Clio 1,4 16v 02

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Presho
Posts: 10
Joined: 02 Mar 2004, 19:03
Location: Sweden

Clio 1,4 16v 02

Post by Presho »

Hej !

Ursäkta att jag hänger här och frågar , men undrar om denna motor har balansaxlar. Detta för att kompisen som jag skrivit om i enna tråden om att han krockat en , har efter reparation uppfattat motor som livlös i låga varvtalet och mkt vibrationsbenågen?? Har jag fattat rätt ska ju denna motor avge 90% av sin maxvridmoment mellan 1750-5750 rpm. men han seger att den vaknar först över 3500 rpm? Sen upplever han motorns tommgång som vibrerande och klonckande, närmare på att han beskriver den som en diesel?

Hur ska det vara, hjälp mig, så att jag vet vad ska jag rekomendera han. Han köpte bilen som nytt och har krockat med den , men reparerade den i en auktöriserad Renault verkstan, dom säger till han att allt är som det ska vara. Bilen går bättre som kallt , har bra bottendrag i låga varv, men när den uppnått arbetstemp, börjar den gå som skrivet övan.

Lite hjälp kan man väl få, då det gäller ju en bil och verkstad i Montenegro, och det är inte mkt att lita på verkstederna därnere.

Relaterad till tråd: http://www.clubrenaultsverige.com/forum ... IC_ID=1679

MVH/Presho
Presho
Posts: 10
Joined: 02 Mar 2004, 19:03
Location: Sweden

Post by Presho »

Men snälla, kan någon beskriva om 1,4 16V motor ska va nästan död under 4000 rpm och ta 0,9l/mil på landsväg? Tycker att det är nått skummt med denna bilen. Eller?
SiteAdmin
Posts: 666
Joined: 06 Dec 2002, 20:23
Location: Sverige

Post by SiteAdmin »

Hej!
Nåt är fel helt klart (om den inte orkar någonting + drar 0.9L landsväg)
VAD som är fel vet jag dock nite, är tyvärr ingen mekaniker.

Bilen har alltså lagats efter krocken, och efter det går den sk*tdåligt?
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

det borde ju finnas synliga skador på något som är påverkat efter en krock,kan styrboxen tagit skada (vet inte var dom sitter på dom bilarna)kan ju vara ett kontaktstycke till en givare eller något annat,om lambdan ger fel signaler kan det ju bli knas.
Presho
Posts: 10
Joined: 02 Mar 2004, 19:03
Location: Sweden

Post by Presho »

Hej !

Tackar för responsen... bilen har varit på Renault och dom hadde kollat med uppkoppling med dator och ska inte visa fel från givarna eller så. Men den är ju kraftlös inder 4K rpm när den är varm. Den går ju bra mkt gämnare under uppvarmning, det märker man iom att man kör ju lågvarv då.
Post Reply