Strul med ägarbyte..

Babbla om allt eller inget här som inte passar in någon annanstans

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
Clio_fidde
Posts: 780
Joined: 28 Dec 2003, 14:24
Location: Borås

Strul med ägarbyte..

Post by Clio_fidde »

Sålde min 740 för ett tag sen och gjorde en miss som jag inte tänker göra om igen. Köparen bad att få posta på ägarbeviset själv då han ville att hans förälder skulle stå på bilen. Fine tänkte jag, stressad som jag var då jag själv skulle åka och titta på bil.. Men vi skrev ju på kvitto om att han köpt bilen så jag tänkte det inte skulle vara några problem..verkade ju vara en bra kille med. :?

Dagarna gick, veckorna gick och jag börja reagera på att det inte kommit nått på posten.. Går in på transportstyrelsens sida och kollar bilen..inget byte.. Hörde av mig till honom och han påstod att han postat det dagen innan.. väntar någon dag igen men fortfarande inget byte! Blir fan tokig! Har inte tid med sånt här.. ska bli farsa närsom och har annat och ta hand om..

Har pratat med transportstyrelsen idag, och dom tycker jag ska höra av mig till honom igen, men han svarar inte på mina sms. Beställer jag nytt ägarbevis så gäller ju inte det gamla. Förstår inte att det kan va så jävla svårt att lägga den på lådan..

Har GOD lust att anmäla bilen stulen.. eller ställa av den.. :roll: :?:
Fredrik Salokangas - Borås #1418
Renault Clio 16V - busbilen
Renault Laguna 2.0T - familjebilen
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Strul med ägarbyte..

Post by Joakim16v »

Jag skulle nog ringa och höra med polisen eller transportstyrelsen vad som händer om du skulle ställa av/anmäla stulen och de kommer på honom med att köra bilen. Du vill ju inte bli drabbad av böter för att han kör med avställd bil t.ex. I övrigt låter det som acceptabla åtgärder för mig.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
User avatar
Clio_fidde
Posts: 780
Joined: 28 Dec 2003, 14:24
Location: Borås

Re: Strul med ägarbyte..

Post by Clio_fidde »

Nä precis. Skulle han krocka eller vad som helst så står det ju på mig.. Fick tag på honom innan, han blev nog lite brun i byxan när jag gav honom alternativen, skicka in, skaffa nytt, eller polisen.. inte så svårt att välja.. :twisted:
Fredrik Salokangas - Borås #1418
Renault Clio 16V - busbilen
Renault Laguna 2.0T - familjebilen
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Strul med ägarbyte..

Post by Joakim16v »

Ja, vi får hoppas att han tar sitt förnuft tillfånga..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Hobbe
Posts: 9
Joined: 04 Aug 2010, 13:58
Location: Stockholm

Re: Strul med ägarbyte..

Post by Hobbe »

Ganska vanligt fel som många tyvärr gör och lika trassligt att lösa varje gång.

Det vanligaste folk gör är att (om du har hans namn/personnr) beställa nya regbevis och förfalska personen i frågas namnteckning på det nya regbeviset.

Sen är det bara att hålla tummarna att under den tiden bilen var hans (fast din på pappret) att han inte har dragit på sig p-böter (eller värre saker) osv.

Misstänker dock att du inte har hans namn och fulla personnr och då är det bara stöldanmälning som gäller.

Ett tips isådantfall kan vara och ringa till honom och berätta detta då det kan ge honom lite eld i baken att lägga på regbeviset på lådan. Tänk på att det tar ett par tre, fyra eller fem dagar innan allt har gått runt med posten/transportstyrelsen/posten så du ger honom lite respit innan du stöldanmäler den.

Lycka till och följ gärna upp tråden.

Mvh
Hobbe
Erik Bergquist
User avatar
würth
Posts: 57
Joined: 10 Aug 2010, 13:00
Location: Pajala

Re: Strul med ägarbyte..

Post by würth »

Har du långt till honom ? :twisted:
Renault TS R -77 /care
User avatar
Clio_fidde
Posts: 780
Joined: 28 Dec 2003, 14:24
Location: Borås

Re: Strul med ägarbyte..

Post by Clio_fidde »

würth wrote:Har du långt till honom ? :twisted:
Hähä knappt 1km! :twisted:

Men det har löst sig nu, blev nog lite fart på honom det sista!
Fredrik Salokangas - Borås #1418
Renault Clio 16V - busbilen
Renault Laguna 2.0T - familjebilen
User avatar
würth
Posts: 57
Joined: 10 Aug 2010, 13:00
Location: Pajala

Re: Strul med ägarbyte..

Post by würth »

Clio_fidde wrote:
würth wrote:Har du långt till honom ? :twisted:
Hähä knappt 1km! :twisted:

Men det har löst sig nu, blev nog lite fart på honom det sista!
om det inte hade fixat sej så hade du väll fått tagit fram brännbollsträet.
Renault TS R -77 /care
User avatar
Kaparn
Posts: 49
Joined: 22 Apr 2009, 05:33
Location: Älmhult

Re: Strul med ägarbyte..

Post by Kaparn »

Jag gjorde nyligen ett annat misstag vid en bilförsäljning.
Att inte lämna med den gula delen det visste jag sedan tidigare då min bror sålde en Opel kadett till en zigenare [smilie=07.gif] .
Men den här gången så sålde jag en bil som var avställd och köparen bad att få med den blåa delen och det tyckte jag inte att det kunde vara något problem med.
Problemet uppenbarade sig ett par dagar senare när det visade sig att den nya ägaren hade gått in på internet och använt sig av mina uppgifter för att ställa på bilen varpå jag åkte på bilskatt och det jävla trafikförsäkringsföreningen för ett par dagar innan ägarbytet gått igenom nu löste det sig med lite hot men det var drygt för idioten fattade ingenting och tyckte att det ordnar sig nog (han tyckte nog att det var praktiskt att slippa betala).
Hjulen äro rundare på min Rennå.
/Hasse Kaplan
Post Reply