Renault Clio -00 har olja i kylarvattnet!! Hjälp!

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Kilen81

Renault Clio -00 har olja i kylarvattnet!! Hjälp!

Post by Kilen81 »

Hejsan goa männsker, som rubriken säger har jag problem med min mormors kära Renault Clio 1,4 -00. Det började med att SBP inte godkände bilen pga. för högt Hc värde och nåt annat(har inte lappen här), då tog hon den till volvo som kollade igenom den gjorde komptest på den och konstaterade att det var brända ventiler på den :( dom skulle ha 15000:- för att laga den och det har inte min kära mormor liggande, så jag åtog mig att försöka fixa den...

Nu är frågan, kan man konstatera att det är brända ventiler bara genom att göra ett komptest? det måste väl kunna vara en del andra saker också som tex. sprucken topp, topp-packningen paj, kolvringar osv. osv...

Symptomen är följande: Dålig gång, tomgång vandrar upp och ner. svag, går knappt börna på ettan men är körbar. Olja i kylarvattnet(Avgaser?) luktar inte gott men fortfarande blåaktigt. Motoroljan är fortfarande svart.

Kan jag komma undan med att bara byta topplockspackning tro? Möjligtvis plana toppen om den blivit skev. Eller i värsta fall byta ut hela toppen? Eller är det brända ventiler verkligen? Många frågor hoppas ni orkade läsa allt!

Uppskattar alla svar!!! Tack på förhand mvh Jonathan
Jonathan Kilberg
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

mm så bara det går att "börna" så är motorn ok lr ???
oljan skall inte vara svart, det är inget bra symtom.
toppen behöver nog en ordentlig renovering, slipa in ventiler (köpa nya kanske)ventilsäten, ventiltätningar, kontrollera rakheten på toppen.
sedan går den nog bra..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Kilen81

Post by Kilen81 »

Ok "Börna" har jag väl inte riktigt gjort men det skulle inte gå om jag försökte... Jag la ner börnandet för ett par år sen 8) Ok oljan är brun/svart vilket den brukar vara? Inte är den som när man hällde i den är det jag menar... Inte heller grå alltså om det tex. kommer in vatten i oljan. Renovera toppen? Är det inte lättare att köpa en färdig på Lagabasen för 2500:-?

Det ska oxå sägas att vekstadsmannen erbjöd sig att köpa Renaulten av mormor för 10 000:-.... Då sa jag stopp.
Jonathan Kilberg
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

jo visst kan man köpa en annan ,men då vill man ju inte stoppa i något som gått en massa mil som har, tillbankade veniler och uttorkade ventiltätningar,och det kan hända ganska fort köpte en motor nyligen som gått 11000 mil avgasventilerna var lite otäta redan..men den skall ända renoveras så det gör inget...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
tak256

topp

Post by tak256 »

begagnat vet man aldrig vad man får bättre att renovera då vet man att grejorna är ok kostar ungefär lika mycket men då är den i nyskick
mer hästar ännumera åkkomfort Vel Satis 3.5 V6 Nisse Åberg veda
Kilen81

Post by Kilen81 »

ok tack för svaren, vet ni om det är lätt att se om det är brända ventiler när man lyfter toppen?
Jonathan Kilberg
tak256

topp

Post by tak256 »

du hade tänkt köpa en beg för 2500 skicka din gamla till mej så fcår du en renoverad med garanti i retur för samma pengar
Kilen81

Post by Kilen81 »

Det låter ju riktigt bra du :D Kanske lika bra å göra de riktigt mä en gång. Om den är skev planar du den då också eller? Vart bodde du nånstans?
Jonathan Kilberg
tak256

topp

Post by tak256 »

ja för mer pengar kan du ju få portat större ventiler och vasare kam då går det nog att börna man blir inte för gammal bränner däck på verllisen när ungdomrna försöker att göra det med sin volvo eller saab
tak256

topp

Post by tak256 »

adressen är bilteknik veda1161 87015utansjö jag kan plana om det behövs
Kilen81

Post by Kilen81 »

Kolla din inkorg Tak
Jonathan Kilberg
Post Reply