Koppling Spökar
Moderator: Forumpolisen
Koppling Spökar
Tjena har En Renault 19 16V Coupe. Nu e det så här att kopplingen har fått sig ett fri spel, bilen va med i en olycka för 1.5 mån sedan pga att ngn hade backat in i mig. Efter detta börja det hugga i koppliningen. Sa detta till verkstaden men dom hitta inget,förutom att dom fick bytt hela min front, lycktor, blinkers, huv m.m. Så jag körde från verkstaden på torsdagen 18/11 och så slutade kopplingen funka!!
Men efter ngn kilometer började den funka igen. Så i dag Lördag 20/11 tog mig en tur och vad händer!! Den slutar funka i en korsning,står först vid ett rödljus. Drar och trampar som en tok och vad händer då?? HEHE BACKEN GÅR I SMÄLLER BILEN BAKOM!!!! hahaha.... Två dagar och så smälld bil igen, kofångare avgsystem tog skada på min..
Men varför detta hokus pokus med KOPPLINGEN!!!MVH CHALLE GBG
Men efter ngn kilometer började den funka igen. Så i dag Lördag 20/11 tog mig en tur och vad händer!! Den slutar funka i en korsning,står först vid ett rödljus. Drar och trampar som en tok och vad händer då?? HEHE BACKEN GÅR I SMÄLLER BILEN BAKOM!!!! hahaha.... Två dagar och så smälld bil igen, kofångare avgsystem tog skada på min..
Men varför detta hokus pokus med KOPPLINGEN!!!MVH CHALLE GBG
- figgesoft
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
kolla motorfästen också.
min bil blev också tryckt och tydligen hade ett motorfäste gett sig, så kopplingen levde sitt egna liv.
Ibland höll den dragläge när pedalen var i botten, iblznd funkade inte kopplingen alls... undrar hur många kugg jag dragit itu i vxllådan [V]
iaf.
Tillslut gick pedalen åt skogen. Stampade den i botten o tjong så fick jag massa plastflisor i bilen.. straxdärpå (när jag bytt pedal) så gick vajern åt skogen.
Du kan prova att lyfta i växellådan, min kunde man lirka sisådär 10 cm... hängde alltså helt löst [:D]
Om motorfästet är slut så rör sig länkarmen till växellådan-spaken mycket.. du kanske sett att växelspaken i bilen "juckar" när du gasar / släpper-gasen ?
Kolla med autofrance efter reservdelar... billigt billigt [;)]
min bil blev också tryckt och tydligen hade ett motorfäste gett sig, så kopplingen levde sitt egna liv.
Ibland höll den dragläge när pedalen var i botten, iblznd funkade inte kopplingen alls... undrar hur många kugg jag dragit itu i vxllådan [V]
iaf.
Tillslut gick pedalen åt skogen. Stampade den i botten o tjong så fick jag massa plastflisor i bilen.. straxdärpå (när jag bytt pedal) så gick vajern åt skogen.
Du kan prova att lyfta i växellådan, min kunde man lirka sisådär 10 cm... hängde alltså helt löst [:D]
Om motorfästet är slut så rör sig länkarmen till växellådan-spaken mycket.. du kanske sett att växelspaken i bilen "juckar" när du gasar / släpper-gasen ?
Kolla med autofrance efter reservdelar... billigt billigt [;)]
Det fins flera olika gear oljor. Men jag skulle nog andvända den olja som rekomenderas för aktuella lådan. Jag har haft en BMW där jag andvände syntetisk motorolja och det sa dom från BMW att det är ok för att få in växlarna lättare. En äldre bil jag har nu skall man ha automatolja fast det ar en manuell låda fråga mig inte varför men så står det.
Så håll dig till det dom rekomenderar
MVH
FY
Så håll dig till det dom rekomenderar
MVH
FY
Föresten så såg jag att dom vill ha ca:12000 för att byta koppling. Det stämmer nog för det är lite krongligare att byta på en framhjulsdriven bil. Men jag bytte koppling hemma på min clio. Det var lite bökit men förtjänsten blir ju bra.Koplingen kostade tror jag 1700-1800kr. Ända du behövet utöver vanliga värktyg är centreringsdon för att centrera lamellskivan.Det tog lite tid att få den centrerat så ett man fick in växellådan även med donet. Donet var inte specifikt för clion. det kanske förklarar saken.
FY
FY
[:D] Bilen lämnas in i morgon till verkstad. Men han på verkstaden sa att det räcker med en liter olja!! Är det inte lika bra att bytta all olja?? Det skulle ju vara typ 3.5 liter eller något sånt??
Kopplingen hitta jag på mekonomen för 1500kr och ny vajer typ en hundring!! Tack för tipsen mvh challe gbg
Kopplingen hitta jag på mekonomen för 1500kr och ny vajer typ en hundring!! Tack för tipsen mvh challe gbg