Laguna II 1,8 16v svag på låga varv, vad kan vara fel?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
sOFFe
Posts: 39
Joined: 06 Jul 2008, 23:35
Location: Umeå
Contact:

Laguna II 1,8 16v svag på låga varv, vad kan vara fel?

Post by sOFFe »

Har en -01 Laguna II 1,8 16v som jag tycker känns alldeles för svag under 2000rpm.

Har köpt bilen i höstas och den har varit likadan hela tiden, det känns om den är väldigt orkeslös under 2000varv, över det så ordnar det till sig och den går som den ska.

Jag har nyss besiktat den och det blev ingen anmärkning på avgasvärdena eller på något annat heller för den delen.

Innan jag köpte denna hade jag en likadan fast -02a och den kändes betydligt piggare.

Bilen misständar inte eller går ojämnt eller så, det är bara det att den känns klen.

Bilen har gått 17000mil och kamremmen byttes vid 15000mil, kan kamaxlarna/remmen/dreven vara feljusterade?
Staffan Johansson
Laguna II 1,8 16V -01.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Laguna II 1,8 16v svag på låga varv, vad kan vara fel?

Post by Tony »

kan vara annan programvara lr en annan ändring från 01-02 som renault har gjort
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
matjo690
Posts: 269
Joined: 13 Apr 2008, 20:33
Location: Boden

Re: Laguna II 1,8 16v svag på låga varv, vad kan vara fel?

Post by matjo690 »

Känner till viss del igen det du påpekar här, vid detta varvtal (på min omkring 1800rpm) verkar det som om något händer, en mycket liten men ändock märkbar förändring i motorljud och kraft-tillgång. Är det här som vvt-drevet ställer om ventil-tiderna tro? Någon mer som upplever detta? Har inte upplevt detta som något fel utan mer som en del av bilens karaktär...
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Laguna II 1,8 16v svag på låga varv, vad kan vara fel?

Post by Baggis »

På min Scenic 2.0:a -00 så kan jag inte säga att jag märker något sådant, dvs jag upplever att den har bra drag även under 2000 varv. Kanske lite tvärtom iofs, dvs att den är lite lam på höga varv för att vara en bensinare. (Däremot har jag misstänkt oljud från vvt-drevet då den låter dieselaktigt på varvtal under 2000 när den är varm, men det är ju en annan sak det)
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
matjo690
Posts: 269
Joined: 13 Apr 2008, 20:33
Location: Boden

Re: Laguna II 1,8 16v svag på låga varv, vad kan vara fel?

Post by matjo690 »

Dieselljudet (inte som en fullutvecklad traktordiesel, mer som en sprillans ny dieselmercedes typ) har jag också, men endast vid varm motor och på låga varv. Blir värre om oljan är nybytt (!), nu när den har gått över 1000mil på samma olja är det nästan borta...
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Laguna II 1,8 16v svag på låga varv, vad kan vara fel?

Post by Tony »

Nu är det väl lite fel att jämföra en 2,0 med en 1,8 bägge har helt skilda karaktärer, den större motorn har bättre vridmoment vid lägre varv.. renault verkar iaf på senare tid försöka vilja göra motorns karaktär så att dom blir ganska trötta på högre varv.
så inte på min F7P där man behöver hålla sig mellan 4500-7200, 8)
Låter som ni bägge har vvt ljud..
och dom dieslar från merca jag hört på senare tid låter som en traktor i jämförelse med min, bilprovningen hörde knappt att min var en diesel,dom tänkte avgasmäta som en bensinare
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Laguna II 1,8 16v svag på låga varv, vad kan vara fel?

Post by Baggis »

Tony wrote:Nu är det väl lite fel att jämföra en 2,0 med en 1,8 bägge har helt skilda karaktärer, den större motorn har bättre vridmoment vid lägre varv.. renault verkar iaf på senare tid försöka vilja göra motorns karaktär så att dom blir ganska trötta på högre varv.
så inte på min F7P där man behöver hålla sig mellan 4500-7200, 8)
Jo, sådana är förutsättningarna, större volym med samma antal cylindrar ger bättre bottendrag. Men kan man verkligen tala om "helt" skilda karaktärer när det skiljer så lite som 0,2 liter i volym?
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Laguna II 1,8 16v svag på låga varv, vad kan vara fel?

Post by Tony »

Baggis wrote:
Tony wrote:Nu är det väl lite fel att jämföra en 2,0 med en 1,8 bägge har helt skilda karaktärer, den större motorn har bättre vridmoment vid lägre varv.. renault verkar iaf på senare tid försöka vilja göra motorns karaktär så att dom blir ganska trötta på högre varv.
så inte på min F7P där man behöver hålla sig mellan 4500-7200, 8)
Jo, sådana är förutsättningarna, större volym med samma antal cylindrar ger bättre bottendrag. Men kan man verkligen tala om "helt" skilda karaktärer när det skiljer så lite som 0,2 liter i volym?
2,0 har längre slaglängd nästan 10mm, med annat slag annan mappning ev andra kammar olika utväxling osv kan 0,2liter kännas helt olika,lite fel jämförelse men på min chippade diesel kan jag inte förstå att det är samma motor som sitter kvar, och det är ju bara mer luft och bränsle som är skillnaden
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply