V6+transaxel -> vilka modeller?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
patjo

V6+transaxel -> vilka modeller?

Post by patjo »

Hej. Jag överväger ett hemmabygge med mittmotor och undrar följande:

I vilka Renaultmodeller hittar jag en växellåda av transaxelmodell(framhjulsdrivet med längsmonterad motor) som passar på V6:an(PRV-motorn)?

Har Renaults PRV-motor samma infästning på utgående axel som Volvos PRV-motor? Passar sprängkåpan?

Tackar för svar
Patrik
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

R30,R25 Espace ....har den motorn och drivningen så,angående sprängkåpan så borde den passa,det är ju samma block..Hade jag byggt så hade jag tagit allt från renaulten,det är volvos fel att den motorn är kallad sursexa,den har typ dubbelt så tungt svänghjul och remskiva gjuten istället för pressad plåt,volvon har ett oljetråg som tag många hk ,och piskar oljan,hur många 760 har inte dåliga kammar.har sett en sursexa (ja volvos) med någon en typ av strypning i insugnings kanalen...jag tycker den motorn är superskön den låter dessutom så skönt...(Renaults variant då)..sedan har ju renault både enkel och dubbel turbo på sina motorer..fast dubbelturbon är tvär monterad,men enkel turbon finns längsmonterad i R25.. 205hk ur 2,5 liter,ja den är mindre.har 10mm kortare slag än (2,85) liters motorn,den måste vara enormt varvvillig då jag tycker min sugmotor är det,varvstoppet går i alldeles för fort....
patjo

Post by patjo »

Tack, det var informativt. Du har inte koll på hur vanliga dom modellerna är idag? Tittade runt litet men hittade bara en 25:a med defekt växellåda samt några Espace som låg utanför min lekbudget.
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Jag har själv en R25 Baccara med v6an,den finns ju inte intagen av volvo så den är svårast med,R30 borde det finnas folk som har lådor till,vet inte hur många det fanns i sverige,jag tycker det borde gå att hitta en låda från en espace eller en R30,du kan ju leta försöka leta efter R25 ..hur stor är lekbudgeten?? kan försöka hitta en ...låda.. kollade på mobile.de en r25 v6 för ca 4800 kr i hannover.komplett bara att handla
patjo

Post by patjo »

Jag är litet skeptisk till Espacelådan, borde det inte vara annan utväxling i den? Det är ju i prakriken en minivan? En bilskrot i närheten ska ha ett par lådor, en 6-växlad med "hål på ovansidan" så jag vet inte... Lekbudgeten är än så länge i det närmaste noll eftersom jag varken har nånstans att ställa grejerna än eller bestämt mig för om jag ska börja jobba igen eller inte. Pluggar nu sen ett par år tillbaka. Dumt att dra igång nåt då. Just nu ritar jag på ett par möjliga chassilösningar, längre än så har det inte hunnits.
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

ok förstår,om espace lådan är bra eller inte,det beror på om du är ute efter acc eller toppfart,en kompis till mig har en espace den gör över 200 på mätaren ,vet inte vid vilket varv dock.om du inte har någon motor så skaffa inte volvo sexan då...
patjo

Post by patjo »

"om du inte har någon motor så skaffa inte volvo sexan då..."

Ska försöka låta bli.

Kan du svara på hur mycket som är gemensamt för volvos och renaults versioner? Vev- och kamaxlar? Foder och kolvar? Finns det effekthöjande kammar och kolvar till vettiga priser? Börjar bli mycket frågor men du är den förste jag pratat med som verkar ha svar på varför det är sån skillnad på volvo och renaultversionerna.
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

jag är inte så bra på det där,om man skall satsa på en motor skall man ha den nya modellen med elektroniskt sprut,vad som passar var vet jag inte, förutom att dom nya modellerna har en ny vev med vevtapparna lite försjutna så att det skall bli symetrisk tändning vilket det inte var på dom gamla,om man tittar på fördelarlocket på den gamla sitter tändhattarna två och två med lite större mellanrum mellan dom,så är det inte på den nya motorn.Jag kan inget om dom gamla motorerna,det finns så många olika motor volymer ...kamaxlar har jag inte letat efter ,men det finns dom som slipar och tillverkar på beställning så det är inga problem,men man hittar nog inga färdiga..jag har inte letat efter några trimprylar till motorn,jag tycker den är bra som den är,det borde inte vara några problem att plocka mer hk ,då orginal hästarna är ganska låga 153hk ur 2,8 liter är inte direkt att hurra för,men jag vet att en ordentligt utförd portning på avgaskanalerna är lätt märkbart effekt höjning bara det.Så effekt går nog att hitta enkelt....jag tror att kolvar och foder från citroen eller peugots 3 liters v6 passar i 2864cc motorn.....
patjo

Post by patjo »

Ok, jag tackar så mycket för hjälpen. Jag får försöka återkomma med hur det går när (om) jag kommit igång med bygget.
Post Reply