scenic -00 dog vid körning *Felet lokaliserat*

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
Stymie
Posts: 3636
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

hmmm, intressant. Kanske någon med Renaults reservdelskatalog kan avslöja sanningen om 7700437793. Kollar man på FBT så är det blandade meningar om vad det är!

http://begogruppen.fbt.se/?index=groups ... 89d6c05bf3

Hur som helst får vi hoppas att det inte är databoxen som gett upp.
___
Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67, Celta4 -37, Prima4 -39
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
nicklas
Posts: 54
Joined: 13 Apr 2008, 14:24
Location: Höganäs

Post by nicklas »

Hej !
Killarna på Volvo slog in reservdelsnumret åt mig och då fick de fram att det var ett relä för ett element instucket i en kylslang för vattnet (de visade mig också på en bil)
Den startar elementet för att snabbare värma upp vattnet för att snabbare få värme i bilen (framförallt vintertid).
Han visade mig till och med hur den fungerar genom att spruta kylspray på en av termosensorerna för att lura bilen att tro det var vinter.
Då klickade det i boxen och elementet blev varmt fastän bilen inte ens var igång.(endast tändning tillslagen)
Han visade mig med en lasertermometer hur värmen steg där elementet var instucket.
I deras renault reservdelskatalog stod den som relä förvärmning kylvatten.
Tändspolarna styrs helt och hållet av databoxen.
det enda han inte kunde visa mig var samlingspunkten för plus för tändspolarna.
Han sa att den skall finnas någonstans i samband med bränslereläet men vi hittade den tyvärr inte.
Han ville inte riva sönder bilen mer eftersom det var en kunds.
Tyvärr hade jag inte möjlighet att ha med min egen bil eftersom verkstaden ligger 2 mil från där jag bor,och alla släktingar och vänner är på semester.
Bogserhjälp var därför svårt.
Nicklas
Last edited by nicklas on 27 Jul 2009, 23:48, edited 1 time in total.
Nicklas Olofsson
nicklas
Posts: 54
Joined: 13 Apr 2008, 14:24
Location: Höganäs

Post by nicklas »

Någon som har likadan bil kan kanske lossa kabeln på "tändmodulen" och se om bilen startar.

Nicklas
Nicklas Olofsson
User avatar
Stymie
Posts: 3636
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

http://www.nagares.com/Catalogo2008.pdf

sid 27 ... Pre-Heating Solid State Relay with Protection S.C. And Diagnosis. Skillnaden mot 7700xxxx är att det heter CHE/7-12 (vilket inte finns med i produktkatalogen längre). Det är alltså ett elektroniskt relä som ska klara höga strömmar/effekter, därav kylflänsarna.
___
Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67, Celta4 -37, Prima4 -39
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
nicklas
Posts: 54
Joined: 13 Apr 2008, 14:24
Location: Höganäs

Post by nicklas »

Hej.
Pre-heating betyder väl förvärmnng ?
De uppgifter som du hittade var precis samma som killarna på volvo.
Men i deras lista fanns reläet med och det hade exakt samma nummer som mitt.
Klara höga strömmar behövs väl om det används till ett element.
Skulle det varit en "tändmodul" till lågspänningssidan på tändspolarna så hade det väl knappast behövt klara några höga strömmar.
På dieselbilar sitter också detta relä,men har då inte samma nummer och används för at förvärma glödstiften.
Nicklas
Nicklas Olofsson
hedbyn
Posts: 59
Joined: 09 Jun 2009, 12:36
Location: stockholm

Post by hedbyn »

Jag vet att på volvo 850 kan startmotorn knasa så den drar för mycket ström vilket påverkar spänningen till tändningen... på 850 kan man testa detta genom att rulla igång bilen, startar den då är det startmotorn.

MEN det är volvo det! Kan samma sak hända en scenic?

Vet inte hur det funkar i renault, men Kan det vara värt att testa? att rulla igång bilen?

Lelle
Lennart Lindholm
nicklas
Posts: 54
Joined: 13 Apr 2008, 14:24
Location: Höganäs

Post by nicklas »

Ok !
Har inte testat att rulla igång bilen.
Märks det inte på annat sätt om startmotorn drar för mycket ström ?
Bli´nkande/fladdrande lampor på instrumentpanelen etc.

Nicklas
Nicklas Olofsson
nicklas
Posts: 54
Joined: 13 Apr 2008, 14:24
Location: Höganäs

Post by nicklas »

Nu funkar gnistan på stiften !
Men biljäveln startar inte ändå.
När jag återigen kollade stiften så var alla utom 1 blöta och lite sörjiga.
Vet inte riktigt om den får bensin som den skall,men det verkar inte så.
Soppapumpen surrar till som den skall några sekunder vid start.
Insprutningsreläet kollat och ok.
Kan det likförbannat vara en tempgivare som lurar boxen,eller har jag hela insugningsrailet fullt med skräp ?
Någon som vet hur man bäst kollar bränsleinsprutningen ?
Som jag skrev tidigare började problemen med svårstartad bil vid varmt väder.
Kan detta ha något samband ?
Sitter det någon givare som har till uppgift att kolla bränsletrycket ?
Nicklas
P.S Gnistproblemet på stiften hade mest troligt att göra med en ärjad anslutning .
Nicklas Olofsson
hedbyn
Posts: 59
Joined: 09 Jun 2009, 12:36
Location: stockholm

Post by hedbyn »

Startspärren?

Lelle
Lennart Lindholm
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Byt stift ! säkert kortslutning i dem om de är blöta.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
nicklas
Posts: 54
Joined: 13 Apr 2008, 14:24
Location: Höganäs

Post by nicklas »

Ok
Stiften är en månad gamla och inhandlade på mekonomen.
När jag tar upp stiften och håller mot gods för att kolla gnistan så finns den där.
Kan stiften vara kass ändå ?
Och kan alla stiften bli kass samtidigt så att bilen stannar under färd ?
Bilen har varit svårstartad när det är varmt ute,men det kanske också kan ha med stiften att göra.
Vilka stift är bäst om jag nu skall byta ?


Nicklas
Nicklas Olofsson
hedbyn
Posts: 59
Joined: 09 Jun 2009, 12:36
Location: stockholm

Post by hedbyn »

Borde de inte vara... läste någonstans att man kan kolla soppatillförseln genom att lossa på bränsleslangen till fuelrails(En gubbe kollar att det kommer soppa medans den andre vrider om nyckel snabbt?) Sök om det på forumet så hittar du nog det...
Lennart Lindholm
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Nä glöm det då. jag trodde du kollat gnistan bara med tändkabeln och inte genom stiftet.
Vad säger diagnostesten när man läst felkoder?
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
nicklas
Posts: 54
Joined: 13 Apr 2008, 14:24
Location: Höganäs

Post by nicklas »

Gnista finns på alla stift.
Felkodsavläsning visa inget.
Soppa fram finns med rejält tryck.
Har dock inte kollat att ha av slangen till railen medan jag vrider på nyckeln.
Vad skall insprutarna ha för spänning ? (Mätbart ?)
Om kamremmen hoppat en kugg kan man få såna här problem då ?

Nicklas
Nicklas Olofsson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

nicklas wrote:Gnista finns på alla stift.
Felkodsavläsning visa inget.
Soppa fram finns med rejält tryck.
Har dock inte kollat att ha av slangen till railen medan jag vrider på nyckeln.
Vad skall insprutarna ha för spänning ? (Mätbart ?)
Om kamremmen hoppat en kugg kan man få såna här problem då ?

Nicklas
12v till spridarna..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply