Clio 1,4 16v 02 i krock

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Presho
Posts: 10
Joined: 02 Mar 2004, 19:03
Location: Sweden

Clio 1,4 16v 02 i krock

Post by Presho »

Hej !

Har en kompis som har varit i krock i ca: 50 Km/h och körde på en Audi A6 som va parkerad bakom en kurva.

http://ul.zsh.net/Presho/1510942862Preshoreno.jpg


Detta är bilden av bilen efter krocken, och frågan är. Skulle inte airbag , dvs. luftkuddar löst ut vid denna krock. Har ni erfarenheter av liknande?

Tackar för alla svar!

mvh/Presho
User avatar
Mr. Pink
Posts: 216
Joined: 07 Mar 2003, 21:01
Location: Täby
Contact:

Post by Mr. Pink »

Såg på text-tv här om dagen att renault skulle kalla tillbaka 6000 clio från 98 till 03 just på grund av att det vara något fel med givaren till airbag. Kan ju vara det som är felet.
SiteAdmin
Posts: 666
Joined: 06 Dec 2002, 20:23
Location: Sverige

Post by SiteAdmin »

Jag tycker det ser ut som att airbagen borde lösts ut... meeen det kanske krävs mer?!? Vet inte hur känsliga sensorerna är...

Såg också airbag-nyheten till Clion. Min lampa lyser och har blinkat lite av och till sen förra sommaren... Bra att få det fixat nu :)
Miss Mégane
Posts: 508
Joined: 11 Dec 2002, 22:16
Location: Kalmar

Post by Miss Mégane »

En liten fundering bara; det kan inte ha att göra med att bilens olika deformationszoner?
Jag menar, bilar är ju tillverkade för att skydda människorna så mkt som möjligt = att bilen kan se riktigt rejält misshandlad ut i t ex nosen, för att den ska fånga upp så mkt krockvåld på ett för föraren skonsamt och inte alltför brutalt sätt.
Är det inte lite så att ju längre ut i nosen man kommer desto "vekare" är det, medan ju närmre torpedvägg o förare man kommer blir det hårdare. Bilen ska ta upp smällen så mjukt som möjligt.
Hur eller hur såg det ut att vara en tråkig smäll [:(]

Lite mer exakt vad gällde återkallelserna? Hörde ryktas om att det var för att airbags poffade utan krock, och det är ju precis tvärtemot detta fall...
User avatar
Widar
Posts: 94
Joined: 13 Feb 2003, 22:32
Location: Sweden
Contact:

Post by Widar »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Presho</i>
<br />Hej !

Har en kompis som har varit i krock i ca: 50 Km/h och körde på en Audi A6 som va parkerad bakom en kurva.

http://ul.zsh.net/Presho/1510942862Preshoreno.jpg


Detta är bilden av bilen efter krocken, och frågan är. Skulle inte airbag , dvs. luftkuddar löst ut vid denna krock. Har ni erfarenheter av liknande?

Tackar för alla svar!

mvh/Presho
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">50 km/h? Tycker att bilen ser vääldigt lite skadad ut för den hastigheten!
Presho
Posts: 10
Joined: 02 Mar 2004, 19:03
Location: Sweden

Post by Presho »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Miss Mégane</i>
<br />En liten fundering bara; det kan inte ha att göra med att bilens olika deformationszoner?
Jag menar, bilar är ju tillverkade för att skydda människorna så mkt som möjligt = att bilen kan se riktigt rejält misshandlad ut i t ex nosen, för att den ska fånga upp så mkt krockvåld på ett för föraren skonsamt och inte alltför brutalt sätt.
Är det inte lite så att ju längre ut i nosen man kommer desto "vekare" är det, medan ju närmre torpedvägg o förare man kommer blir det hårdare. Bilen ska ta upp smällen så mjukt som möjligt.
Hur eller hur såg det ut att vara en tråkig smäll [:(]

Lite mer exakt vad gällde återkallelserna? Hörde ryktas om att det var för att airbags poffade utan krock, och det är ju precis tvärtemot detta fall...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Hej !

Vet , det va mkt snack om deformationszoner, då man undersökte denna bilen. Men om man ska lita på polisens gubbe som va expert på krockar, hans utlåtande va att alla vilkor för att krockkuddar ska lösa ut va uppfylda. Att påpeka att bältes-sträckare fungerade inte häller????
MVH/Presho
Miss Mégane
Posts: 508
Joined: 11 Dec 2002, 22:16
Location: Kalmar

Post by Miss Mégane »

Lita på polisen?! Oh, nej, den tiden är förbi! [;)][:D]
Skämt åsido, har inget av "säkerheten" fungerat; varken bältessträckare eller airbag... Vet inte, men rimligen måste det ju finnas någon givare som registrerar hur mycket krockvåld bilen utsätts för. Kanske denna som strejkat? Det bör ju inte bli fel på pyrotekniken i BÅDE airbag & sträckare...

Vad har Renault själva sagt om saken? *nyfiken*
Presho
Posts: 10
Joined: 02 Mar 2004, 19:03
Location: Sweden

Post by Presho »

Hej!

Renault Croatien, har sagt att ingen vilkor att utlösa kuddar fans! Kan ju nästan tänka mig att det va så, men tanke på deformationszoner, men tycker att bältessträckare skulle ha fungerat?
Denna Clio tillverkas i Slovenien för denna marknaden. Vet ni om svenska Renault har bilar med samma ursprung? *nyfiken*
Post Reply