Olika bud på innehåll 12000-mila-service Laguna V6
Moderator: Forumpolisen
Olika bud på innehåll 12000-mila-service Laguna V6
Hej
Snart dags för 12000 mila-service (har redan bytt kamrem) och har därför börjat höra mig för hos olika firmor.
Enligt Mekonomen (sthlms-området) byter man inte oljan i automatlådan, det frågade jag pris på separat (1500 kr, bara byte, ej spolning). Förutom olja+stift och det vanliga så byter de drivrem och kupéfilter. I servicearbetet är det säkert massor av kontrollpunkter men det har de inte specificerat. För allt detta tar de 7600 kr.
Enligt en annan firma http://www.bilservice.nu/ ska man byta olja i automatlådan (spolning+byte), allt det som mekonomen gör samt även bromsvätska och kylvätska, samt en himla massa kontrollpunkter. För detta tar de 5200 kr.
Någon som vet vad som egentligen gäller? Det känns som avgörande skillnader.
Snart dags för 12000 mila-service (har redan bytt kamrem) och har därför börjat höra mig för hos olika firmor.
Enligt Mekonomen (sthlms-området) byter man inte oljan i automatlådan, det frågade jag pris på separat (1500 kr, bara byte, ej spolning). Förutom olja+stift och det vanliga så byter de drivrem och kupéfilter. I servicearbetet är det säkert massor av kontrollpunkter men det har de inte specificerat. För allt detta tar de 7600 kr.
Enligt en annan firma http://www.bilservice.nu/ ska man byta olja i automatlådan (spolning+byte), allt det som mekonomen gör samt även bromsvätska och kylvätska, samt en himla massa kontrollpunkter. För detta tar de 5200 kr.
Någon som vet vad som egentligen gäller? Det känns som avgörande skillnader.
Mårten Bäck
Laguna V6 sedan. 2002.
Ägd sedan 7800 mil. Nu 9800 mil. Bytt kamrem, 1 tändspole, smörjt elhissar, bussningar bak, länkarm, styrled.
Laguna V6 sedan. 2002.
Ägd sedan 7800 mil. Nu 9800 mil. Bytt kamrem, 1 tändspole, smörjt elhissar, bussningar bak, länkarm, styrled.
Re: Olika bud på innehåll 12000-mila-service Laguna V6
En seriös firma som bytt kamrem har ju även bytt aggregat remmen, vattenpump och då också kyl vätskan. Om de däremot använt rätt sorts kylvätska är ju en annan sak, där finns det stor okunskap på fältet. Så de arbetsmomenten kan du bortse från nu vid denna 120,000km service.
Bromsvätska rekomenderas byte vart annat eler vart 3'e år kommer inte ihåg?
-Jag tar alltid fuktprov vid alla service intervaller på bromsvätskan, låssar luftnippel och pumpar fram lite ny vätska i oken samt toppar upp behållaren. Är det fukt i vätskan så före slår jag byte och sköljning av systemet för kunden oavsett år eller km. Om bilen levt sitt liv och servats på en Renault verkstad i Europa så funkar det nog med års och mil relaterade rekomendationer på vätskor då man får produkter från Renaults sortiment. Men här i Sverige så har den auktoriserade verkstaden inte samma produkter från ställe till ställe. En del har Castrull andra mobil, OKQ8, statoil, osv eller vad just den "vedbon" tycker är bra!! Din bil är 8år gammal så man har ingen aning om vad som finns i den.
Om de inte infört det nyligen så finns ingen bytesintervall på växellådsoljan uppsatt av Renault, men det är bra att byta och skölja den.
Bromsvätska rekomenderas byte vart annat eler vart 3'e år kommer inte ihåg?
-Jag tar alltid fuktprov vid alla service intervaller på bromsvätskan, låssar luftnippel och pumpar fram lite ny vätska i oken samt toppar upp behållaren. Är det fukt i vätskan så före slår jag byte och sköljning av systemet för kunden oavsett år eller km. Om bilen levt sitt liv och servats på en Renault verkstad i Europa så funkar det nog med års och mil relaterade rekomendationer på vätskor då man får produkter från Renaults sortiment. Men här i Sverige så har den auktoriserade verkstaden inte samma produkter från ställe till ställe. En del har Castrull andra mobil, OKQ8, statoil, osv eller vad just den "vedbon" tycker är bra!! Din bil är 8år gammal så man har ingen aning om vad som finns i den.
Om de inte infört det nyligen så finns ingen bytesintervall på växellådsoljan uppsatt av Renault, men det är bra att byta och skölja den.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Ringde Volvo i Sthlms-området:
Inkl kamrem kostar servicen 24 000 kr, utan kamrem 12000 kr. Enligt dem byts inte bromsvätska, kylarvätska i servicen men ska bytas vartannat år sa de, vilket det ju gått. I övrigt bytes tändstift, luftfilter, kupefilter, olja+filter, dvs samma som Mekonomen sa. Ej heller olja i automatlådan. Det gjorde de aldrig i Renault sa han, ska de göra det kostar det 3600 kr extra och det var oftast bara i taxibilar på begäran.
5200 kr för servicen inkl oljebyte i automatlådan låter ju helt klart väldigt billigt, hoppas de håller bra klass på delar och jobb.
Inkl kamrem kostar servicen 24 000 kr, utan kamrem 12000 kr. Enligt dem byts inte bromsvätska, kylarvätska i servicen men ska bytas vartannat år sa de, vilket det ju gått. I övrigt bytes tändstift, luftfilter, kupefilter, olja+filter, dvs samma som Mekonomen sa. Ej heller olja i automatlådan. Det gjorde de aldrig i Renault sa han, ska de göra det kostar det 3600 kr extra och det var oftast bara i taxibilar på begäran.
5200 kr för servicen inkl oljebyte i automatlådan låter ju helt klart väldigt billigt, hoppas de håller bra klass på delar och jobb.
Mårten Bäck
Laguna V6 sedan. 2002.
Laguna V6 sedan. 2002.
- Stymie
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
Jag rekommenderar service hos Nääs bilservice på Söder (Anders Udd med kollegor). Prata med dem om service. Bra på Renault, humana priser för oss klubbmedlemmar (och säkert alla andra också).
___
Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67, Celta4 -37, Prima4 -39
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67, Celta4 -37, Prima4 -39
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
-
Jag har jämfört priser mellan olika företag: Hör och häppna Stockholmsföretaget Solna Bilteknink är klart billigast i landet. 12000 mila servicen inkl kamremsbyte inkl spännare, drivhjul vattenpumpp etc plus hyrbil, acc.service , byte vätska kylarsystem, bromsolje,byte vindrutetorkare+ självklart alla filter motorolja av högsta kvalitet, tändstift(dock tillägg för platinastift) Totalt ca ca 13000 kr om jag kommer ihåg rätt.. Gå in på deras hemsida!. Där kan du se allt vad de gör Det är också en mrf-verkstad. Bra om något går fel. Följer alltid ARN-utslag- om nu något skulle gå helt fel!
Bo J
PS! Det låter som jag är delägare!
Bo J
Bo Johansson
bo johansson wrote:Jag har jämfört priser mellan olika företag: Hör och häppna Stockholmsföretaget Solna Bilteknink är klart billigast i landet. 12000 mila servicen inkl kamremsbyte inkl spännare, drivhjul vattenpumpp etc plus hyrbil, acc.service , byte vätska kylarsystem, bromsolje,byte vindrutetorkare+ självklart alla filter motorolja av högsta kvalitet, tändstift(dock tillägg för platinastift) Totalt ca ca 13000 kr om jag kommer ihåg rätt.. Gå in på deras hemsida!. Där kan du se allt vad de gör Det är också en mrf-verkstad. Bra om något går fel. Följer alltid ARN-utslag- om nu något skulle gå helt fel!
Bo J

Magnus Jönsson/Malmö
Renault Clio IV 2013
Renault Clio IV 2013
X
Last edited by Mats on 18 Jan 2010, 14:03, edited 1 time in total.
/Mats Nilsson #524
-
Mats!
Varför skulle det vara svårare för Solnabilteknik än för mekonomens, mecas eller autoexpertens bilverkstäder som serverar och reparerar alla slags bilar.Jag anser det vara lättare för solnatillteknik efter som de inte tar emot alla bilmärken. De har dessutom som affärside att fokusera på service. Dessutom är det en stor verkstad med många antällda som kan specialsera sig på olika bilmärken. Såväl Privata affärer som Teknikens värld har bara skrivit gått om dem.Att de inte skulle kunna förse renault bilar med lika rätt olja som de auktoriserade renaultverstäderna gör låter befängt!
Personligen tror jag att mekaniker med utländsk bakgrund gör minst lika bra jobb som svennar eller margaretor. Sedan finns det tyvärr skojarverkstäder som är mer eller mindre kriminella:
Det skulle vara intressant att få reaktion från någon från vårt forum som nyttjat nämnda verkstad!
Det är lite motsägelsefullt att många tycker att bilverkstäderna tar hutlösa priser och när det kommer någon som pressar priserna då är det fel också!
Hälsningar
Bo Johansson
Kalrskrona( -där det finns en serviceminded auktoriserad renaultverkstad)
Varför skulle det vara svårare för Solnabilteknik än för mekonomens, mecas eller autoexpertens bilverkstäder som serverar och reparerar alla slags bilar.Jag anser det vara lättare för solnatillteknik efter som de inte tar emot alla bilmärken. De har dessutom som affärside att fokusera på service. Dessutom är det en stor verkstad med många antällda som kan specialsera sig på olika bilmärken. Såväl Privata affärer som Teknikens värld har bara skrivit gått om dem.Att de inte skulle kunna förse renault bilar med lika rätt olja som de auktoriserade renaultverstäderna gör låter befängt!
Personligen tror jag att mekaniker med utländsk bakgrund gör minst lika bra jobb som svennar eller margaretor. Sedan finns det tyvärr skojarverkstäder som är mer eller mindre kriminella:
Det skulle vara intressant att få reaktion från någon från vårt forum som nyttjat nämnda verkstad!
Det är lite motsägelsefullt att många tycker att bilverkstäderna tar hutlösa priser och när det kommer någon som pressar priserna då är det fel också!
Hälsningar
Bo Johansson
Kalrskrona( -där det finns en serviceminded auktoriserad renaultverkstad)
Bo Johansson
- Stymie
Nu brukar vi inte namnge företag vid tvister. Men jag rekommenderar att man istället för att dra slutsatser själv googlar lite på det företag man vill göra affärer med. Gällandes Solnbilteknik så ger det vissa vibbar.
___
Vad jag kan se är det ingen tvist ???Stymie wrote:Nu brukar vi inte namnge företag vid tvister. Men jag rekommenderar att man istället för att dra slutsatser själv googlar lite på det företag man vill göra affärer med. Gällandes Solnbilteknik så ger det vissa vibbar.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
-
Stymnie du nämner "ger det vissa vibbar".Är dom bra eller dåliga?
Bosse
Bosse
Bo Johansson
-
Jag googlade Solna bilteknik. Hittade en del kritiska synpunkter. Vill nämna detta eftersom jag förde fram företaget!
Bo J
Bo J
Bo Johansson
Man behöver inte söka så mycket på internet för att hitta synpunkter och erfarenheter om just det företaget. Sen får man dra sina egna slutsatser. Jag lämnade in min bil för misstänkt tändspolefel (dock efter att en annan enmansverkstad sagt att det inte var fel på tändspolarna...). De tog 850 kr för datorfelsökning, 850 kr för byte och ca 1000 kr för delen och då var det inte original (Delphi) utan ett annat märke som inte säljs dyrare än 400 kr någonstans. Dock hävdade de att det var originaldel de bytt till.
Det är sådant som gör att man blir lite misstänksam, i övrigt hade jag inget att klaga på.
Är det risk att vissa verkstäder tar fel olja, ex vis till automatlådan?
Det är sådant som gör att man blir lite misstänksam, i övrigt hade jag inget att klaga på.
Mårten Bäck
Laguna V6 sedan. 2002.
Laguna V6 sedan. 2002.
- Stymie
Stämmer, men jag vet att någon annan startade en tråd (för något år sedan) där det var en tvist i samband med en service. Det blev rätt hårda ord där och namn togs bort. Står ju i reglerna om detta (även om att tala illa om företag och personer). Därför låter jag var och en göra sin egen bedömning om Solna Bilteknik.Tony wrote:Vad jag kan se är det ingen tvist ???Stymie wrote:Nu brukar vi inte namnge företag vid tvister. Men jag rekommenderar att man istället för att dra slutsatser själv googlar lite på det företag man vill göra affärer med. Gällandes Solnbilteknik så ger det vissa vibbar.
Tycker bara att man ska prata gott om företag baserat på egen erfarenhet. Att bra föra fram vad andra tycker är ju bara hörsägen. Istället bör man ta reda på om andra sagt eller skrivit något negativt om företaget. Det ger mer underlag för den egna bedömningen. Söka på nätet är en av de enkla grundläggande undersökningarna man kan göra, sedan kan man gå vidare och kolla eventuella förelägganden och omsättning/resultat.
___
martenb wrote:Man behöver inte söka så mycket på internet för att hitta synpunkter och erfarenheter om just det företaget. Sen får man dra sina egna slutsatser. Jag lämnade in min bil för misstänkt tändspolefel (dock efter att en annan enmansverkstad sagt att det inte var fel på tändspolarna...). De tog 850 kr för datorfelsökning, 850 kr för byte och ca 1000 kr för delen och då var det inte original (Delphi) utan ett annat märke som inte säljs dyrare än 400 kr någonstans. Dock hävdade de att det var originaldel de bytt till.
Ang dessa tändspolar , jag byter samtliga vid varje 12000 mil , ställer till med strul vid fel tillfälle , klart en svag punkt framför allt dom bakre är utsatta , värme/fukt ,
det minsta lilla att bilen börjar ' gå orent ' så är det dessa f tändspolar och har en börjat så tag det säkra för det osäkra o byt samtliga , inget att fundera på , kör på miltal typ 12 istället för att vänta o tro att dom håller i evighet.Jag köper mina på Citroen , ca 400 st. Stift vid 6 och köp på Volvo enl ' boken ' , har haft strul med s,k ' motsvarande typ men annat märke ' .
Var det en av de främre eller någon av de bakre spolarna dom bytte ?
Om det var fram var det hutlöst dyrt , om det var bak var det väl OK och dom hade då kunnat byta alla tre för samma päng.
Jag vågar sticka ut hakan o säga att om bilen börjar ' gå orent ' och en massa konstiga lampor börjar att lysa på brädan , då är det spolarna , behövs inte sökas med datorfelsökning ( om du ska betala för det ).
rlu