scenic -00 dog vid körning *Felet lokaliserat*

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
hedbyn
Posts: 59
Joined: 09 Jun 2009, 12:36
Location: stockholm

Post by hedbyn »

Hej, har du kollat att jordflätan är hel och att det inte ärgat? Mellan motor o chassì?

Lelle
Lennart Lindholm
nicklas
Posts: 54
Joined: 13 Apr 2008, 14:24
Location: Höganäs

Post by nicklas »

Hej !
Var faktiskt precis ute och kollade det och allt verkar ok.
Testade för säkerhets skull med startkabel mellan batteriminus och till motorblocket,men det hjälpte tyvärr inte.
Fick även tips att kolla microrelä i säkringsboxen i motorrummet och det har jag nyss gjort .
Alla OK.
Tycker det är konstigt att jag endast har 12 volt till en av tändspolarna (längs till höger sett framifrån).
Vad fasen kan orsaka det ?
Nicklas Olofsson
hedbyn
Posts: 59
Joined: 09 Jun 2009, 12:36
Location: stockholm

Post by hedbyn »

Har du kollat kablaget till tändspolen? Enligt mitt schema på min bil -98 så sitter bränslerelät på samma säkring som tändspolarna....(enligt schemat)
Så om ena tändspolen har 12V så kan det vara avbrott/dålig kontakt till den.

Lelle
Lennart Lindholm
nicklas
Posts: 54
Joined: 13 Apr 2008, 14:24
Location: Höganäs

Post by nicklas »

Hej igen !
På mitt schema för min bil ser det också ut som du säger,dock visar det också 2 olika anslutningar till databoxen.
Vet inte exakt hur det egentligen är tänkt att fungera när det gäller tändordning och vad det är som styr den.
Som jag skrev innan har jag bytt TDC-givaren utan resultat.
Det finns på mitt schema någon typ av förbindningspunkt mellan spolarna och bränslereläet men jag har inte lyckats hitta den ännu.
Nicklas Olofsson
hedbyn
Posts: 59
Joined: 09 Jun 2009, 12:36
Location: stockholm

Post by hedbyn »

Testa o mät (sumra)mellan tändspolarna för enligt schemat ska de ha kontakt med varandra...

Lelle
Lennart Lindholm
nicklas
Posts: 54
Joined: 13 Apr 2008, 14:24
Location: Höganäs

Post by nicklas »

Hej !
Det har jag faktiskt testat.
De 2 yttersta har förbindelse med varandra och likaså har de två mittersta.
Stämmer inte riktigt enligt boken, men det brukar det å andra sidan aldrig riktigt göra.
Har även testat mäta från multikontakten på databoxen och till de två tändspolar som boken visar att den skall ha kontakt med och även där är det ok.
Jag har snart inget hår kvar.
:cry:
Nicklas Olofsson
hedbyn
Posts: 59
Joined: 09 Jun 2009, 12:36
Location: stockholm

Post by hedbyn »

Mysko... Om du nu har kontakt mellan tändspolarna och har 12V till den ena så borde du ha 12V till den andra oxå!

Vete f-n, men jag skulle nog testa o tjyva 12V från säkringen direkt till den "döda" tändspolen o testa om han startar...

Men det är jag det...

Lelle
Lennart Lindholm
nicklas
Posts: 54
Joined: 13 Apr 2008, 14:24
Location: Höganäs

Post by nicklas »

3 av 4 tändspolar är döda.
Alltså ingen ström till dem.
Skall dom ha ström hela tiden ?
Eller styrs det av databoxen vilken tändspole som skall ha ström när ?
Hela bilen är jävligt mysko.
Funderar snart på en dunk bensin och en tändsticka.
:lol:
Nicklas Olofsson
hedbyn
Posts: 59
Joined: 09 Jun 2009, 12:36
Location: stockholm

Post by hedbyn »

Vet inte riktigt hur det där fungerar... Men har du provat byta tändspolarna eller byta plats på dom? för att se om problemet följer med? Om man nu kan göra så...

Lelle
Lennart Lindholm
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Tändspolarna skall ha konstant 12v och styrboxen jordar signalen när den skall tända
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
nicklas
Posts: 54
Joined: 13 Apr 2008, 14:24
Location: Höganäs

Post by nicklas »

OK
Så om jag mäter mellan chassit och ett av stiften på varje tändspole så skall jag ha konstant 12 volt när tändningen är tillslagen ?

Har tändspolarna anslutning till varandra eller kan jag ta loss alla kablarna till spolarna när jag mäter ?

Som jag tidigare skrev började problemen med att bilen var svårstartad när den stått i solen och blivit varm.
Bytt TDC-sensor utan resultat.
Kan man få TDC-sensorn i fel läge när skruvar och allt passar som det skall ?
När jag köpte ny sensor fick jag även nytt kablage med kontakt som jag också bytt.


MVH
Nicklas
Nicklas Olofsson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Låter som du har wastedfire på spolarna, dvs boxen tänder 1,4 och 2,3 samtidigt därför har du kontakt mellan spolarna.
Nu är jag inte fullt insatt i ditt problem, men om du låter kablarna sitta kvar på tändspolarna och lyfter tändspolarna så att du kan se om dom ger gnista som dom skall om 1st inte ger gnista och du flyttar om spolarna skall den trasiga sitta på ett annat ställe annars har du något fel i bilen annars är det bara en trasig spole.
OBS får inte starta med kablarna borta från någon tändspole då kan du förstöra styrboxen..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
nicklas
Posts: 54
Joined: 13 Apr 2008, 14:24
Location: Höganäs

Post by nicklas »

Kan bilen vara omöjlig att starta p.g.a. en trasig tändspole ?
Och kan även mina problem vid varmt väder bero på en trasig spole ?

Enligt min bok skall spolarna hålla 2 ohm men mina visar mindre (allihopa).
Vet du vad resistansen skall vara ?
Nicklas Olofsson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

nicklas wrote:Kan bilen vara omöjlig att starta p.g.a. en trasig tändspole ?
Och kan även mina problem vid varmt väder bero på en trasig spole ?

Enligt min bok skall spolarna hålla 2 ohm men mina visar mindre (allihopa).
Vet du vad resistansen skall vara ?
nej den skall inte vara omöjlig att starta om en spole är dålig..kan inte resistansen
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
nicklas
Posts: 54
Joined: 13 Apr 2008, 14:24
Location: Höganäs

Post by nicklas »

Kan det tänkas vara så att mer än en spole är sönder och därför omöjlig att starta ?

Resistansen skall enligt min bok vara 2 ohm men när jag mäter är det 1 ohm.

Vet inte om det är mätfel eller nåt annat.
Nicklas Olofsson
Post Reply