ingen komp efter "kamremsbyte"?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
rejsa_jon86
Posts: 2
Joined: 07 Aug 2008, 22:57
Location: v-ås

ingen komp efter "kamremsbyte"?

Post by rejsa_jon86 »

kamen gick av idag på chefens kangoo 1,4 8v 00:a idag. så va vi och köpte nya grejer på meko och skulle smälla dit.men vi får ingen komp?är de så illa att alla ventiler är krökta eller står kammen och veven fel?

någon som vet hur kam och vev ska stå?

mvh johan

tacksam för snabba svar.
johan eriksson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

hur det skall sitta borde man väl veta innan man sätter ihop allt...
men jag tror att det med 200%säkerhet är ventilsallad.
det kostar att inte sköta servicen...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
rejsa_jon86
Posts: 2
Joined: 07 Aug 2008, 22:57
Location: v-ås

Post by rejsa_jon86 »

okej.då är de vara att konstatera att renault är sk*t då =)..aldrig vart med om att en 8v motor pajat pga av en sådan sak.

sen kan de ju vara RÄTT så svårt att veta hur de ska stå om remmen gått av eller?kan ju även meddela att när man snurrar på kammen så rör sig alla ventiler normalt.

någon kunnig person MÅSTE ju veta hur de ska stå på ett renault forum?

mvh
johan eriksson
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Mig vetligen är det bara gamla bojsänken från volvo och någon 4cyl vw motor som klarar kamremsbrott utan att ventiler skadas.
Inställning av kamaxel i förhållande till kolvens övre dödpunkt görs enligt markeringarna.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
renx
Posts: 43
Joined: 15 Jul 2007, 22:17
Location: Granna-land

Post by renx »

Renault har faktisk noen motorer hvor vipparmen knekker isteden for at ventilene skadas - innlagt bristpunkt. Annars er det som Dennis sier, de fleste motorer uavsett fabrikat tål inte kamremsbrott.

Det skal følge instruksjoner om korrekt innstilling av tennpunkter med den nye kamremen - iallefall Gates kamremer har dette -i tillegg til merker på selve kamremen som matcher merket på vev + kam hjul.
Från Granna-landet vest
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

rejsa_jon86 wrote:okej.då är de vara att konstatera att renault är sk*t då =)..aldrig vart med om att en 8v motor pajat pga av en sådan sak.

sen kan de ju vara RÄTT så svårt att veta hur de ska stå om remmen gått av eller?kan ju även meddela att när man snurrar på kammen så rör sig alla ventiler normalt.

någon kunnig person MÅSTE ju veta hur de ska stå på ett renault forum?

mvh
japp jag bara menar man monterar väl inte först och frågar sedan om man inte vet... :?:
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply