SÅLT
Moderator: Forumpolisen
Re: Bromsskivor + belägg
Det har vi redan,problemet är att 280mm skivorna tar kylluften från fälgsidan, så det gör inte så mycket om man tar in luft i hjulhusetAlpine Linus wrote:Satsa på friskluftkanaler ist
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Bromsskivor + belägg
Behåll de gamla skivorna till de är slut. De kyler ju förträffligt bra, det är ju bevisat
Så moddar vi de nya i lugn och ro.

Så moddar vi de nya i lugn och ro.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Bromsskivor + belägg
jo men då behöver jag nya klossar till dom, det är inte standardklossar precis.Dennis wrote:Behåll de gamla skivorna till de är slut. De kyler ju förträffligt bra, det är ju bevisat![]()
Så moddar vi de nya i lugn och ro.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Bromsskivor + belägg
Skönt att det gick smidigt!
Angående kylning?
Hur moddar ni skivorna?
Det bästa är ju att köra borrade skivor men dom spricker väldigt lätt vid för hög värme så en slang från stötfångare (dimljushål osv) som fästs vid spindel eller fjäderben funkar väldigt bra... För att göra det ännu bättre och i mån av plats kan man göra som en liten tratt för att sprida ut luften lite!
Angående kylning?
Hur moddar ni skivorna?
Det bästa är ju att köra borrade skivor men dom spricker väldigt lätt vid för hög värme så en slang från stötfångare (dimljushål osv) som fästs vid spindel eller fjäderben funkar väldigt bra... För att göra det ännu bättre och i mån av plats kan man göra som en liten tratt för att sprida ut luften lite!
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
Re: Bromsskivor + belägg
vi har hål rakt in från fronten, dimljusen är borta men inga slangarr5racing wrote:Skönt att det gick smidigt!
Angående kylning?
Hur moddar ni skivorna?
Det bästa är ju att köra borrade skivor men dom spricker väldigt lätt vid för hög värme så en slang från stötfångare (dimljushål osv) som fästs vid spindel eller fjäderben funkar väldigt bra... För att göra det ännu bättre och i mån av plats kan man göra som en liten tratt för att sprida ut luften lite!

Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Bromsskivor + belägg
ahaa okej
Varfär har ni hål sådär? blir kylningen bättre?
Borde inte varmluften trängas in vid navet?
Antar att ni har plockat bort bromsköldarna som är onödiga redan från fabrik!
Har ni provat med hålborrade skivor och märkt skillnad?
Vet att tex carrera cup porschar har hålborrat och dom kostar cirka 7000/st
Eller ännu värre på ferrari 430 scuderia som har keramiska skivor som även dom är borrade... funkar super tills dom överhettar och spricker...
På en vanlig racingbil eller trackday bil funkar hålborrat kanon så länge man inte "smygbromsar" som man gör på vägen!

Varfär har ni hål sådär? blir kylningen bättre?
Borde inte varmluften trängas in vid navet?
Antar att ni har plockat bort bromsköldarna som är onödiga redan från fabrik!
Har ni provat med hålborrade skivor och märkt skillnad?
Vet att tex carrera cup porschar har hålborrat och dom kostar cirka 7000/st

Eller ännu värre på ferrari 430 scuderia som har keramiska skivor som även dom är borrade... funkar super tills dom överhettar och spricker...

På en vanlig racingbil eller trackday bil funkar hålborrat kanon så länge man inte "smygbromsar" som man gör på vägen!
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
Re: Bromsskivor + belägg
Eftersom kylningen på dessa skivor är byggda för att ta luften från utsidan dvs där fälgen sitter,så har vi gjort dessa hål för att ta kylning från insidan åxå, tittar man genom hålen så sitter kylkanalerna i skivan , gissa om det blir bättre med kalluft från bägge hållenr5racing wrote:ahaa okej![]()
Varfär har ni hål sådär? blir kylningen bättre?
Borde inte varmluften trängas in vid navet?
Antar att ni har plockat bort bromsköldarna som är onödiga redan från fabrik!
Har ni provat med hålborrade skivor och märkt skillnad?
Vet att tex carrera cup porschar har hålborrat och dom kostar cirka 7000/st![]()
Eller ännu värre på ferrari 430 scuderia som har keramiska skivor som även dom är borrade... funkar super tills dom överhettar och spricker...
På en vanlig racingbil eller trackday bil funkar hålborrat kanon så länge man inte "smygbromsar" som man gör på vägen!

Luften kan inte gå utifrån och in pga rotationen därför tar den luft från centrum och slungar ut den i ytterkanten på skivan,därför blir det inte varmt vid navet, våra 262mm skivor har kylning från insidan därför gjorde vi såhär.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Bromsskivor + belägg
Okej där ser man 
Ska eventuellt borra mina raceskivor på femman då jag har små fälgar som inte får in luft alls knappt... Kommer bygga riktiga kylkanaler och en massa annat trix

Ska eventuellt borra mina raceskivor på femman då jag har små fälgar som inte får in luft alls knappt... Kommer bygga riktiga kylkanaler och en massa annat trix

Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
-
- Posts: 460
- Joined: 27 Nov 2009, 22:52
- Location: Sjövik
Re: Bromsskivor + belägg
men du har ju inte ventilerat heller.... gör det så mkt skillnad med borrning verkligen?r5racing wrote:Okej där ser man
Ska eventuellt borra mina raceskivor på femman då jag har små fälgar som inte får in luft alls knappt... Kommer bygga riktiga kylkanaler och en massa annat trix
hade jag stött på problem med femman din hade jag istället kollat på möjligheten till andra fälgar som släpper igenom mer luft eller byggt fläktar å satt på utanpå. eller helt "enkelt" byggt om till Alpine GR2 (r12g/r17ts/Turbo1&2 frambromsar).
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Re: SÅLT
Borrat är en typ av ventilering därav ska jag göra det "EVENTUELLT"!!
Varför ska jag slita arslet av mig för att hitta 13" fälgar som passar R5 som knappt har ekrar? När jag lika gärna kan spara på det och åka med det jag har med riktiga kanalaer osv
Sen tänker jag defentivt inte åka något annat än 5a bromsar därmot kommer jag byta till Alpine bromsar fram, då mina skivor är lite större och andra ok!
Har aldrig sett en fälg med en fläkt på och hur länge skulle den sitta kvar på en racingbil?
Vid minsta kontakt kommer den flyga av, det är inte första gången jag råkar ut för en sån smäll...
I min homologeringshandling så finns inte dom bromsar du listar för alpine så vart du hittat det vet jag inte!
Varför ska jag slita arslet av mig för att hitta 13" fälgar som passar R5 som knappt har ekrar? När jag lika gärna kan spara på det och åka med det jag har med riktiga kanalaer osv
Sen tänker jag defentivt inte åka något annat än 5a bromsar därmot kommer jag byta till Alpine bromsar fram, då mina skivor är lite större och andra ok!
Har aldrig sett en fälg med en fläkt på och hur länge skulle den sitta kvar på en racingbil?
Vid minsta kontakt kommer den flyga av, det är inte första gången jag råkar ut för en sån smäll...
I min homologeringshandling så finns inte dom bromsar du listar för alpine så vart du hittat det vet jag inte!
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
Re: SÅLT
Ingen ide att borra en liten solid skiva, se till att du kyler ordentligt,med kylluft från fronten.r5racing wrote:Borrat är en typ av ventilering därav ska jag göra det "EVENTUELLT"!!
Varför ska jag slita arslet av mig för att hitta 13" fälgar som passar R5 som knappt har ekrar? När jag lika gärna kan spara på det och åka med det jag har med riktiga kanalaer osv
Sen tänker jag defentivt inte åka något annat än 5a bromsar därmot kommer jag byta till Alpine bromsar fram, då mina skivor är lite större och andra ok!
Har aldrig sett en fälg med en fläkt på och hur länge skulle den sitta kvar på en racingbil?
Vid minsta kontakt kommer den flyga av, det är inte första gången jag råkar ut för en sån smäll...
I min homologeringshandling så finns inte dom bromsar du listar för alpine så vart du hittat det vet jag inte!
Finns det inga ventilerade man får använda ?? rejsbil med solida skivor rimmar illa.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
-
- Posts: 460
- Joined: 27 Nov 2009, 22:52
- Location: Sjövik
Re: SÅLT
Tony wrote:Ingen ide att borra en liten solid skiva, se till att du kyler ordentligt,med kylluft från fronten.r5racing wrote:Borrat är en typ av ventilering därav ska jag göra det "EVENTUELLT"!!
Varför ska jag slita arslet av mig för att hitta 13" fälgar som passar R5 som knappt har ekrar? När jag lika gärna kan spara på det och åka med det jag har med riktiga kanalaer osv
Sen tänker jag defentivt inte åka något annat än 5a bromsar därmot kommer jag byta till Alpine bromsar fram, då mina skivor är lite större och andra ok!
Har aldrig sett en fälg med en fläkt på och hur länge skulle den sitta kvar på en racingbil?
Vid minsta kontakt kommer den flyga av, det är inte första gången jag råkar ut för en sån smäll...
I min homologeringshandling så finns inte dom bromsar du listar för alpine så vart du hittat det vet jag inte!
Finns det inga ventilerade man får använda ?? rejsbil med solida skivor rimmar illa.
R5 Alpine groupe2 har ventilerade skivor fram och samma nav som tex r12g dvs 3x130 bultdelning. Sedan varför det inte står i Jimmys homologiseringspapper vet jag inte.... Kan vara för att det är homologiserings papper för dem första åren r5 cup i Frankrike när dem körde solida fram skivor(original).
Sedan Känns de ju knappas som man behöver några värstingbromsar med ca 800kilo att få stop på med 100hästar och en kille som vet hur man bromsar. Måste räcka med luftflöde från fronten? Har du fått bromsfade någon gång med femman jimmy??
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Re: SÅLT
Jo det gör faktiskt nytta med lite hål i skivan...
Jo det blir riktiga kylkanaler så det ska vara lugnt..
Linus då vill jag att du visar Homologeringshandlingen för mig då jag har samtliga utom på R5 turbon....
Och nej det är inte från cup pappren då det är en gr1 bil och inte gr2 och jag vet inte vad du kan om racing och dess bromsar... men när man kör race vill man gärna inte råka ut för fade och tro mig att komma efter en lång raka i 150-160 och bromsen tar i golvet är ingen höjdare...
Vid ett race när man kör på fullt tempo hela tiden klarar inte bromsar värmen och därför vid ventilation blir bromsen bättre och håller längre...
Om du vill veta hur det är med fade på en racebil så dra ur beläggen och kör i 200 och bromsa 100 meter från en vägg!
Jo det blir riktiga kylkanaler så det ska vara lugnt..
Linus då vill jag att du visar Homologeringshandlingen för mig då jag har samtliga utom på R5 turbon....
Och nej det är inte från cup pappren då det är en gr1 bil och inte gr2 och jag vet inte vad du kan om racing och dess bromsar... men när man kör race vill man gärna inte råka ut för fade och tro mig att komma efter en lång raka i 150-160 och bromsen tar i golvet är ingen höjdare...
Vid ett race när man kör på fullt tempo hela tiden klarar inte bromsar värmen och därför vid ventilation blir bromsen bättre och håller längre...
Om du vill veta hur det är med fade på en racebil så dra ur beläggen och kör i 200 och bromsa 100 meter från en vägg!
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
Re: SÅLT
jag hade 325x30mm skivor på min 800kilos r5 

Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
-
- Posts: 460
- Joined: 27 Nov 2009, 22:52
- Location: Sjövik
Re: SÅLT
jävlar va aggressiv man kan vara då.r5racing wrote:Jo det gör faktiskt nytta med lite hål i skivan...
Jo det blir riktiga kylkanaler så det ska vara lugnt..
Linus då vill jag att du visar Homologeringshandlingen för mig då jag har samtliga utom på R5 turbon....
Och nej det är inte från cup pappren då det är en gr1 bil och inte gr2 och jag vet inte vad du kan om racing och dess bromsar... men när man kör race vill man gärna inte råka ut för fade och tro mig att komma efter en lång raka i 150-160 och bromsen tar i golvet är ingen höjdare...
Vid ett race när man kör på fullt tempo hela tiden klarar inte bromsar värmen och därför vid ventilation blir bromsen bättre och håller längre...
Om du vill veta hur det är med fade på en racebil så dra ur beläggen och kör i 200 och bromsa 100 meter från en vägg!
Lust att upplysa mig om gr1 reglementet? är det inte standard touring car typ? Så du får inte ändra någonting i princip. måste köra med original fälg/däckstorlek och bilen skall vara homologiserad 5000 identiska bilar på en 12 månaders period?
För du snackar uppenbarligen gr1 RACING och jag pratar gr2 RALLY eller?
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo