Låg motortemp, dålig värme i bilen.
Moderator: Forumpolisen
Låg motortemp, dålig värme i bilen.
Jag har ett problem som uppstod i våras. Det började med att jag märkte att temperaturen i instrumentet sjönk, den är bara på två pluttar nu och tidigare låg den på mellan fyra och fem pluttar. Värmen i bilen blev sämre och jag bytte till ett nytt termostathus, utan förbättring. Jag har läst att detta problem väldigt troligt kan bero på defekt tempsensor på motorn. Jag har inhandlat rätt glykol, coolant flusher och ska rengöra systemet, men bör jag prova en ny temperatursensor? Det är inget vidare skönt när det inte blir varmt i bilen när det är 4-5 grader kallt 
Re: Låg motortemp, dålig värme i bilen.
Om tempsensorn vore defekt skulle visserligen tempen kunna se låg ut på instrumentpanelen men inte påverka värmen i bilen. Det är ju termostaten som ser till att kylvatten inte cirkulerar ut till kylaren förrän motorn har nått tillräckligt hög temp.
Men du har ju redan bytt termostathus! Själva termostaten då? Eller är den integrerad i det nya huset? Nya grejor kan också vara felaktiga, fast man inte tror det. Kolla med att värma den i en kastrull med vatten och se att den är stängd när det är kallt och öppnar vid ca 90 grader eller vad som står på den.
Förresten vilken bil och motor är det frågan om?
Men du har ju redan bytt termostathus! Själva termostaten då? Eller är den integrerad i det nya huset? Nya grejor kan också vara felaktiga, fast man inte tror det. Kolla med att värma den i en kastrull med vatten och se att den är stängd när det är kallt och öppnar vid ca 90 grader eller vad som står på den.
Förresten vilken bil och motor är det frågan om?
Bilen ifråga är en Clio III från 2006. 1.2 liter, 16v.
Termostaten är inbyggd i detta termostathus, så både termostat och termostathus är nya.
Termostaten är inbyggd i detta termostathus, så både termostat och termostathus är nya.
dvs samma motor som jag har i en ClioII.
om termostaten inte stänger som den ska kan man känna att den övre slangen blir varm redan innan motorn kommit upp i temperatur. vid 89 grader ska den börja öppna fullt öppen 99 grader. Hur är det med slangarna till och från värmeelementet är varma? Så det tyder på cirkulation. Värmen regleras ju genom luckor som tillåter mer eller mindre luft passera elementet, Förresten när du bytte termostat är du säker på att systemet blev ordentligt luftat så det inte ligger en luftficka och hindrar cirkulationen.
Sen har vi det med tempsensorn den sitter till vänster om termostathuset. Resistansen i den 12500 phm vid -10 C , 2252 vid +25 C, 810 ohm vid +50C.
Men det ska ju bara påverka tempvisningen! Men det kan ju vara två fel.
om termostaten inte stänger som den ska kan man känna att den övre slangen blir varm redan innan motorn kommit upp i temperatur. vid 89 grader ska den börja öppna fullt öppen 99 grader. Hur är det med slangarna till och från värmeelementet är varma? Så det tyder på cirkulation. Värmen regleras ju genom luckor som tillåter mer eller mindre luft passera elementet, Förresten när du bytte termostat är du säker på att systemet blev ordentligt luftat så det inte ligger en luftficka och hindrar cirkulationen.
Sen har vi det med tempsensorn den sitter till vänster om termostathuset. Resistansen i den 12500 phm vid -10 C , 2252 vid +25 C, 810 ohm vid +50C.
Men det ska ju bara påverka tempvisningen! Men det kan ju vara två fel.
Vilken övre slang? Den som går till värmepaketet eller den som går till kylaren? Jag har luftat så mycket jag kunnat. Ser inte att det kommer någon luft varken från termostathuset eller från slangen vid värmepaketet.
Övre slangen till kylaren från termostathusert ska förbli kall tills motorn kommer upp i temp och termostaten öppnar. Om den blir ljummen redan kort efter start läcker det förbi termostaten.
Och det är precis det som händer, trots det nya termostathuset, eller nytt och nytt, jag bytte det i våras. Jag får nog lossa det och koka det och se hur det beter sig. Den ska ju öppna vid 89 grader men slangen blir inte supervarm till värmepaketet, och slangen från värmepaketet blir inte alls varm.