Hej!
Tänkte bara bidra med mina funderingar och tankar i detta problem.
Din bil vill inte starta .. du har läst ut en felkod på vevaxellägesgivaren som dessutom är permanent.. du har provat byta givare men detta hjälpte ej... Ok
men om du nu bytt givare och problemet fortfarande är kvar så måste du väll ta och fortsätta felsökningen och se varför felet är kvar, inte bara PROVA byta ut styrenheten hur som hellst ( dessutom fundera på en beggad, kommer ej gå med 100% säkerhet, den andra bilens startspärrskod kommer ligga kvar precis som Tony redan skrivit)
Har du exempelvis skruvat ur givaren och kontrollerat ned i hålet att svänghjulet är helt och fint? Har ngn/ngra kuggar slagits av så kommer inte signalen stämma och därmed ej bilen starta.
Ser svänghjulet fint ut.. ja då är det ngt annat. Är t.ex kablarna till givaren ok? gjort ett belastningsprov av dem? ( dvs använda t.ex en lampa som kontroll att dem leder ström)
Isf måste du även ta reda på vilka stift på motorstyreneheten som är kopplade till givaren.
Megane 99:or brukar ha problem med kabelmattorna, till motorn i synnerhet.
Det är därför du måste belasta kablarna för att se om dem inte oxiderat av ngnstans.
En mycket svag ström på en kabel som är kopplat till relä kan göra att det står och tickar.
Mitt tips är att du skaffar fram ett kopplingsschema över bilen på ett eller annat vis, sedan ber du din mekanikerkollega om hjälp med felsökning.
Byt INTE ut ngn styrenhet eller dyl dyrt innan ni kommit fram till att det med 100% säkerhet är fel på just detta
happy hunting
Vh Johnny