avgassystems bygge clio RT

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
TiasRT
Posts: 26
Joined: 14 Mar 2004, 16:39
Location: Sweden
Contact:

avgassystems bygge clio RT

Post by TiasRT »

hej

e det nån här som har nån erfarenhet av avgassystems bygge på en clio 1,4 RT`?

jag har satte 2" rör efter första dämparen på min i veckan. o byggt exakt som orginalet, förutom att efter sista dämparn så finns ingenting. dämparn fungerar som slutrör för tillfället. fast har inte svetsat ihop det utan använt mig av avgaspasta o slangklämmor..allt från micro.
problemet nu är att bilen dånar utav bara hel**** runt 3-4000 varv i kupen. slår lock för öronen o e riktigt öronbedövande.
systemet hänger uppe ordentligt o rör sig inte vid hastiga varvningar, men dock så sitter det uppe med plåtband (farexband).

idag så satte jag på ett 1m långt 2" rör på dämparen o då försvann allt dånande ljud inne i kupen. men kan inte ha ett rör som sticker ut 1m utanför bilen..lite jobbigt att fickparkera då hehe..

hur har ni byggt era bilar?


ps. e det nån som vet om det finns nåt kort (c:a 15 cm) dämpande slutrör?
Norden
Posts: 672
Joined: 29 Jan 2003, 17:35
Firstname: Mattias
Surname: Nordenström
Location: Gnosjö (Småland)
Contact:

Post by Norden »

Jag byggde 2,5" på min (16V) som jag senare smällde dit på lillebrors RT och den låter bara skönt. Men 2,5" är lite för stort för en liten RT skulle jag tro. Armin (Racer X här på forumet) har byggt på sin, han kommer nog med svar snart och den lät skööönt :-D

Edit: Bör kanske säga att min dånade som du beskriver... Men på lillebrors lät det fint.

Lite bilder och filmer finns här: http://www.student.itn.liu.se/~matno813 ... gearchive/
User avatar
Racer X
Posts: 238
Joined: 12 Oct 2003, 19:28
Location: Sweden
Contact:

Post by Racer X »

jag kör med 2st 2" simons dämpare e slim dämpare (avlång) och en medium stor dämpare, rören är i 2" och bilen låter as skönt.. jag satte den långa slim dämparen i mitten och medium dämparen i slutet. Mitt slutrör är i 2,5" rostfritt och dämpar litegrann den med.... hos mig är ljudet inte jobbigt längre utan nu är det skönsång, hade 2" slutdämapre förut (bara det alltaså) och det lät alldeles för mycket. Men som norden säger, ett 2,5" avgas system är för grovt.. du måste ha motstånd iaf lite för bilen är mappad så. Men om du ska ha ett 2" så är det perfekt.

edit: skaffa en till dämpare!

Ps: Kul att fler trimma clio rt :)
krippe
Posts: 92
Joined: 03 Apr 2003, 22:22
Location: Sweden
Contact:

Post by krippe »

Kan det låta FÖR mycket?
User avatar
Racer X
Posts: 238
Joined: 12 Oct 2003, 19:28
Location: Sweden
Contact:

Post by Racer X »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by krippe</i>
<br />Kan det låta FÖR mycket?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

hehe säger det samma..
Miss Mégane
Posts: 508
Joined: 11 Dec 2002, 22:16
Location: Kalmar

Post by Miss Mégane »

Tja... måste väl bero på vad man har bilen till. Även om man vill att bilen ska gå bra, får den inte väsnas för mkt. Det ska vara ett nöje att dra iväg på träffar med bilen, även om de råkar ligga långt bort. [:D]

Många verkar tro att ju fetare rör man har, desto bättre går bilen, men som Armin säger har det ju med hur bilen i övrigt är att göra. Det är alltså inte storleken det hänger på [;)][:D]
TiasRT
Posts: 26
Joined: 14 Mar 2004, 16:39
Location: Sweden
Contact:

Post by TiasRT »

Armin!

var ska jag få plats me en till dämpare?

o var hittade du en din slim dämpare? simons har väl ingen sån i 2" ?

o hur har du hängt upp ditt?
TiasRT
Posts: 26
Joined: 14 Mar 2004, 16:39
Location: Sweden
Contact:

Post by TiasRT »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by TiasRT</i>
<br />Armin!

var ska jag få plats me en till dämpare?

o var hittade du en din slim dämpare? simons har väl ingen sån i 2" ?

o hur har du hängt upp ditt?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">


edit: hittade sån dämpare nu hehe.. hade sett fel innan
User avatar
Racer X
Posts: 238
Joined: 12 Oct 2003, 19:28
Location: Sweden
Contact:

Post by Racer X »

www.cliort.tk kika där har nog nån bild på den dämparen där.
Har en upphängning i miten med en slangkläma man får helt enkelt komma på en egen lösning.. den har ilte dåligt med upphängningar bilen.. speciellt i mitten.. finns ju ingen :( men kika igenom bilderna lite. Harlagt upp lite nya.

Det är viktigt att du har två dämpare, ljudet blir annars högt, och slutdämpare behövs [:D]

Har du gjort nå mer på bilen? och har du bilder på den?
TiasRT
Posts: 26
Joined: 14 Mar 2004, 16:39
Location: Sweden
Contact:

Post by TiasRT »

mmm salngklämmor verkar vara bättre än mina farexband iaf..får skaffa sånna.

men 2 dämpare har jag. fast den första orginaldämparen sitter kvar. men ska byta ut den snart. så fort värmen kommer tillbaka.

har tyvärr inga bilder på bilen än. d kommer nångång. men ser rätt orginal ut än så länge.
satsade mer på ljudbygge i början. ett litet iaf. 6x9:or bak o 4"framsystem ...från mds allt ihopa. slutsteg o så också.

får höras o tjöta på icq nån dag racer x!
Post Reply