Skall givetvis granska servicebok och försöka utläsa om det gjorts enligt serviceplanen för bilen. 12000 eller 5 år för Scenic för kamremspaketet har jag förstått. (Vad som gäller där emellan har jag inte lyckats läsa mig till.) Utan att ha kollat serviceboken så gissar jag att det är dags nu igen (10 år) och att jag därför kan vänta mig en 6000-7000 kr kostnad för detta?
Vad jag har förstått så har alla Renault från 2000 fått extra rostskyddsbehandling, och alla täcks av en 12-årig garanti på rostskador? Vad täcks isf av den - rubb och stubb? (Såg en riktigt rostig 00:a tidigare idag, framför allt kring hjulhus men även i motorutrymmet - hoppas inte få se samma sak igen.)
Jag har sett andra fråga efter gör-det-själv-böcker, men jag har inte sett något svar. Jag är mest ute efter att läsa in mig tillräckligt så att jag kan förstå vad verkstaden säger framöver, och ev pruta med försäljare. Min kompetens sträcker sig inte längre än gymnasiets fysik med genomgång av fyrtakt och tändstift.
Bor i Göteborg och efter att ha läst ett 50-tal inlägg så jag ser fram mot att göra bekantskap med Hamo Bilservice, som bara fått ros i div trådar.
Tacksam för alla former av tips!