpa & vilket fabrikat bromsskivor Megane 3 2014

Post by Keeefan »

Hej på er!

Jag behöver byta bromsskivor och belägg både fram och bak på min Megane3 1,5DCi 2014

Tänker klara av det själv men behöver bra förslag på var och vad jag skall köpa. Finns ju så väldigt många alternativ och hade blivit glad över era erfarenheter i frågan. Även om det är något speciellt ”bra att tänka på” i förfarandet som inte framgår när jag ser diverse videor på nätet. Jag brukar ta isär bromsarna varje år och rengöra/smörja så jag har diverse verktyg och lite vana i detta. Skivorna har suttit sen bilen var ny och nu rullat lite drygt 20 000mil. Hoppas de rostat fast alltför hårt..

Det jag tänker är att skivorna bak skall ha integrerade lager och abs ring.

Alla goda råd tas tacksamt emot.

/ Per
Per Kristiansson
Göte J
Firstname: Göte
Surname: Johansson

Re: Var köpa & vilket fabrikat bromsskivor Megane 3 2014

Post by Göte J »

Om skivorna skulle sitta hårt fastrostade så det inte går få lös dem med måtligtt våld , borra ett hål axiellt, med 5mm borr, så att du tangerar medbringaren som skivan sitter på! Ta sen en huggmejsel och slå lös en bit av navet på skivan. Sen går det lättare att få skivan att släppa!
Fabrikat på skivorna har jag ingen åsikt om men har köpt från Autodoc, Mr Auto och Trodo, allt har fungerat för mig! Vill du ha original Renault fråga AutoFrance i helsingborg!
Keeefan

Post by Keeefan »

Tjena Göte och tack för svar.
Förstår jag dej rätt att du menar att hålet skall borras så jag typ spräcker skivan mellan hålet för hjulbulten och detta?

Grejt, har hittat Bosch skivor på Autodoc som verkar ok. Det hamnar någonstans strax under 4 000 för alla fyra inlusive belägg. Finns även billigare Ridex men läste någonstans att dessa skulle undvikas..

/ Per
Per Kristiansson
Göte J
Firstname: Göte
Surname: Johansson

Post by Göte J »

Nej det år ytterkanten på ska skivans "nav" du ska spräcka bort, alltså utanför bultarna!
Keeefan

Post by Keeefan »

OK, då tror jag att jag förstår. Tack så mycket!

/ Per
Per Kristiansson
Keeefan

Post by Keeefan »

Det blev framskivor från Bosch och bakskivor från SKF tillsammans med klossar runt om från Bosch. Allt inköpt på Skruvat. Kom på några dagar och inga problem vid bytet, allt lossade och passade precis som det skulle. :D

/ Per
Per Kristiansson
Post Reply