Dessa 21 förseriebilar stannade i Dieppe och användes i utveklingsarbete med kommande A-610 för europa marknaden. 1992 då Alpine610 började säljas så hade 14st D50 usa bilar överlevt och skrotades inte utan såldes "inside". Usa bilarna utrustades med en modifierad 2,5liters scweitz motor på fnuttiga 180hk och var därför lagliga även i hela europa. På en 15/17 träff vi hade -89 vet jag att vi fick reda på att Volvo personvagnar var erbjuden alla bilarna för vi hade "rätt" avgaskrav för dem, men ansvarig för modellutbudet (Ståhl någon tingen) hade avböjt med motiveringen att volvo inte kunde garanterat reservdelsförsörjningen. (Precis som de någonsin kunnat det
Enligt vad jag läst mig till så modifierades 2st bilar med 3liters motorn som skulle komma i A610, den ena är kvar i privat ägo i Frankrike den andra hade skrotats.
När jag köpte min så blev jag upplyst om att tidigare ägare bytt till en 610 motor i min. Jag tyckte det kändes väldigt lustigt att de gjort det för det krävs ganska stora ingrepp både mekaniska och elektriska för att anpassa och det såg så fabriksgjort ut oxå. Ingen motorskylt fans heller!
Väl hemma och när jag tvättade så hittar jag en väldigt länge nedsmutsad motorskylt liggande på ett motorfäste.
Handknackad med motortyp Z7X A44 No22. Efter att ha letat i all literatur så är det ett faktum att A44 finns inte
På den stora Renault Sportträffen i Zolder så hittade jag på en marknad en bok där flera sidor handlade om D50 usa. boken köptes givetvis och i den finns topplock från prototypmotor 26 avbildade,,,såååå byggdes det 3st med 3litern eller
Nu gör jag ju ingen regelrätt renovering men visst är det ett projekt att identifiera delar ur Renaults jättemekano när man ska ha delar till den, vilket behövs då och då eftersom jag använder den som det var tänkt att använda den.
Nu har inte jag så många bilder på den men de som har får mer än gärna fylla på här.

[/url]