Koppling Spökar

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
ren16v

Koppling Spökar

Post by ren16v »

Tjena har En Renault 19 16V Coupe. Nu e det så här att kopplingen har fått sig ett fri spel, bilen va med i en olycka för 1.5 mån sedan pga att ngn hade backat in i mig. Efter detta börja det hugga i koppliningen. Sa detta till verkstaden men dom hitta inget,förutom att dom fick bytt hela min front, lycktor, blinkers, huv m.m. Så jag körde från verkstaden på torsdagen 18/11 och så slutade kopplingen funka!!
Men efter ngn kilometer började den funka igen. Så i dag Lördag 20/11 tog mig en tur och vad händer!! Den slutar funka i en korsning,står först vid ett rödljus. Drar och trampar som en tok och vad händer då?? HEHE BACKEN GÅR I SMÄLLER BILEN BAKOM!!!! hahaha.... Två dagar och så smälld bil igen, kofångare avgsystem tog skada på min..
Men varför detta hokus pokus med KOPPLINGEN!!!MVH CHALLE GBG
h.kjellin

Post by h.kjellin »

Är du säker på att det är kopplingen som inte fungerar? Det skulle kunna vara länkaget mellan växelspak och låda som fått sig en smäll!
ren16v

Post by ren16v »

Ska kolla det med! Ska in med bilen imorgon IGEN med den nya skadan,och den gammla reparerade skadan som inte var bra gjord inpassning av front lyktor m,m. Och så KOPPLING eller vad det nu kan vara.. Tack för tipset!! Mvh Challe
ren16v

Post by ren16v »

Jepp det va bara att beställa hela fadderullan!! Men va gör det! Ny Koppling e aldrig fel!! Och spoilern bak!! Fixas lätt som en plätt,så nu e jag[:D]
figgesoft
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm

Post by figgesoft »

kolla motorfästen också.

min bil blev också tryckt och tydligen hade ett motorfäste gett sig, så kopplingen levde sitt egna liv.

Ibland höll den dragläge när pedalen var i botten, iblznd funkade inte kopplingen alls... undrar hur många kugg jag dragit itu i vxllådan [V]

iaf.

Tillslut gick pedalen åt skogen. Stampade den i botten o tjong så fick jag massa plastflisor i bilen.. straxdärpå (när jag bytt pedal) så gick vajern åt skogen.

Du kan prova att lyfta i växellådan, min kunde man lirka sisådär 10 cm... hängde alltså helt löst [:D]

Om motorfästet är slut så rör sig länkarmen till växellådan-spaken mycket.. du kanske sett att växelspaken i bilen "juckar" när du gasar / släpper-gasen ?

Kolla med autofrance efter reservdelar... billigt billigt [;)]
ren16v

Post by ren16v »

Tack för tipset!! Mvh kolla på bilia va det skulle kosta att byta koppling typ mellan 12000 till 15000 kr!! Dom e galna!!![:p]

Hitta en som gör det för 2000 kr[:D]

mvh c
ren16v

Post by ren16v »

Är det någon speciell olja man ska ha i växellådan?? Som någon kan rekomendera??
mvh challe
FUNGYEE

Post by FUNGYEE »

Det fins flera olika gear oljor. Men jag skulle nog andvända den olja som rekomenderas för aktuella lådan. Jag har haft en BMW där jag andvände syntetisk motorolja och det sa dom från BMW att det är ok för att få in växlarna lättare. En äldre bil jag har nu skall man ha automatolja fast det ar en manuell låda fråga mig inte varför men så står det.
Så håll dig till det dom rekomenderar
MVH
FY
FUNGYEE

Post by FUNGYEE »

Föresten så såg jag att dom vill ha ca:12000 för att byta koppling. Det stämmer nog för det är lite krongligare att byta på en framhjulsdriven bil. Men jag bytte koppling hemma på min clio. Det var lite bökit men förtjänsten blir ju bra.Koplingen kostade tror jag 1700-1800kr. Ända du behövet utöver vanliga värktyg är centreringsdon för att centrera lamellskivan.Det tog lite tid att få den centrerat så ett man fick in växellådan även med donet. Donet var inte specifikt för clion. det kanske förklarar saken.
FY
ren16v

Post by ren16v »

[:D] Bilen lämnas in i morgon till verkstad. Men han på verkstaden sa att det räcker med en liter olja!! Är det inte lika bra att bytta all olja?? Det skulle ju vara typ 3.5 liter eller något sånt??
Kopplingen hitta jag på mekonomen för 1500kr och ny vajer typ en hundring!! Tack för tipsen mvh challe gbg
ren16v

Post by ren16v »

Nu e kopplingen bytt!! det va ingen fin syn den som plockades ut hehe[:D] Men får nog bytta främre motorfäste för det känns som motorn vill göra en kullebytta!! Det rör sig lite för mycket tycker jag!! Kan ju inte vara ngt annat eller???
FUNGYEE

Post by FUNGYEE »

Hej ren16V
Var lamellskivan sönder eller. Kul att höra vad som var felet.
MVH
FY
ren16v

Post by ren16v »

Det va bara halva lameller kvar på skivan! inte jämnt slitna, utan avknäckta på mitten eller sönder slitna. Vem vet hehe[:)] Får nog släppa på gasen lite[:D] Beställde två nya motorfästen idag me. mvh
Post Reply