
Jag har drabbats av en drivrem som fransat upp sig och kilat in sig i vevaxeldrevet med följd att kamremmen hoppat ett okänt antal kuggar (2 enligt min mening). Trist då drivremmen byttes på verkstad i samband med service i april 06.
Jag har demonterat toppen och kan inte se några skador på ventiler eller kolvar. Ventilerna verkar täta vid vätsketest så jag tänker nog sätta ihop den igen och testa funktionen.
Behöver info om hur vevaxelläget säkerställs. Har fått tips om hålet i blocket som meddels 8 mm borr el. dylikt skall passa i vevaxeln. Vill dock gärna veta exakt hur detta går till, hur långt borr/dorn som behövs m.m.
Behöver också info om vilken toppackning jag skall köpa. Finns i 3 tjocklekar (1.35, 1.45 och 1.55) Min gamla packning har 2 stansade "hål" i den del som sitter okomprimerad utanför blocket. Vilken tjocklek motsvarar det?
Tacksam för svar från detta eminenta forum.
Hej vänner, problemet är löst. Felet var att kilen på kamdrevet gått av och kamdrevet vridits 1/4 varv jämfört med kamaxeln. Inte konstigt att märkningar inte stämde. Tyvärr är kilen integrerad i kamdrevet så nytt drev fick det bli. Motorn är ihopsatt och går finfint. Skönt att veta att hoppad kamrem inte alltid innebär haveri!
