regnsensor eftermontering

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
jadran
Posts: 22
Joined: 14 Jul 2007, 22:13
Location: sthlm

regnsensor eftermontering

Post by jadran »

Hittade en begg regnsensor till salu, någon som vet om det är värt att montera om möjligt i efterhand, eller vilka delar jag måste se till att ha med?

Laguna -04
laguna touring 2.0T 2004
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Ny centraldator behövs.. typ 10.000:- Om din är utbytt någon gång så har du redan värsta modellen då kan du eftermontera regnsensor. När det är klart, behövs omprogrammering av dator.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
User avatar
jadran
Posts: 22
Joined: 14 Jul 2007, 22:13
Location: sthlm

Post by jadran »

kanske lättare då att köpa en "aftermarket" modell då?
har sett att det finns att köpa för typ 1500:-
laguna touring 2.0T 2004
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Jupp, det bespar dig antagligen en rejäl huvudvärk. :D
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Pererik Linde
Posts: 40
Joined: 16 Aug 2006, 20:29

Post by Pererik Linde »

Hoppas du provat nån Renault med sensor innnan du lägger allt för mycket pengar/ tid på saken. Jag hade defintivt struntat i sensorn helt enkelt om jag var du.

Jag trivs bra med det mesta i min Renault, men är det nåt som håller på att göra mig galen, så är det regnsensorn. :evil: Ibland blir den hysterisk och torkar frenetiskt, och ibland slår den inte alls. Intervallfunktionen har jag aldrig haft glädje av, sensorn slår tätare än glesaste slag-läget oavsett hur jag gör osv osv... Senaste försöket är med s.k. rani-off för att slippa eländet med torkarna helt. Och skiten går inte att koppla bort heller :x

Jag vet att jag inte är ensam om att störa mig på den, det har varit uppe förut här på forumet... Men eftermarknadsgrejer kanske funkar bättre - eller också är min felande - eller så är det mig det är fel på :lol:
P Linde Östersund
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

kan bli så om inte höger torkarblad inte är 100%igt i översta delen som paserar sensorn. Min funkar klockrent utan nämda fel.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
User avatar
danna
Posts: 10
Joined: 23 Oct 2006, 23:27
Location: Borlänge

Post by danna »

Nu har min bil inte gått så långt men de 700:- som regnsensorn kostade som tillval var värt varenda krona, de fungerar perfekt.
Daniel Ahlén
Renault Clio III 1,2 16v.
User avatar
jadran
Posts: 22
Joined: 14 Jul 2007, 22:13
Location: sthlm

Post by jadran »

internet firman m.sjöberg har en som ser helt intressant ut, ska kolla den närmare.
laguna touring 2.0T 2004
Post Reply