scenic -00 dog vid körning *Felet lokaliserat*
Moderator: Forumpolisen
Hej !
Var faktiskt precis ute och kollade det och allt verkar ok.
Testade för säkerhets skull med startkabel mellan batteriminus och till motorblocket,men det hjälpte tyvärr inte.
Fick även tips att kolla microrelä i säkringsboxen i motorrummet och det har jag nyss gjort .
Alla OK.
Tycker det är konstigt att jag endast har 12 volt till en av tändspolarna (längs till höger sett framifrån).
Vad fasen kan orsaka det ?
Var faktiskt precis ute och kollade det och allt verkar ok.
Testade för säkerhets skull med startkabel mellan batteriminus och till motorblocket,men det hjälpte tyvärr inte.
Fick även tips att kolla microrelä i säkringsboxen i motorrummet och det har jag nyss gjort .
Alla OK.
Tycker det är konstigt att jag endast har 12 volt till en av tändspolarna (längs till höger sett framifrån).
Vad fasen kan orsaka det ?
Nicklas Olofsson
Hej igen !
På mitt schema för min bil ser det också ut som du säger,dock visar det också 2 olika anslutningar till databoxen.
Vet inte exakt hur det egentligen är tänkt att fungera när det gäller tändordning och vad det är som styr den.
Som jag skrev innan har jag bytt TDC-givaren utan resultat.
Det finns på mitt schema någon typ av förbindningspunkt mellan spolarna och bränslereläet men jag har inte lyckats hitta den ännu.
På mitt schema för min bil ser det också ut som du säger,dock visar det också 2 olika anslutningar till databoxen.
Vet inte exakt hur det egentligen är tänkt att fungera när det gäller tändordning och vad det är som styr den.
Som jag skrev innan har jag bytt TDC-givaren utan resultat.
Det finns på mitt schema någon typ av förbindningspunkt mellan spolarna och bränslereläet men jag har inte lyckats hitta den ännu.
Nicklas Olofsson
Hej !
Det har jag faktiskt testat.
De 2 yttersta har förbindelse med varandra och likaså har de två mittersta.
Stämmer inte riktigt enligt boken, men det brukar det å andra sidan aldrig riktigt göra.
Har även testat mäta från multikontakten på databoxen och till de två tändspolar som boken visar att den skall ha kontakt med och även där är det ok.
Jag har snart inget hår kvar.

Det har jag faktiskt testat.
De 2 yttersta har förbindelse med varandra och likaså har de två mittersta.
Stämmer inte riktigt enligt boken, men det brukar det å andra sidan aldrig riktigt göra.
Har även testat mäta från multikontakten på databoxen och till de två tändspolar som boken visar att den skall ha kontakt med och även där är det ok.
Jag har snart inget hår kvar.

Nicklas Olofsson
OK
Så om jag mäter mellan chassit och ett av stiften på varje tändspole så skall jag ha konstant 12 volt när tändningen är tillslagen ?
Har tändspolarna anslutning till varandra eller kan jag ta loss alla kablarna till spolarna när jag mäter ?
Som jag tidigare skrev började problemen med att bilen var svårstartad när den stått i solen och blivit varm.
Bytt TDC-sensor utan resultat.
Kan man få TDC-sensorn i fel läge när skruvar och allt passar som det skall ?
När jag köpte ny sensor fick jag även nytt kablage med kontakt som jag också bytt.
MVH
Nicklas
Så om jag mäter mellan chassit och ett av stiften på varje tändspole så skall jag ha konstant 12 volt när tändningen är tillslagen ?
Har tändspolarna anslutning till varandra eller kan jag ta loss alla kablarna till spolarna när jag mäter ?
Som jag tidigare skrev började problemen med att bilen var svårstartad när den stått i solen och blivit varm.
Bytt TDC-sensor utan resultat.
Kan man få TDC-sensorn i fel läge när skruvar och allt passar som det skall ?
När jag köpte ny sensor fick jag även nytt kablage med kontakt som jag också bytt.
MVH
Nicklas
Nicklas Olofsson
Låter som du har wastedfire på spolarna, dvs boxen tänder 1,4 och 2,3 samtidigt därför har du kontakt mellan spolarna.
Nu är jag inte fullt insatt i ditt problem, men om du låter kablarna sitta kvar på tändspolarna och lyfter tändspolarna så att du kan se om dom ger gnista som dom skall om 1st inte ger gnista och du flyttar om spolarna skall den trasiga sitta på ett annat ställe annars har du något fel i bilen annars är det bara en trasig spole.
OBS får inte starta med kablarna borta från någon tändspole då kan du förstöra styrboxen..
Nu är jag inte fullt insatt i ditt problem, men om du låter kablarna sitta kvar på tändspolarna och lyfter tändspolarna så att du kan se om dom ger gnista som dom skall om 1st inte ger gnista och du flyttar om spolarna skall den trasiga sitta på ett annat ställe annars har du något fel i bilen annars är det bara en trasig spole.
OBS får inte starta med kablarna borta från någon tändspole då kan du förstöra styrboxen..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
nej den skall inte vara omöjlig att starta om en spole är dålig..kan inte resistansennicklas wrote:Kan bilen vara omöjlig att starta p.g.a. en trasig tändspole ?
Och kan även mina problem vid varmt väder bero på en trasig spole ?
Enligt min bok skall spolarna hålla 2 ohm men mina visar mindre (allihopa).
Vet du vad resistansen skall vara ?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen