El fel Megane -98

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Gunnar Svenson
Posts: 2
Joined: 04 Oct 2006, 09:08

El fel Megane -98

Post by Gunnar Svenson »

Hej
Finns här någon som kan ge ett bra tips till följande problem.
Har en Renault Megane -98 ca 14300 mil. För 14dgr sedan servades den,och man bytte lås i vä bakdörr, som hade gått i baklås. 2 dagar senare dör bilen, och man får felkod, och byter impulsgivare. Därefter startar den,men när jag hämtar startar den inte, och nu går den inte. man talar om fel mellan styrboxar för bla startspärren. (vid förbikoppling av startspärr går bilen 30 sek innan något annat stöldskydd stannar motorn. enl verkstaden)
Byte skall gå på 17-18000,- !!, och ändå kan ingen garanti lämnas för "har elektroniken börjat krånga, så vet man aldrig"

Är det verkligen så här? en oerhörd summa för en bil som borde gå ytterligare många år, eller är detta vad man kan förväntasig av Renault ?

tacksam för tips
Last edited by Gunnar Svenson on 06 Oct 2006, 07:57, edited 1 time in total.
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

*där sitter en svänghjulsgivare mellan växellådan och motorblocket.
du ser den under luftfilter lådan.. den brukar ibland bli smutsig och då startar inte motorn.

*vanligt fel på megane är också tändspolarna.
men då ska den iaf starta och gå ryckigt.

eftersom dem haft bilen inne och felsökt osv. så skulle jag nog ge dig rådet att lirka på alla kontakter och kablar som du kan hitta i motorrummet.. kan bli glapp, vid t.ex. svänghjulsgivaren.

*du kan även testa att ta av batteriet en halvdag och se om den vill starta senare. (obs, du behöver eventuellt en kod till radion efter det)

*kolla också så startspärrslampan börjar blinka när du låser bilen med nyckel. och att den slutar blinka när du låser upp.


I värsta fall så kan startspärrsboxen har brännts då kan du leta efter boxarna på skroten. blir mycket billigare då.

OBS.
Du måste ha bägge boxarna från samma bil. och ev. måste dem på volvo koda om nyckeln till dig, om du även inte kan få tag på denna (nyckeln) från skroten.

Är inte hundra på var boxarna sitter, men det är den i motorrumet och den till startspärr sitter nog framför växelspaken under fläktkonsolen.

Andra från forumet kanske kan hjälpa till med information?



Lycka till.

mvh

/F
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
jokre
Posts: 49
Joined: 13 Oct 2005, 18:47

Post by jokre »

Hur gör bilen när du säger att den inte startar? Är den stendöd eller är det bara så att den inte tänder? Var MYCKET vaksam på när verkstäderna drar på med åtgärder och talar om allt vad de ska byta. Jag har haft problem själv och varit mycket noggrann med att undersöka alla alternativ innan jag kört till verkstan (vilket jag inte behövt göra ännu). Det blir ofta dyrt. Problemet med just denna typ av fel är att många verkstäder (t.o.m. märkesverkstäder) inte exakt vet vad som ska åtgärdas. Då startar en räcka åtgärder som både tar lång tid, är dyra och troligen inte avhjälper problemet. Det är ju givetvis en fördel att kunna meka själv (och få god hjälp på t.ex. det här forumet - det finns mycket duktigt folk här som gärna hjälper till). Alla verkstäder är givetvis inte helt "off". Det är dock min generella slutsats (efter att ha analyserat liknande problem som andra haft och delat med sig av på internet) att många verkstäder inte har riktig koll på vad som exakt ska åtgärdas. Det finns dock verkstäder/mekar som är aktiva på detta forum som är mycket kompetenta och som ger bra tips (som bl.a. troligtvis löst mina problem).

Nåväl, åter till saken. Jag har en Laguna från -97 och den har haft lite el-relaterade hyss för sig under en tid. För några veckor sedan så slutade den att funka. Den tände inte. Dessutom blinkade immobilizer-lampan frenetiskt (immobilizer är startspärren). Jag letade i forum både i Sverige och utomlands och det var många som fått stå ut med dyra reparationer
som inte avhjälpte problemet. Typer av fel som var i princip identiska med mina egna fel.

Som tur var fick jag bra tips på detta forumet och det är kan mycket väl vara så att elcentralen (där säkringarna sitter) har ballat ur även på din bil. Det blir tydligen ofta glapp där vilket ger skumma elfel. Vet inte om Megane har samma konstruktion, men jag tror inte att de har så många olika lösningar för olika modeller. Läs mina tidigare inlägg här för mer detaljerad info - http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=5491

Kontakta AutoFrance ( www.autofrance.se ) för reservdelspriser. De har klart
konkurrenskraftiga priser. Att köpa begagnade delar på elsidan är inte att rekommendera. I alla fall inte om det är kretskort inblandade. Min elcentral kostade ca 800 SEK inkl frakt och det är ju klart överkomligt om man jämför med 15000-20000 SEK. Nu är det ju inte alls säkert att det är lösningen på ditt problem, men det kan vara värt att överväga.
Jonas Reppe - Östersund
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

På Megane brukar elcentralen inte ge upp i första taget :) Men i stort sätt alltid då motorn tänder till och går en stund för att vid belastning rycka kraftigt,eller att den går på 2 cyl innan den antingen dör eller stabiliserar sej så kan felet vara jordningen till spridarnas kablage.Det är 2 ringkabelskor på motorns sida strax intill eller under stora jordflätan in mot torpedväggen.
Detta gäller vad jag erfarit bara motoralternativ K7M = 1,6 8v. Och det är VANLIGT fel.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
jokre
Posts: 49
Joined: 13 Oct 2005, 18:47

Post by jokre »

Jag skulle ta Dennis råd på allvar. Han representerar en verkstad som enligt min mening har koll! Jag känner honom inte, så jag försöker inte göra smyg-reklam för någon kompis. Däremot har alla tips jag fått från honom på det här forumet varit till hjälp. Dessutom tycker jag att det är riktigt schysst av en som tjänar pengar på att laga fel att tipsa andra om hur de kan göra själv. Strålande! Tack Dennis! :D
Jonas Reppe - Östersund
Post Reply