Jag har mycket god kunskap på startspärr när det gäller VAG bilar, men för skojs skull köpte jag en Reanult Megane 1998 som har trasig startspärr men är i gott skick förövrigt bara för att lära mig.
Så jag har sökt här men inte hittat något som löser startspärren för alltid.
Den fyrsiffriga koden fick jag efter att jag skruvat isär nyckel kört det inpräntade i ett DOS program (Trantir).
Kör tricket med att hålla inne centrallås knappen på panelen och räknar, tjo ho bilen startar.
Riktar nyckeln mot dosan under backspegeln enligt olika procedurer jag hittat här, men inget händer.
Jag har kollat via kameran i mobilen att bägge nycklarnas diod lyser som det skall.
Så jag plockar ner mottagaren från taket, och ut rinner cirka en äggkopp med vatten och kretskortet är blöt, så jag utgår ifrån att den har gjort sitt.
Om jag fattat saker och ting rätt så kan man inte bara hämta en mottagare från skroten och byta, men om man gör det kan man inte flytta över eepromen från originalet för det är väl där koden skall matcha?
Har jag missat att göra något eller tänkt fel? Hur får jag en permanent fungerande startspärr?
På VAG bilar kan jag läsa in ECU och spara till bin och skriva om den och få bort startspärren, finns den möjligheten på Renault?
Har någon erfarenhet av Renault immobiliser emulator som finns att köpa på Ebay ?
Förslag på bra att ha kablar och program vara tar jag gärna emot, Renault Can Clip är det något jag skulle kunna ha glädje av nu ?
Bild på Renault immobiliser emulator
Min ECU
Tack på förhand.