Lägger in lite bilder på ett nyinkommet projekt jag inte kunde hålla fingrarna borta ifrån. Står egentligen mitt i ett rullande Hundkojeprojekt och en orullande Chrysler Imperial. En 12 Gordini blev dock för mycket frestelse, impulsköp - igen - och fattig (are) men lycklig är nu båda garagen fyllda...

Ursäkta för hemlighetsmakeriet med regnumret, men den har just nu lånad identitet från en tamare, men legal, kusin....

Bilen togs in till Sverige av Gert Elison, tidigare Renaultmekaniker och glassmagnat nere i Varberg. Han köpte den genom goda kontakter via dåvarande generalagenten. Gert drev auktoriserad Renaultverkstad i Varberg, så alldeles kontaktlös var han inte.

Bilen kördes på bana, men fick tidigt ny karossform på grund av avåkning. Gert gjorde i ordning bilen igen och sålde den vidare. Då för tiden, 1972, var Sveriges avgasregler så pass hårda att 12:an inte kunde typas i Sverige. Den förblev därför oregistrerad och därmed oanvänd. Idag står mätaren på strax under 200 mil (!) och även om en och annan irriterar sig på Sveriges EU-inträde så har det åtminstone gjort denna bils registrering möjlig. Finns det någon äkta R1173 i trafik i Sverige? Källorna påstår att två exemplar importerades utan att bli registrerade, en sorts gråimport av generalagenten, men kanske har några exemplar letat sig hit på senare år?

Tidigare ägaren jobbade bland annat med plåtslageri och har gjort ett bra jobb med bilen. Kvar att fixa är en hel del småsaker, det främsta är att få den att gå för full maskin. Webrarna verkar ledsna och bensinfiltret skvallrar om att tanken innehåller mycket annat än bensin. Först på listan blir en ordentlig rengöring av bränslesystemet, får hoppas att det ska ge tillbaka kraften. Motorn påstås ha varit uppe och hälsat på Arne Berg, men om detta är sant eller inte återstår att se.

Framsätena är tyvärr förlorade. Då den gick direkt till racing, vet jag inte heller längre vilka säten den såldes med från fabrik. Har pratat hastigt med Gert, som numera säljer skandinaviska förnödenheter (snus och kvällstidningar t ex) utanför Torrevieja. Skall se om lite sangria kanske kan friska upp hans minne nästa gång vi får kontakt. VEM HAR SVARTA TS-SÄTEN? De satt även i vissa Gordini, klädselns utseende framgår av baksätesbilden, baksätet är troligtvis det som följde med bilen original.

Tidigt åttiotal körde jag R8 Gordini. Studier och dumhet gjorde att jag sålde den, men även om den var körd både på sida och tak, hade den gärna fått vara kvar idag. Såg att varvräknaren på eBay såldes dyrare än hela min bil 1985. Syrligt. Desto roligare då att 12:an luktar precis som 8:an! Är det klädseln eller är det motorn? Rena tidsmaskinen i vilket fall. Och ljudet - största njutningsfaktorn lär komma från dessa två musikinstrument... Inte i toppform idag, både sordin och mollton för tillfället, men thinner, tålamod och skruvmejslar borde kunna få upp stämsången.

Gordinikåpan finns också kvar, men ska snyggas till lite.

Knappt synligt, men här står det... 1173
Har fått låna några kort av Gert från det glada 70-talet, ska ladda upp dem också när fotoaffären är färdig. Förhoppningsvis har jag bättre ton i motorn då också. Fortsättning följer - och SNÄLLA - leta svarta tygstolar, någon....

Hade stolarna varit kvar, borde de sett ut som här ovan. Mina är ersatta med samma typ av stol, men fel färg, någon sjuttiotalsljusbrun-orange mishmash. Byter gärna bort dem om det passar någon bättre, bara det kan leta sig hit ett par svarta av rätt typ.
Törs inte delge er det ynkliga ljudet ur min för tillfället, vill att den andas för fulla segel först, men en youtubelänk kan ju väcka lite begär under tiden..
http://www.youtube.com/watch?v=tmQn3gZG ... re=related
(':!:') UPPDATERING!!(':!:')
Den likaså Varbergbördige moto-crosstjärnan Sven-Olof Höök hämtade Gerts gamla bilder i fotoaffären i Varberg häromdagen. Det tackar jag för. Såhär såg bilen ut då det begav sig, med lokala sponsorer och allt.

Vet inte vilken tävling bilderna är ifrån, kanske någon som var med på den tiden hittar några ledtrådar.

På bilden ovan har originalfärgen försvunnit, antagligen är det bilen efter Gerts vurpa och därpå följande reparation. När Gert sålde den vidare var det till någon som eventuellt skulle använda den som rallycrossbil. Här ska det dock vara Gert själv bakom ratten. Någon som känner igen bilen i den här skepnaden?